Langkau ke kandungan utama

Hati-Hati Pengguna Bahan Penambah Perisa Makanan


HATI-HATI PENGGUNA BAHAN PENAMBAH PERISA MAKANAN



Allah sudah memberi petunjuk melalui utusanNya, Nabi Muhammad dalam Al Quran, mengenai keperluan pokok manusia berupa makanan. Dia Subhanahu wa Ta'ala telah menentukan kaedah cara hidup sihat dengan memerintahkan agar manusia memilih makanan yang baik dan halal, seperti yang dinyatakan dalam surat Al-Baqarah ayat 168:

ياأيها الناس كلوا مما في الأرض حلالا طيبا

"Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi"

Kita semestinya bersyukur atas panduan ini. Sudah jelas, Allah mengarahkan kepada yang terbaik, tidak akan menjerumuskan umatNya. Manusia itu sendiri yang benar-benar lalai dan mengikuti hawa nafsu. Bergesernya pola hidup manusia yang cenderung konsumtif, ingin serba mudah, lebih segera, yang penting enak dirasa oleh lidah tanpa memikirkan kesan-kesan buruk yang bakal muncul dari kebiasaan yang keliru. Tanpa disedari, makanan yang lazat dinikmati, akhirnya merosakkan jasmani dengan berbagai penyakit yang menyerangnya. Salah satu pencetus makanan lazat serta menarik untuk dimakan, ialah bahan (bahan kimia) yang ditambah ke dalam makanan tersebut.

FENOMENA POLA hidup konsumtif
Di era serba segera ini, kita begitu mudah mencari dan membeli makanan serba jadi (siap saji), baik di swalayan, kedai-kedai, pasar mahupun di warung-warung pinggiran. Kita tinggal memilih makanan yang mengundang selera. Mengapa sekarang ini penjual makanan atau minuman bagaikan cendawan di musim penghujan, baik berupa lesehan, kafe-kefe, sampai restoran kelas tinggi yang menarik minat masyarakat? Penyebabnya, ialah bergesernya pola hidup masyarakat yang cenderung konsumtif.

Seiring dengan itu, tanpa disedari, juga terjadi pergeseran pola penyakit di dalam masyarakat. Tak heran bila kita mendengar seseorang menderita tumor atau kanser ganas yang menyerang organ tubuh, penyakit kulit yang aneh serta penyakit kardiovaskular (jantung dan pembuluh darah), degenerasi ingatan, penuaan awal dan lain-lain. Penyakit ini disebut penyakit degeneratif dan tampak cenderung tinggi pada era teknologi sekarang ini.

WASPADA DENGAN BAHAN PENAMBAH MAKANAN (FOOD ADDITIVES)
Maraknya produk dan makanan dengan berbagai cita-rasa dan aneka warna menjadi magnet yang mampu menggoda orang untuk merogoh koceknya, terutama pada anak-anak yang merupakan pengguna pasaran yang paling menguntungkan. Walaupun pengeluar membuat makanan dengan olahan higinis, tetapi kita harus waspada dan bertanya, mengapa pelbagai makanan atau minuman yang berwarna-warni dan rasanya sangat manis dapat dijual dengan harga rlatif murah? Bagaimana pula para pengeluar membuat makanan yang diperbuat dari buah-buahan, atau santan atau kelapa parut tetapi tidak cepat basi?

Secara logik, hal itu tak mungkin boleh dilakukan tanpa menggunakan "sesuatu" di balik itu semua. Dan sesuatu itu jelas bahan kimia hasil kejuruteraan manusia yang ditambah dalam makanan, yang dalam penggunaannya mungkin salah serta melampaui batas, bahkan dilarang digunakan untuk jenis makanan.

Sebenarnya sudah ada badan pengawas makanan dan minuman (misalnya BPOM di Indonesia atau FDA di Amerika) yang memberikan batasan-batasan bahan kimia ini dengan kadar tertentu. Namun boleh jadi penerapannya salah. Sebagai missal pembuatan bakso dengan menggunakan boraks, atau sirap (limun) dan gula-gula (gula-gula) mengandungi pewarna tekstil. Memang tidak semua jenis makanan dan minuman yang beredar di pasaran dibuat dengan cara yang salah dan melampaui batas yang ditentukan. Tetapi sebagai pengguna, kita harus selalu waspada dalam memilih dan membeli. Kita perlu meneliti kelayakan penampilan, warna, rasa, aroma serta harga makanan tersebut.

MENGENAL MACAM-MACAM BAHAN TAMBAHAN MAKAN
Zat atau bahan yang ditambah pada makanan pada pembuatan, penyimpanan, dan pembungkusan disebut Bahan Tambahan Makanan (BTP) atau bahan aditif. Dilihat dari pengaruh adanya bahan ini dalam makanan terhadap kesihatan pemakainya, zat aditif dikumpulkan menjadi dua macam, iaitu yang bersifat menguntungkan dan yang bersifat merugikan.

Bahan tambahan makanan yang menguntungkan bertujuan untuk meningkatkan nilai gizi dari bahan makanan atau minuman yang diolah, kerana kemungkinan dalam proses pengolahan, mineral-mineral dan vitamin yang ada pada makanan tersebut terbuang atau terurai akibat pemanasan, pencucian dan sebagainya. Contohnya, vitamin A, B, dan D ditambah pada proses pengolahan susu. Vitamin C pada buah, vitamin E dalam mentega. Juga mineral tertentu (calsium, magnesium, zat besi) untuk pelbagai jenis makanan dan minuman. Yodium yang ditambah ke dalam garam dapur. Penambahan yodium ini untuk mengatasi kekurangan yodium di masyarakat.

Bahan tambahan makanan ini sudah sangat meluas penggunaannya di dalam masyarakat. Hampir pasti, semua industri makanan baik yang besar mahupun industri rumah tangga menggunakan bahan ini. Penggunaan BTP memang tidak dilarang, sepanjang bahan yang digunakan tersebut benar-benar selamat untuk kesihatan manusia dan tidak digunakan secara rawak (melebihi kuantiti yang dibenarkan), juga tidak salah menerapkannya. Dengan kata lain, tidak semua penggunaan BTP kesan negatif terhadap kesihatan pengguna. Tetapi masalahnya, bagaimana pelanggan dapat menilai suatu bahan makanan yang dibeli dan dimakan sehari-hari mengandungi zat aditif dalam dos yang berlebih atau tidak? oleh kerana itu, sebaiknya, pengeluar, penjual makanan atau pelanggan, harus mengenali macam-macam bahan ini, sehingga makanan tetap aman bagi masyarakat.

BTP yang dibenarkan sebenarnya ada 11 jenis. Tetapi perbahasan disini hanya terhadap bahan yang sering digunakan sehari-hari.

1. Bahan Pemanis.
Keunggulan utama pemanis sintetik berbanding gula alami adalah harga jualnya yang jauh lebih murah dan peringkat kemanisannya jauh lebih tinggi. Inilah yang menjadi sebab utama penggunaan pemanis sintetik oleh para pengeluar makanan atau minuman, terutama para pengusaha kecil dengan modal terhad.

Jenis pemanis yang popular ialah aspartam, sorbitol, sakarin dan siklamat. Pemanis ini juga menimbulkan rasa pahit, tetapi kombinasi 10 siklamat dengan 1 bahagian sakarin, telah mengubah rasa pahit itu hilang. Itulah sebabnya pelanggan yang awam tidak boleh membezakan suatu makanan atau minuman dibuat dari gula semulajadi atau gula sintetik. Nama dagang pemanis sakarin yang biasa dijual adalah glucide, gencid, garantose, saccharil, saxin, sycose dan kermeseta.

2. Bahan Pengawet.
Bahan ini bertujuan untuk memanjangkan daya tahan simpan suatu produk makanan. Penggunaan bahan pengawet tertentu dibolehkan dalam makanan dengan kuantiti yang sudah ditentukan. Jenis zat ini antara lain:

• Asam benzoat / natrium benzoate. Banyak digunakan dalam pengawetan kicap, minuman ringan, acar, buah-buahan, sari buah dalam tin atau botol atau bungkusan lain, keju, marjerin, sos tomato, jam / jelly, sirap dan lain-lain.
• Garam-garam sulfite. Biasa digunakan untuk mengawetkan bahan-bahan beku (misalnya udang beku, kentang goreng beku dan lain-lain).
• Nitrat dan nitrit. Banyak digunakan pada daging olahan, daging awetan, keju dan corned dalam tin.
• Belerang dioksida. Biasa digunakan dalam sosej dan hampir sama penggunaannya dengan asam benzoat.

Peraturan menteri kesihatan jelas melarang penggunaan formalin dan boraks sebagai bahan pengawet pada makanan. Bahan ini biasa digunakan untuk mengawetkan mayat atau spesimen biologi.

3. Bahan Pewarna
Mengingat banyak kelemahan yang dijumpai pada zat pewarna alami, banyak orang yang beralih menggunakan bahan pewarna sintetik. Bahan pewarna sintetik ini mempunyai banyak kelebihan berbanding pewarna alami dalam hal kepelbagaian warna, kestabilan warna, daya tahan simpan dan harga yang sangat murah.

Bahan pewarna sintetik yang dibenarkan di Indonesia ialah: biru berlian, coklat HT, eritrosin, hijau FCS, hijau S, indigotin, karmoisin, kuning FCS, kuning kuinolin, merah allura, ponceau 4R dan tartrazin. Bahan-bahan ini sering digunakan dalam ais krim atau segala jenis ais, minuman ringan, jam / jelly, aneka sos, buah-buahan dan sayur dalam tin serta pelbagai macam aneka kuih atau snack.

Sedangkan bahan sintetik yang dilarang ialah: auramin, amaranth, kuning metanil, rhodamin B, ponceau SX, ponceau 3R, butter yellow, chrysoidine, citrus red no 2, guinea green B, magenta, oil orange SS, Oil orange XO, Oil yellow AB dan sudan 1.

4. Penyedap Rasa
Sejak dahulu, di pelbagai negera penyedap rasa alami sudah digunakan dalam memproses makanan, seperti: garam, cuka, lada, cili, bawang putih dan rempah-rempah lain. Tentu saja pemakaian bahan-bahan ini tidak menimbulkan masalah, malah kemungkinan sangat baik untuk menyokong kesihatan, kecuali pemakaian yang sangat berlebihan. Namun saat ini, banyak orang beralih ke penyedap rasa sintetik untuk menguatkan rasa aatu aroma dari bahan makanan yang dihasilkan, mahupun dalam kehidupan rumah tangga sehari-hari. Selain itu, inovasi pelbagai macam olahan makanan menjadikan bumbu penyedap sintetik ini tetap selalu digunakan, misalnya dalam aneka snack ringan, penjual makanan sehari-hari (lauk-pauk) dan sebagainya.

Bahan kimia sebagai penyedap rasa adalah Monosodium Glutamat (MSG), iaitu garam yang berasal dari asam glutamat. Sebatian ini memberi rasa gurih. Di pasaran dikenali dengan vetsin. Kadang pula penyedap rasa memakai gula semulajadi untuk rasa manis, tetapi rasa manis alami juga telah bergeser digantikan dengan pemanis sintetik.

ASPEK PERUBATAN BAHAN TAMBAHAN MAKANAN
Jabatan Kesihatan melalui BPOM (Badan Pengawasan Obat dan Makanan) memang sudah menetapkan batas aman dari zat-zat kimia di dalam BTP. Di luar batas aman, tentunya sudah tidak selamat lagi bagi kesihatan tubuh manusia. Ertinya, kuantiti yang diambil melebihi yang sudah ditentukan. Sama halnya dengan ubat-ubatan dari bahan kimia yang mempunyai kesan positif bagi kesembuhan pesakit, juga mempunyai kesan sampingan apabila tidak tepat dos. Walaupun ubat-ubat tersebut kadang-kadang juga menggunakan zat pengawet dan bahan kimia lain, tetapi pembuatan ubat dan penggunaannya sudah jelas terukur oleh para ahli pada bidangnya. Selain itu, ubat hanya diambil khusus bagi penderita sakit dan penggunaannya ditentukan para ahli perubatan.

Sebaliknya dengan BTP ini, kesan positif hanya sepihak, iaitu segi keuntungan dari pengeluar (penjual) makanan. Ironisnya, makanan-makanan dengan kandungan zat aditif ini diambil orang-orang sihat. Selain pengeluar, pelanggan pun terkena imbasnya apabila terlalu berlebihan mengambil, kerana zat-zat ini kurang baik, bahkan cenderung akan merosakkan kesihatan tubuh.

Berbeza dengan keracunan oleh ubat atau bahan kimia lain, keracunan penggunaan BTP tidak akan dapat diamati. Gejala baru akan terlihat setelah bahan-bahan tersebut berakumulasi dalam tubuh dengan jumlah yang banyak. Hal itu merupakan proses yang sangat panjang dan perlu waktu bertahun-tahun. Itulah sebabnya ramai tidak menyedari adanya bahaya di balik santapan yang murah meriah akibat penggunaan BTP tidak tepat dos, atau bahan-bahan kimia yang keliru penggunaannya.

KESAN NEGATIF BAHAN TAMBAHAN MAKANAN
Dari hasil kajian selama ini dapat diketahui, banyak BTP yang digunakan secara sembarangan. Walaupun hingga saat ini belum pernah dilaporkan adanya kes kematian akibat keracunan BTP, tetapi beberapa zat aditif ini telah diketahui menimbulkan kesan sampingan yang membahayakan kesihatan dan keselamatan pengguna.

Bahan pewarna sintetik, bahan pengawet (termasuk nitrit), dan pemanis buatan, kemungkinan bersifat mutagen atau karsinogen. Mutagen [1] boleh menimulkan kelainan genetik, seperti kanser dan penuaan sel. Kerana bersifat karsinogen (menyebabkan kanser), maka Food and Drug Administration (FDA) di Amerika Syarikat telah melarang penggunaan bahan pengawet, juga pemanis sintetik seperti dulsin, siklamat dan sakarin dengan kepekatan lebih besar konsentrasi di atas 1,5 g / orang / hari atau 11 mg / kg berat badan / hari dari 1 g / orang / hari atau lebih besar dari 15 mg / kg berat badan / hari. Penggunaan siklamat telah diharamkan di Amerika sejak Oktober tahun 1969.

Sejumlah zat pewarna yang diduga bersifat karsinogen berdasarkan hasil kajian dengan haiwan percubaan telah dilarang atau dibatasi penggunaannya. Hal ini pernah dilakukan oleh FDA terhadap sejumlah zat warna, seperti FD dan C Yellow no. 3 dan 4, FD dan C Violet no.1, metanil Yellow dan Graphite.

Menurut syarat-syarat WHO, batas penggunaan sakarin yang dianggap selamat oleh manusia adalah 0-5 mg / kgberat badan / hari, sedangkan siklamat adalah 11 mg / kg berat badan / hari. Mengingat banyaknya makanan dan minuman yang dibuat dengan menggunakan pemanis sakarin dan siklamat, besar kemungkinan batas-batas tersebut akan terlampaui oleh pengguna yang sangat sering mengambil makanan jajanan di luar rumah. Beberapa kajian menunjukkan bahawa pengambilan siklamat yang melampaui batas dapat menimbulkan kanser pundi kencing.

Hasil kajian lain menunjukkan, pemberian sakarin pada haiwan percubaan boleh menyebabkan pembentukan tumor. Sedangkan siklamat dapat berfungsi sebagai promoter terbentuknya sel kanser dengan adanya bahan lain. Oleh kerana itu, penggunaan pemanis non nutritif ini banyak menimbulkan perdebatan dan sudah dilarang untuk dipakai dalam makanan di beberapa negara.

Boraks yang terkandung dalam makanan dapat diserap oleh membran mukosa dan mengakibatkan gejala-gejala perdarahan perut dan gangguan pada sistem stimulasi saraf pusat.

Zat pewarna yang paling umum ditambah adalah tartrazine untuk memberi warna kuning. Pewarna lain yang juga banyak digunakan adalah trimethyl xanthine. Zat pewarna yang dipakai haruslah yang tergolong pewarna untuk makanan (food grade), bukan pewarna tekstil. Selain itu kadarnya juga harus terhad kerana beberapa kajian menunjukkan pemberian pewarna tartrazine yang berlebihan mungkin berbahaya untuk pesakit asma dan menimbulkan sikap hiperaktif pada anak-anak.

LEBIH BAIK MENGHINDARI
Walaupun zat aditif pada makanan tetap dibolehkan penggunaannya, tetapi sebagai pengguna dan pelanggan, tentunya kita menyedari pentingnya kesihatan jangka panjang, terutama anak-anak sebagai generasi penerus. Mengingat pengetahuan kita yang cetek tentang zat-zat kimia ini, maka sikap yang baik bagi kita ialah mengelakkan makanan ataupun minuman yang mengandungi BTP. Jika terpaksa harus membeli produk makanan yang mengandungi unsur tersebut, hendaklah kita selektif dan teliti terhadap makanan yang akan dibeli.

Makanan dan minuman dengan penampilan yang tidak wajar, seperti rasa manis yang agak pahit, terlalu gurih, warna terlalu pekat atau terang dan ketara atau terlalu aneh, sebaiknya tidak dibeli. Perasaan curiga juga ditujukan pada produk makanan dan minuman yang dijual dengan harga yang terlalu murah, namun segi penampilan dan kuantiti menarik untuk dibeli. Hal-hal tersebut secara sederhana merupakan penunjuk adanya penggunaan BTP yang terlalu banyak atau penggunaan bahan kimia terlarang bukan BTP.

Walaupun telah ada peraturan mengenai tata cara penggunaan BTP, namun dalam praktiknya pelanggaran-pelanggaran oleh pengeluar selalu ada. Bahkan, perbuatan yang sangat merugikan iaitu penggunaan bahan kimia yang bukan makanan pun sering digunakan. Ada beberapa alasan yang menjadi penyebab pengeluar makanan menggunakan bahan kimia BTP, baik yang dibolehkan dan yang dilarang, antara lain ketidaktahuan akan kemungkinan bahaya yang ditimbulkan, atau sama sekali tidak mengetahui tentang kesan sampingan bahan-bahan kimia tersebut, serta keinginan untuk mengaut keuntungan yang sebesar -besarnya, dan lemahnya sistem pengawasan ataupun turun tindakan terhadap para pelanggarnya.

Beberapa tahun yang lalu ditemukan adanya penggunaan bahan pewarna rhodamin B, Amaranth (kedua-duanya pewarna merah), dan zat warna kuning metanil dalam beberapa minuman. Ada laporan juga digunakan dalam pembuatan belacan. Padahal, ketiga macam zat pewarna tersebut telah dinyatakan dilarang dalam makanan dan minuman. Selain itu ditemui juga adanya penggunaan siklamat pada hampir semua minuman yang diteliti, umumnya pada sirap, limun, es campur atau jenis es lain, penggunaan boraks pada bakso, dan formalin pada tahu.

Oleh kerana itu, hindarilah membeli tahu yang keras, tidak berlendir dan tidak berbau asam. Tahu yang demikian ada kemungkinan dengan menggunakan formalin. Hati-hati juga membeli ikan segar yang tahan lama tanpa ais. Bakso yang teksturnya sangat kenyal, walaupun tanpa daging atau kadar dagingnya sangat sedikit, kemungkinan besar dibuat dengan boraks. Bakso yang ditambah boraks biasanya sangat awet walau tidak disimpan dalan almari es, kerana boraks mempunyai sifat desinfektan.

Makanan yang mengandungi santan kelapa tetapi awet dalam simpanan, kemungkinan besar menggunakan natrium benzoat yang berlebihan, boleh didapati juga dalam pelbagai makanan jajanan seperti ongol-ongol, cincau, cendol, manisan dan lain-lainya.

Kita juga harus berwaspada apabila jagung rebus atau jagung bakar yang dibeli rasanya sangat manis, padahal bukan jagung manis, kemungkinan menggunakan pemanis sintetik. Demikian juga jagung yang diberi warna kuning sintetik sehingga mempunyai kesan seolah-olah jagung masih segar.

Fakta-fakta tersebut baru sebahagian kecil contoh penyalahgunaan bahan kimia berbahaya pada makanan yang sempat merebak di media massa. Masih banyak contoh lain yang belum terdedah kepada ke permukaan. Hal ini akibat dari sikap pengguna yang kurang tanggap, ataupun pihak pengeluar yang kurang mempunyai tanggung-jawab moral.

Makanan jajanan yang dijual di kantin-kantin sekolah atau institusi lain pun tidak luput dari penggunanan BTP yang tidak tepat. Pernah dijumpai makanan jenama terkenal, terlihat dalam komposisi makanan tidak mengandungi monosodium glutamat (MSG), tetapi setelah dirasakan, jelas makanan itu mengandungi MSG yang mungkin berlebihan kerana sangat gurih rasanya.

MENGUBAH POLA HIDUP
Kecenderungan masyarakat yang menginginkan serba praktikal serta siap saji, sering mendorongnya terjebak dalam penggunaan BTP, kerana tidak repot menghaluskan bumbu untuk penyedap masakan. Atau untuk menjimatkan kos, kadang menggunakan pemanis sintetik.

Dewasa ini, kecenderungan ibu rumah tangga tidak membuat makanan sendiri (kuih atau makanan sehari-hari) untuk keperluan keluarganya. Mungkin kerana alasan capai, lelah, sibuk dan repot, sehingga tak heran, bila kemudian terbiasa dengan pola hidup konsumtif, lebih-lebih di luar rumah. Keadaan itulah yang harus kita hindari. Kita rubah pola seperti ini, terutama membeli keperluan makanan di luar rumah, lebih-lebih lagi jajan buat anak-anak. Kebiasaan tiap hari jajan di luar rumah, boleh mengakibatkan si anak malas makan sehingga tubuhnya kekurangan gizi.

Tentunya, kita sebagai muslim menginginkan generasi yang baik, kuat dan tangguh. Salah satu pendukungnya adalah makanan yang diambil jelas berkualiti baik. Boleh dibayangkan, jika anak-anak Islam kita mempunyai bekal kecerdasan, calon ulama atau calon pendidik masyarakat, pada akhirnya tidak sanggup meneruskan cita-cita kerana terjadi kerosakan dalam tubuhnya yang mengakibatkan sakit berpanjangan. Boleh jadi, yang menjadi penyebabnya, salah satunya ialah makanan yang dimakan sehari-hari sarat bahan kimia.
Selamatkan generasi kita ini dengan memberi makanan halal dan thoyyib. Ini beberapa nasihat yang perlu kita perhatikan.

• Sewajarnya menggunakan bahan tambahan makanan seminimal mungkin dalam kehidupan rumah tangga sehari-hari. Kalau boleh tinggalkan bahan-bahan kimia tersebut dalam masakan, kerana akan lebih selamat diambil.
• Tidak membeli jajan di mana-mana tempat. Sebaiknya membuat kuih atau jajan sendiri. Selain lebih hemat, kita boleh membuatnya dengan kandungan gizi yang lebih baik.
• Membekali anak-anak ke sekolah dengan bekal yang dibuat sendiri atau membeli dari tempat-tempat yang dapat dipertanggungjawabkan mutu dan keselamatan.
• Menyekat wang jajan anak-anak dan menasihati untuk jajan makanan yang berkualiti. Kerana kantin-kantin atau pengelola makanan sekolah pun tidak luput dari bahan-bahan kimia tambahan ini.
• Membeli kuih atau makanan atau minuman, sebaiknya dengan label halal dan berdaftar di Jabatan Kesihatan. Walaupun berdaftar di Depkes., Tidak menjamin makanan itu mengandungi BTP yang selamat, apalagi sekarang ini marak usahawan yang mencari keuntungan sebanyak-banyaknya tanpa memperdulikan kesihatan dan keselamatan pengguna. Lihat juga komposisi bahan makanan tersebut, dan pilihlah makanan yang tertulis tanpa bahan kimia.
• Elakkan makanan yang sudah luput (Expired, biasanya tertulis 'Exp'). Juga sambal dan sos tomato yang ketara warnanya malah lebih terang dari warna tomato atau cili asli, apalagi tahan lama dan murah harganya. Demikian juga makanan dengan warna terang lain.

PENUTUP
Di tengah keresahan pelbagai penyakit yang melanda masyarakat ini, ditambah lagi peringkat kesedaran dan pengetahuan masyarakat baik sebagai pengeluar atau pelanggan makanan masih relatif rendah, serta sistem pengawasan pemerintah masih lemah terhadap bahan kimia-kimia yang beredar, muncullah idea untuk kembali ke alam dengan mengambil makanan sihat bebas bahan kimia dan racun perosak (termasuk juga kembali ke tanaman organik).

Slogan kembali ke alamiah (Back To Nature) sudah dikampanyekan di berbagai negara, dengan maksud bahan-bahan makanan yang diambil tidak dari bahan-bahan kimia. Mengapa kita tidak memulakannya sejak sekarang? Tentunya tanpa slogan tersebut, kaum muslimin sudah boleh mengambil contoh kehidupan Rasulullah, sahabat dan para pengikutnya, sehingga kejayaan Islam boleh diraih kerana generasi selanjutnya kuat, tangguh dan sihat. (Dr. Ira).

Sumber bacaan:
- Astawan, M, Solusi Sehat, Kiat Menjaga Tubuh Tetap Sehat, Tiga Serangkai, Tahun 2004.
- Kitti, S, Ilmu Kimia 2 SMU, Intan Pariwara, Tahun 1996.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Rumahku Syurgaku

RUMAHKU SYURGAKU Abdullah Fahim et.all PENDAHULUAN Dalam keghairahan negara untuk mencapai matlamat pembangunan bangsa yang maju dan dinamik yang bersendirian kepada pembangunan sains dan teknologi, tidak dapat dinafikan akan berlaku kesan-kesan sampingan atau pengaruh–pengaruh negatif dari budaya asing yang boleh merosakkan anak muda, mengugut kestabilan dan kecemerlangan bangsa. Gejala mungkar yang berlaku dalam masyarakat hari ini terutama di kalangan muda mudi seperti pergaulan bebas, penyalahgunaan dadah, mencuri, malas dan sebagainya adalah di antara bukti yang jelas terhadap perlunya peranan yang mesti dimainkan oleh ibu bapa. Gejala-gejala seperti kerapuhan pegangan agama, kekosongan jiwa, kekurangan daya tenaga dan pemikiran di kalangan muda mudi, krisis rumahtangga, perilaku anak-anak yang liar, tidak ada pegangan hidup, tidak menghormati orang tua, lebih suka kepada kebebasan mutlak dan keseronokan serta hanyut dalam arus pengaruh kebudayaan asing yang lebih banyak merosakka

Hukum Mengambil Gaji Tanpa Bekerja

HUKUM MENGAMBIL GAJI TANPA BEKERJA Oleh Syaikh Muhammad bin Shalih Utsaimin Soalan Syaikh Muhammad bin Shalih Utsaimin ditanya: Saya pekerja di suatu instansi pemerintah, kadang-kadang kami dibayar upah lembur dari kantor kami tanpa menugaskan kami dengan pekerjaan di luar jam kerja dan tanpa kehadiran kami di pejabat. Mereka menganggapnya sebagai insentif pekerja di luar jam kerja, padahal pimpinan instansimengetahui dan mengakuinya. Kami mohon penjelasan, semoga Allah memberi anda kebaikan. Adakah boleh mengambil wang tersebut? Jika tidak boleh, apa yang harus saya perbuat dengan wang-wang yang telah saya terima dahulu yang telah saya pergunakan. Smoga Allah membalas anda denan kebaikan. Jawapan Jika kenyataannya seperti yang anda sebutkan, maka itu suatu kemungkaran, tidak boleh dilakukan, bahkan merupakan pengkhianatan. Yang harus dilakukan adalah mengembalikan wang yang telah anda terima dengan cara seperti itu ke bendahara negara. Jika tidak bisa, maka hendaklah anda menye