Langkau ke kandungan utama

Bagaimana Menjadi Pegawai Yang Amanah?





BAGAIMANA MENJADI PEGAWAI YANG AMANAH?

Oleh
Syaikh Abdul Muhsin bin Hamad Al-Abad


MUKADIMAH
Segala puji bagi Allah, Rabb semesta alam. Selawat dan salam atas penyempurna dan pelengkap agama dan penghulu para Rasul serta imam orang-orang yang bertaqwa nabi kita, Muhammad dan atas keluarga serta sahabat-sahabatnya dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik hingga hari Kiamat. Amma ba'du

Ini adalah risalah singkat berupa nasihat untuk para pegawai dan pekerja dalam menunaikan pekerjaan-pekerjaan yang diamanahkan kepada mereka. Aku menulisnya dengan harapan agar mereka mendapat manfaat darinya, dan supaya mambantu mereka untuk mengikhlaskan niat-niat mereka serta bersungguh-sungguh dalam bekerja dan menjalankan kewajipan-kewajipan mereka. Aku memohon kepada Allah agar semua mendapat taufik dan bimbingan-Nya.

1. AYAT-AYAT MENGENAI KEWAJIBAN MENUNAIKAN AMANAH
Diantara ayat-ayat mengenai kewajipan menunaikan amanah dan larangan khianat adalah firman Allah Azza wa Jalla.

إن الله يأمركم أن تؤدوا الأمانات إلى أهلها وإذا حكمتم بين الناس أن تحكموا بالعدل إن الله نعما يعظكم به إن الله كان سميعا بصيرا

"Sesungguhnya Allah menyuruh kamu untuk menunaikan amanah kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkannya dengan adil. Sesungguhnya Allah memberikan pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat ". [An-Nisa: 58]

Ibnu Katsir berkata dalam tafsir ayat ini, "Allah Ta'ala memberitakan bahawa Ia memerintahkan untuk menunaikan amanah-amanah kepada ahlinya. Di dalam hadis yang hasan dari Samurah bahawasanya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda.

"Ertinya: Tunaikan amanah kepada orang yang memberi amanah kepadamu, dan janganlah kamu menghianati orang yang mengkhianatimu" [Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Ahlussunnan]

Dan ini merangkumi semua bentuk amanah-amanah yang wajib atas manusia bermula daripada hak-hak Allah Azza wa Jalla atas hamba-hamba-Nya seperti: solat, zakat, puasa, kaffarat, nazar-nazar dan lain sebagainya. Dimana ia diamanahkan kepadanya dan tidak seorang hamba pun mengetahuinya, sampai kepada hak-hak sesama hamba, seperti; titipan dan lain sebagainya dari apa-apa yang mereka amanahkan tanpa mengetahui adanya bukti atas itu. Maka Allah memerintahkan untuk menunaikannya, sesiapa yang tidak menunaikannya di dunia diambil daripadanya pada hari Kiamat ".

Dan firman-Nya.

يا أيها الذين آمنوا لا تخونوا الله والرسول وتخونوا أماناتكم وأنتم تعلمون

"Wahai orang-orang yang beriman janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul (Muhammad) dan (juga) janganlah kamu mengkhianati amanah-amanah yang dipercayakan kepadamu sedangkan kamu mengetahui" [Al-Anfal: 27]

Ibnu Katsir berkata, "Dan khianat merangkumi dosa-dosa kecil dan besar yang lazim (yang tidak berkaitan dengan orang lain) dan muta'addi (yang berkaitan dengan orang lain).Berkata Ali bin Abi Talhah dari Ibnu Abbas mengenai tafsir ayat ini, "Dan kamu mengkhianati amanah-amanah kamu". Amanah adalah ama-amal yang diamanahakn Allah kepada hamba-hamba-Nya, iaitu faridhah (yang wajib), Allah berfirman: "Janganlah kamu mengkhianati" maksudnya: janganlah kamu merosakkannya ". Dan dalam riwayat lain ia berkata, "(Janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul) Ibnu Abbas berkata," (Iaitu) dengan meninggalkan sunnahnya dan bermaksiat kepadanya ".

Dan firman-Nya.

إنا عرضنا الأمانة على السماوات والأرض والجبال فأبين أن يحملنها وأشفقن منها وحملها الإنسان إنه كان ظلوما جهولا

"Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khuatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia, sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh" [Al-Ahzab: 72]

Ibnu Katsir berkata setelah menyebutkan pendapat-pendapat mengenai tafsir amanah, antaranya ketaatan, kewajipan, din (agama), dan undang-undang-undang-undang had, ia berkata, "Dan semua pendapat ini tidak saling bertentangan, bahkan ia sesuai dan kembali kepada satu makna, iaitu at-taklif serta menerima perintah dan larangan dengan syaratnya.Dan jika melaksanakan ia mendapat pahala, jika meninggalkannya dihukum, maka manusia menerimanya dengan kelemahan, kejahilan, dan kezalimannya kecuali orang-orang yang diberi taufik oleh Allah, dan hanya kepada Allah tempat meminta pertolongan ".

Firman Allah Ta'ala.

والذين هم لأماناتهم وعهدهم راعون

"Dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah (yang dipikulnya) dan janji-janji" [Al-Mukminun: 8]

Ibnu Katsir berkata, "Iaitu, apabila mereka diberi kepercayaan mereka tidak khianat, dan apabila berjanji mereka tidak mungkir, ini adalah sifat-sifat orang yang beriman lelaki dan lawannya adalah sifat-sifat munafikin, sebagaimana dinyatakan di dalam hadis yang sahih.

"Tanda munafik ada tiga: apabila berbicara berdusta, apabaila berjanji ia mungkir dan apabila diberi amanat dia berkhianat".

Dalam riwayat lain.

"Apabila berbicara ia berdusta, dan apabila berjanji ia mungkir dan apabila bertengkar ia berlaku keji".

2. HADITS-HADITS TENTANG MENUNAIKAN AMANAH
Diantara hadis-hadis Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam tentang kewajipan menjaga amanah dan ancaman dari meninggalkannya adalah sebagai berikut.

Hadits Pertama.
Dari Abu Hurairah, ia berkata, "Ketika Nabi di suatu majlis berbicara kepada orang-orang, datanglah seorang Arab badwi lantas berkata. 'Bila berlakunya kiamat? Rasulullah terus berbicara, sebahagian orang berkata, 'Beliau mendengar apa yang dikatakannya dan beliau membencinya', sebahagian lain mengatakan, 'Bahkan ia tidak mendengar', sehingga tatkala beliau menyelesaikan pembicaraannya beliau berkata, 'Mana orang yang bertanya tentang hari Kiamat?' Ia berkata, 'Ini aku wahai Rasulullah', Rasul bersaba, 'Apabila amanah telah disia-siakan maka tunggulah hari Kiamat'. Ia bertanya lagi, 'Bagaimana mensia-siakannya?'Beliau menjawab, 'Apabila diserahkan urusan kepada yang bukan ahlinya maka tunggulah hari Kiamat "[Diriwayatkan Al-Bukhari]

Hadits Kedua
Dari Abu Hurairah, ia berkata, 'Rasulullah telah bersabda, "Tunaikanlah amanah kepada orang yang memberi amanah kepadamu, dan janganlah kamu mengkhianati orang yang mengkhianatimu" [Diriwayatkan oleh Abu Dawud 3535 dan At-Tirmidzi 1264, ia berkata, "ini adalah hadis hasan gharib ". Lihatlah, As-Silsilah As-Shahihah oleh Al-Albani 424]

Diriwayatkan Ketiga
Dari Anas Radhiyallahu 'anhu, ia berkata, "Rasulullah Shallallahu' alaihi wa sallam bersabda, Yang pertama hilang dari urusan agama kamu adalah amanah, dan yang terakhirnya adalah solat" [Diriwayatkan oleh Al-khara-ithi dalam Makarimil Akhlak hal. 28. Lihat, As-Silsilah As-Shahihah oleh Al-Albani 1739]

Diriwayatkan Keempat.
Dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu dari Nabi Shallallahu' alaihi wa sallam beliau bersabda, "Tanda seorang munafik ada tiga: apabila bercakap ia berdusta, apabila berjanji ia mungkir, dan apabila diberi amanah ia khianat" [Diriwayatkan Al-Bukhari dan Muslim]

3. PEGAWAI YANG MENUNAIKAN Pekerjaannya DENGAN IKHLAS MENDAPAT BALASAN DUNIA DAN AKHIRAT
Apabila seorang pegawai menunaikan pekerjaannya dengan sungguh-sungguh mengharapkan pahala dari Allah, maka ia telah menunaikan kewajibannya dan berhak mendapatkan balasan atas pekerjaannya di dunia dan beruntung dengan pahala di negeri akhirat. Telah datang nas-nas syar'iyah yang menunjukkan bahawa upah dan pahala atas apa yang dilakukan oleh seorang dari kerja didapati dengan ikhlas dan mengharapkan wajah Allah.

Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman.

لا خير في كثير من نجواهم إلا من أمر بصدقة أو معروف أو إصلاح بين الناس ومن يفعل ذلك ابتغاء مرضات الله فسوف نؤتيه أجرا عظيما

"Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisikan-bisikan mereka, kecuali bisikan-bisikan dari orang yang menyuruh (manusia) memberi sedekah, atau berbuat ma'ruf atau mengadakan perdamaian di antara manusia. Dan sesiapa yang berbuat demikian kerana mencari keredhaan Allah, maka kelak Kami memberi kepada-Nya pahala yang besar "[An-Nisa: 114]

Imam Bukhari (55) dan Imam Muslim (1002) telah meriwayatkan dari Abu Mas'ud bahawasanya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda.

"Ertinya: Apabila seseorang membelanjakan untuk keluarganya dengan ikhlas, maka itu baginya adalah sedekah".

Dan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda kepada Sa'ad bin Abi Waqqas Radhiyallahu' anhu.

"Ertinya: Dan tidaklah engkau membelanjakan satu nafkah kerana mengharapkan wajah Allah melainkan engkau akan mendapat pahala dengannya hingga sesuap yang engkau suapkan di mulu isterimu" [Diriwayatkan Al-Bukhari dan Muslim]

Nas-nas ini menunjukkan bahawa seorang Muslim apabila ia menunaikan kewajipannya terhadap sesama hamba lepaslah tanggung jawabnya, dan bahawasanya ia hanya akan mendapatkan balasan dan pahala dengan ikhlas dan mengharapkan wajah Allah Subhanahu wa Ta'ala.

4. MENJAGA JAM KERJA UNTUK KEPENTINGAN PEKERJAAN
Wajib atas setiap pegawai dan pekerja untuk menggunakan waktu yang telah dikhususkan bekerja pada pekerjaan yang telah dikhususkan untuknya. Tidak boleh dia menggunakannya pada perkara-perkara lain selain pekerjaan yang wajib ditunaikannya pada waktu tersebut. Dan tidak boleh ia menggunakan waktu itu atau sebahagian darinya untuk kepentingan peribadinya, atau kepentingan orang lain apabila tidak ada kaitannya dengan pekerjaan; kerana jam kerja bukanlah milik pegawai atau pekerja, akan tetapi untuk kepentingan pekerjaan yang ia mengambil upah dengannya.

Syaikh Al-Mu'ammar bin Ali Al-Baghdadi (507H) telah menasihati Perdana Menteri Nizhamul Muluk dengan nasihat yang dalam dan berfedah. Di antara yang dikatakannya diawal nasihatnya itu.

"Suatu hal yang telah maklum hai Shodrul Islam! Bahawasanya setiap individu masyarakat bebas untuk datang dan pergi, jika mereka menghendaki mereka boleh meneruskan dan memutuskan. Adapun orang yang terpilih berkhidmat kepimpinan maka dia tidak bebas untuk keluar, kerana orang yang berada di atas pemerintahan adalah amir (pemimpin) dan dia pada hakikatnya orang upahan, ia telah menjual waktunya dan mengambil gajinya. Maka tidak tersisa dari siangnya yang dia gunakan sesuai keinginannya, dan dia tidak boleh solat sunat, serta iktikaf ... kerana itu adalah keutamaan sedangkan ini adalah wajib ".

Di antara nasihatnya, "Maka hiudpkanlah Kuburanmu sebagaimana engkau menghidupkan istanamu" [1]

Dan sebagaimana seseorang ingin mengambil upahnya dengan sempurna serta tidak mahu dikurangkan bahagiannya sedikitpun, maka hendaklah ia tidak mengurangkan sedikitpun dari jam kerjanya untuk sesuatu yang bukan kepentingan kerja. Allah telah mencela Al-Muthaffifin (orang-orang yang curang) dalam timbangan, yang menuntut hak mereka dengan sempurna dan mengurangkan hak-hak orang lain. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman.

ويل للمطففين الذين إذا اكتالوا على الناس يستوفون وإذا كالوهم أو وزنوهم يخسرون ألا يظن أولئك أنهم مبعوثون ليوم عظيم يوم يقوم الناس لرب العالمين

"Kecelakaan besar bagi orang-orang yang curang. Iaitu orang-orang yang apabila menerima takaran dari orang lain mereka meminta dipenuhi. Dan apabila mereka menyukat atau menimbang untuk orang lain, mereka mengurangi. Tidaklah oran-orang itu yakin, bahawa sesungguhnya mereka akan dibangkitkan. Pada suatu hari yang besar. Iaitu hari ketika manusia berdiri menghadap Tuhan semesta alam "[Al-Muthaffifin: 1-6]

5. KRITERIA-KRITERIA MEMILIH PEKERJA DAN PEGAWAI
Landasan dalam memilih seorang pegawai atau pekerja hendaklah ia seorang yang kuat lagi amanah. Kerana dengan kekuatan ia sanggup melaksanakan pekerjaan yang diembankan kepadanya, dan dengan amanah ia menunaikan sesuai dengan tugas dan tanggung jawabnya. Dengan amanah ia akan meletakkan perkara-perkara pada tempatnya. Dan dengan kekuatan ia sanggup menunaikan kewajibannya.

Allah telah memberitakan tentang salah seorang puteri penduduk Madyan bahawasanya ia berkata kepada bapanya tatkala Musa mengambilkan air untuk keduanya.

قالت إحداهما يا أبت استأجره إن خير من استأجرت القوي الأمين

"Ya bapakku, ambillah ia sebagai orang yang bekerja kepada kita. Kerana sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja (pada kita) ialah orang yang kuat lagi dapat dipercayai "[Al-Qasas: 26]

Dan Allah berfirman tentang Ifrit dari bangsa Jin yang mengutarakan kemampuannya kepada Sulaiman Alaihissalam untuk mendatangkan singgasana Balqis.

قال عفريت من الجن أنا آتيك به قبل أن تقوم من مقامك وإني عليه لقوي أمين

"Aku akan datang kepadamu dengan membawa singgahsana itu kepadamu sebelum kamu berdiri dari tempat dudukmu dan sesungguhnya aku benar-benar kuat untuk membawanya lagi dapat dipercayai" [An-Naml: 39]

Maknanya, ia menggabungkan antara kemampuannya untuk membawa dan dibawa serta menjaga apa yang dibawanya.

Allah juga telah menceritakan tentang Yusuf Alaihissalam bahawasanya ia berkata kepada raja.

قال اجعلني على خزائن الأرض إني حفيظ عليم

"Jadikanlahlah aku bendaharawan negara (Mesir). Sesungguhnya aku adalah orang yang pandai menjaga lagi berpengetahuan "[Yusuf: 55]

Lawan dari kuat dan amanah adalah lemah dan khianat. Dan itu alasan untuk tidak memilih seseorang dalam bekerja dan sebab-sebab sebenarnya untuk mecopotnya dari pekerjaan.

Tatkala Umar bin Al-Khaththab Radhiyallahu 'anhu menjadikan Sa'ad bin Abi Waqqas sebagai gabenor Kufah, dan sebahagian orang-orang jahil negeri itu mencelanya di sisi Umar, maka Umar memandang maslahah dengan mencopotnya dari jabatan untuk menjaga dari terjadinya fitnah dan agar tidak seorangpun dari mereka mengganggunya. Akan tetapi Umar ketika sakit menjelang wafatnya telah menentukan enam orang sahabat Rasulullah yang dipilih dari mereka seorang yang akan berkhidmat khalifah setelahnya. Di antara mereka adalah Sa'ad bin Abi Waqqas, lantas Umar bimbang bahawa pencopotannya dari jabatan gabenor Kufah disangka kerana ketidaklayakannya memimpin, maka umar menepis prasangka tersebut dengan perkataannya, "Jika kepimpinan jatuh kepada Saad, maka dia layak untuk itu. Dan jika tidak hendaklah sesiapa pun dari kamu yang menjadi pemimpin meminta bantuannya, kerana sesungguhnya aku tidak mencopotnya kerana kelemahan dan khianat "[Diriwayatkan Al-Bukhari: 3700]

Dan didalam Sahih Muslim: (1825)
Dari Abu Dzar, ia berkata, "Aku berkata, 'Wahai Rasulullah! Tidaklah engkau memperkerjakan aku? ' Ia berkata, 'Maka beliau menepuk pundakku dengan tanggannya kemudian bersabda,' Wahai Abu Zar, sesungguhnya engkau lemah, dan sesungguhnya pekerjaan itu adalah amanah, dan sesungguhnya ia adalah kehinaan dan penyesalan di hari Kiamat kecuali orang yang mengambilnya dengan haknya dan menunaikan kewajipan padanya " .

Dalam riwayat lain di Shahih Muslim (1826)
Dari Abu Dzar bahawa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda,' Wahai Abu Zar, sesungguhnya aku melihatmu lemah dan sesungguhnya aku mencintai anda apa yang kucintai untuk diriku, janganlah sekali-kali engkau memimpin dua orang dan janganlah sekali-kali engkau mengurus harta anak-anak yatim " .

6. ATASAN ADALAH TELADAN BAGI bawahannya DALAM BERSUNGGUH-SUNGGUH ATAU MALAS
Apabila para atasan pegawai melaksanakan kewajipan-kewajipan mereka dengan sempurna, pegawai-pegawai yang menjadi bawahannya akan mecontoh mereka. Dan setiap pemimpin dalam suatu pekerjaan akan diminta pertanggung jawabannya terhadap dirinya dan orang-orang yang dipimpinnya.

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda.
"Ertinya: Setiap kamu adalah pemimpin dan akan diminta pertanggung jawabannya tentang apa yang dipimpinnya. Seorang amir yang memimpin manusia, ia memimpin mereka dan akan diminta pertanggung jawabannya tentang mereka, seorang laki-laki pemimpin atas keluarganya dan ia akan diminta pertangung jawapannya tentang mereka, dan seorang wanita adalah pemimpin atas rumah suami dan anaknya, dia akan diminta pertanggung jawabannya tentang mereka dan seorang budak pemimpin atas harta tuannya dan dia akan diminta pertanggung jawabannya terhadapnya, ketahuilah setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan diminta pertanggung jawaban terhadap apa yang dipimpinnya "[Diriwayatkan Al-Bukhari; 2554 dan Muslim: 1829 dari Abdullah bin Umar Radhiyallahu ' anhuma]

Dan apabila para atasan menjaga pekerjaan-pekerjaan dalam segala waktu-waktunya, mereka akan menjaga teladan yang baik bagi orang-orang yang mereka pimpin.

Seorang penyair berkata.
"Dan engkau selama melakukan yang engkau perintahkan
nescaya orang yang engkau perintahkan melakukannya ".

Maknanya, apabila engkau memerintahkan orang lain dari bawahanmu agar melakukan kewajibannya, dan engkau terlebih dahulu menunaikan kewajipan, maka sesungguhnya orang yang selainmu akan mematuhimu dan melaksanakan apa yang engkau perintahkan kepadanya.

7. PERLAKUAN PEGAWAI KEPADA ORANG LAIN SEPERTI APA IA ingin diperlakukan.
Nasihat mempunyai kedudukan yang agung di dalam Islam, oleh kerananya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda.

"Ertinya: Agama adalah nasihat ', kami berkata,' Untuk siapa? ', Baginda bersabda,' Untuk Allah, Kitab-Nya, Rasul-Nya dan para pemimpin kaum muslimin serta sesama mereka" [Diriwayatkan oleh Muslim 55 dari Abu Tamim bin Aus ad-Dari Radhiyallahu 'anhu]

Dan berkata Jarir bin Abdullah Al-Bajali radhiyallahu anhu, "Aku telah berba'iat kepada Rasulullah atas mendirikan solat, membayar zakat dan menasihati untuk setiap Muslim" [Diriwayatkan Al-Bukhari 57 dan Muslim 56]

Sebagaimana seorang pegawai atau pekerja apabila ia punya keperluan pada yang lain, orang lain itu wajib memperlakukannya dengan mu'amalah yang baik. Maka wajib pula atasnya untuk melayan orang lain dengan mu'amalah hasanah (perlakuan yang baik).

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam telah bersabda.

"Ertinya: Maka sesiapa yang ingin dijauhkan dari api nereka dan masuk syurga, hendaklah ia meninggal sedang ia beriman kepada Allah dan hari akhir, dan hendaklah ia memperlakukan manusia sebagaimana ia ingin diperlakukan" [Diriwayatkan oleh Muslim]

Dalam hadis yang panjang dari Abdullah bin Amr. Dan maknanya adalah perlakukanlah manusia sebagaimana engkau ingin diperlakukan.

Rasulullah bersabda.

"Ertinya: Tidak sempurna keimanan salah seorang daripada kamu sehingga ia mencintai untuk saudaranya apa yang ia cintai untuk dirinya sendiri" [Diriwayatkan Al-Bukhari 13 dan Muslim 45 dari Anas]

Allah Ta'ala telah mencela orang yang memperlakukan orang lain tidak seperti ia ingin diperlakukan dalam firman-Nya.

ويل للمطففين الذين إذا اكتالوا على الناس يستوفون وإذا كالوهم أو وزنوهم يخسرون

"Kecelakaan besar bagi orang-orang yang curang. Iaitu orang-orang yang apabila menerima takaran dari orang lain mereka meminta dipenuhi. Dan apabila mereka menyukat atau menimbang untuk orang lain, mereka mengurangi "[Al-Muthaffifin: 1-3]

Dan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda.

"Ertinya: Sesungguhnya Allah telah mengharamkan ke atas kamu menderhaka kepada para ibu, pelit dan rakus, menguburkan anak perempuan hidup-hidup, dan membenci untuk kalian tiga perkara iaitu; kata-kata omong kosong, banyak bertanya, dan menyia-nyiakan harta" [Diriwayatkan al-Bukhari 2408 dan Muslim 593 dari Al-Mughirah bin Syu'bah]

Di dalam hadis ini terdapat celaan terhadap yang rakus lagi pelit, yang mengambil dan tidak memberi.

Allah telah mngingatkan wali-wali anak-anak yatim bahawa mereka akan merasa bimbang terhadap anak keturunan mereka yang kecil-kecil kalau mereka tinggalkan. Allah berfirman.

وليخش الذين لو تركوا من خلفهم ذرية ضعافا خافوا عليهم فليتقوا الله وليقولوا قولا سديدا

"Dan hendaklah takut kepada Allah orang-orang yang seandainya meninggalkan di belakang mereka anak-anak yang lemah, yang mereka khuatir terhadap kesejahteraan mereka. Oleh sebab itu, hendaklah mereka bertakwa kepada Allah dan hendaklah mereka mengucapkan perkataan yang benar "[An-Nisa; 9]

Maknanya, sebagaimana mereka ingin anak-anak keturunan mereka nantinya dilayan dengan baik, maka wajib atas mereka untuk berlaku baik terhadap anak-anak yatim yang mereka menjadi teman rapat atasnya.

8. PEGAWAI Mendahulukan YANG DAHULU DALAM BERURUSAN
Termasuk sikap adil dan insaf; hendaknya seorang pegawai tidak mengahirkan orang yang duluan dari orang-orang yang berurusan, atau mendahulukan orang yang belakangan. Akan tetapi ia mendahulukan berdasarkan perkara-perkara yang terdahulu. Dalam hal yang seperti ini memudahkan pegawai dan orang-orang yang berurusan.

Telah datang dalam sunnah Rasulullah apa yang menunjukkan atas itu. Dari Abu Hurairah, ia berkata, "Ketika Nabi di suatu majlis berbicara kepada orang-orang, datanglah seorang Arab badwi lantas berkata. 'Bila berlakunya kiamat? Rasulullah terus berbicara, sebahagian orang berkata, 'Beliau mendengar apa yang dikatakannya dan beliau membencinya', sebahagian lain mengatakan, 'Bahkan ia tidak mendengar', sehingga tatkala beliau menyelesaikan pembicaraannya beliau berkata, 'Mana orang yang bertanya tentang hari Kiamat?' Ia berkata, 'Ini aku wahai Rasulullah', Rasul bersaba, 'Apabila amanah telah disia-siakan maka tunggulah hari Kiamat'. Ia bertanya lagi, 'Bagaimana mensia-siakannya?' Beliau menjawab, 'Apabila diserahkan urusan kepada yang bukan ahlinya maka tunggulah hari Kiamat "[Diriwayatkan Al-Bukhari]

Hadis ini menunjukkan bahawa Rasulullah tidak menjawab si penanya tentang hari Kiamat melainkan setelah ia selesai berbicara kepada orang-orang yang telah mendahuluinya. Al-Hafiz Ibnu Hajar berkata dalam huraiannya, "Disimpulkan darinya memberi pelajaran berdasarkan yang duluan, dan begitu juga dalam fatwa-fatwa, urusan pemerintahan dan lain sebagainya".

Dan disebutkan dalam biografi Abu Jaafar Muhammad bin Jarir Ath-Thabari di kitab Lisanul Mizan karangan Al-Hafizh Ibnu Hajar, "Dan Ibnu Asakir mengeluarkan dari jalan Abu Ma'bad Utsman bin Ahmad Ad-Dainuri ia berkata, 'Aku menghadiri majlis Muhammad bin Jarir dan hadir juga menteri Al-Fadhal bin Jaafar bin Al-Furat, dan dia telah didahului oleh seseorang.Maka berkata At-Thabari kepada orang tersebut, 'Tidakkah engkau ingin membaca?' Maka ia menunjuk kepada si menteri. Maka At-Thabari berkata, 'Apabila giliran anda maka janganlah engkau terganggu oleh Dajlah (nama sungai) atau Efrat (Al-Furat)'. Aku katakan, "Dan ini sebahagian dari keunikan dan kemahiran bahasanya serta tidak tertariknya dia pada anak-anak dunia".

9. PEGAWAI HARUS MEMILIKI SIFAT IFFAH (MENJAGA KEHORMATAN) DAN BERSIH DARI MENERIMA sogokan DAN HADIAH.
Setiap pegawai wajib menjadi seorang yang menjaga kehormatan dirinya, berjiwa mulia dan kaya hati. Jauh dari memakan harta-harta manusia dengan batil, dari apa-apa yang diberikan kepadanya berupa rasuah walau dinamakan dengan hadiah. Kerana apabila dia mengambil harta manusia dengan tanpa hak bererti ia memakannya dengan batil, dan memakan harta dengan cara batil merupakan salah satu sebab tidak dikabulkannya do'a.

Muslim meriwayatkan di dalam sahihnya (1015) dari Abu Hurairah, ia berkata, "Rasulullah telah bersabda,

"Sesungguhnya yang pertama busuk dari manusia adalah perutnya, maka sesiapa yang sanggup untuk tidak memakan melainkan yang baik maka lakukanlah, dan barangsiapa yang boleh untuk tidak dihalang antara dia dan syurga walau dengan segenggam darah yang ditumpahkannya maka lakukanlah"

Dan yang juga diriwayatkannya (2083) dari Abu Hurairah dari Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda.

"Sungguh akan datang pada manusia suatu zaman di mana seseorang tidak peduli dengan apa cara dia mengambil harta, apakah dari yang halal atau dari yang haram".

Menurut orang-orang yang mengambil harta tanpa peduli ini; bahawasanya yang halal adalah yang berada di tangan dan yang haram adalah yang tidak sampai ke tangan. Adapun yang halal dalam Islam adalah apa yang telah dihalalkan oleh Allah dan Rasul-Nya dan yang haram adalah yang telah diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya.

Telah datang dalam sunnah Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam hadis-hadis yang menunjukkan dilarangnya aparat pekerja dan pegawai mengambil sesuatu dari harta walaupun dinamakan hadiah, antaranya hadis Abi Said Hamid As-Saidi, beliau berkata.

"Ertinya: Rasulullah mengupah seseorang dari suku Al-Asad, namanya Ibnul Latbiyyah untuk mengumpul zakat, maka tatkala ia telah kembali ia berkata, 'Ini untuk engkau dan ini untukku dihadiahkan untukku'. Ia (Abu Hamid) berkata, 'Maka Rasulullah saw berdiri di atas mimbar, lalu memuja dan memuji Allah dan bersabda,' Kenapa pegawai yang aku utus, lalu ia mengatakan, 'Ini adalah untuk kamu dan ini dihadiahkan untukku?! Kenapa dia tidak duduk di rumah bapanya atau rumah ibunya sehingga dia melihat apakah dihadiahkan kepadanya atau tidak?! Demi Zat yang jiwa Muhammad di tangan-Nya! Tidaklah seorangpun dari kamu menerima sesuatu darinya melainkan ia datang pada hari Kiamat sambil membawanya di atas lehernya unta yang bersuara, atau lembu yang melenguh atau kambing yang mengembik ', kemudian beliau mengangkat kedua tangannya sehingga kami melihat putih kedua ketiaknya, kemudian bersabda dua kali,' Ya Allah, apakah aku telah menyampaikan? "[Diriwayatkan Al-Bukhari 7174 dan Muslim 1832 dan ini adalah lafaznya]

Dan di dalam shahih Bukhari (3073) dan sahih Muslim (1831)-dan dengan lafaznya-dari Abu Hurairah, ia berkata.

"Ertinya: Rasulullah bercakap kepada kami pada suatu hari, maka beliau menyebutkan ghulul [2] dan beliau menganggapnya perkara yang besar, kemudian ia berkata, 'Aku akan temui salah seorang kamu yang datang pada hari Kiamat di atas lehernya ada unta yang bersuara, ia berkata, 'Wahai Rasulullah, tolonglah aku', maka aku (Rasulullah) berkata, 'Aku tidak mampu berbuat apa-apa anda sedikitpun, sungguh aku telah menyampaikan kepadamu', Aku tidak temui salah seorang dari kamu datang pada hari Kiamat dengan kuda di atas pundaknya yang mengandungi hamhamah (suara), lantas ia berkata, 'Wahai Rasulullah!Bantulah aku ', maka aku berkata,' Aku tidak boleh membantu sedikitpun, sungguh aku telah menyampaikan kepadamu ', Aku tidak dapat salah seorang darimu datang pada hari Kiamat dengan kambing yang mengembik diatas bahunya sambil berkata,' Wahai Rasulullah!Tolonglah aku ', Maka aku menjawab,' Aku tidak mampu berbuat apa-apa anda, aku telah menyampaikan kepada kamu ', Aku akan dapatkan salah seorang dari kamu datang pada hari Kiamat dengan membawa jiwa yang menjerit, lantas ia berkata,' Wahai Rasulullah!Tolonglah aku ', Maka aku berkata,' Aku tidak memiliki apa-apa anda, sungguh aku telah menyampaikan kepadamu ', Aku akan mendapatkan salah seorang dari kamu datang pada hari Kiamat dengan pakaian diatas pundaknya ada Shamit (emas dan perak), lalu ia berkata , 'Wahai Rasulullah! Tolonglah aku ', maka aku akan menjawab,' Aku tidak memiliki apa-apa anda, sungguh aku telah menyampaikan kepadamu ".

Riqa di dalam hadis ini maksudnya adalah pakaian dan Shamit adalah emas dan perak.

Diantaranya hadits Abu Hamid As-Sa'di, bahawasanya Rasulullah bersabda.

"Ertinya: hadiah-hadiah para pekerja adalah ghulul (khianat)".

Diriwyatkan oleh Ahmad (23601) dan lain-lain, dan lihat takhrijnya di kitab Irwa Al-Ghalil oleh Al-Albani (2622), dan ini semakna dengan hadis yang telah lalu dalam kisah Ibnu Al-Latbiyyah.

Diantaranya hadis Adi bin Umairah, ia berkata, "Aku mendengar bahawa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda.

"Ertinya: Barangsiapa diantara kamu yang kami pekerjakan atas suatu pekerjaan, lalu ia menyembunyikan dari kami satu arah atau yang lebih kecil, maka dia adalah ghulul dan dia akan datang dengannya pada hari Kiamat" [Dikeluarkan oleh Muslim]

Diantaranya hadis Buraidah dan Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam, beliau bersabda.

"Ertinya: Barangsiapa yang kami pekerjakan atas suatu pekerjaan, lalu kami memberinya bahagian, maka apa yang diambilnya selepas itu adalah perbuatan khianat" [Diriwayatkan oleh Abu Dawud dengan isnad shahih, dan dishahihkan oleh Al-Albani]

Dan dalam biografi Iyadh bin Ghanam dari kitab Shifatush Shafwah oleh Ibnul Jauzi (1 / 277), ketika itu ia sebagai gabenor Himsh dalam pemerintahan Umar, bahawasanya dia berkata kepada sebahagian kerabatnya dalam sebuah kisah yang panjang, 'Demi Allah! Jika aku digergaji lebih aku sukai daripada aku khianat seperak wang atau aku melampaui batas! ".

Aku memohon kepada Allah Azza wa Jalla untuk membimbing setiap pegawai dan pekerja dari kaum muslimin untuk menunaikan pekerjaannya sesuai dengan yang diredhai Allah Tabaraka wa Ta'ala, dan ia mendapatkan pahala serta akhir yang terpuji di dunia dan akhirat.

Dan semoga Allah berselawat dan salam serta memberikati hamba-Dialah Rasul-Nya, nabi kita Muhammad dan atas keluarga serta sahabat-sahabatnya.

[Disalin dari kitab Kaifa Yuaddi Al-Muwazhzhaf Al-Amanah, Penulis Syaikh Abdul Muhsin bin Hamad Al-Abad]
_______
Footnote
[1]. Dzailul Thabaqat Al-Hanabilah oleh Ibnu Rajab (1 / 107)
[2]. Al-ghulul maksudnya perbuatan curang dan yang dimaksudkan hadis ini adalah mengmbil ghanimah (rampasan perang) dengan sembunyi-sembunyi sebelum diedar (pen

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Hati-Hati Pengguna Bahan Penambah Perisa Makanan

HATI-HATI PENGGUNA BAHAN PENAMBAH PERISA MAKANAN Allah sudah memberi petunjuk melalui utusanNya, Nabi Muhammad dalam Al Quran, mengenai keperluan pokok manusia berupa makanan. Dia Subhanahu wa Ta'ala telah menentukan kaedah cara hidup sihat dengan memerintahkan agar manusia memilih makanan yang baik dan halal, seperti yang dinyatakan dalam surat Al-Baqarah ayat 168: ياأيها الناس كلوا مما في الأرض حلالا طيبا "Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi" Kita semestinya bersyukur atas panduan ini. Sudah jelas, Allah mengarahkan kepada yang terbaik, tidak akan menjerumuskan umatNya. Manusia itu sendiri yang benar-benar lalai dan mengikuti hawa nafsu. Bergesernya pola hidup manusia yang cenderung konsumtif, ingin serba mudah, lebih segera, yang penting enak dirasa oleh lidah tanpa memikirkan kesan-kesan buruk yang bakal muncul dari kebiasaan yang keliru. Tanpa disedari, makanan yang lazat dinikmati, akhirnya meros

Rumahku Syurgaku

RUMAHKU SYURGAKU Abdullah Fahim et.all PENDAHULUAN Dalam keghairahan negara untuk mencapai matlamat pembangunan bangsa yang maju dan dinamik yang bersendirian kepada pembangunan sains dan teknologi, tidak dapat dinafikan akan berlaku kesan-kesan sampingan atau pengaruh–pengaruh negatif dari budaya asing yang boleh merosakkan anak muda, mengugut kestabilan dan kecemerlangan bangsa. Gejala mungkar yang berlaku dalam masyarakat hari ini terutama di kalangan muda mudi seperti pergaulan bebas, penyalahgunaan dadah, mencuri, malas dan sebagainya adalah di antara bukti yang jelas terhadap perlunya peranan yang mesti dimainkan oleh ibu bapa. Gejala-gejala seperti kerapuhan pegangan agama, kekosongan jiwa, kekurangan daya tenaga dan pemikiran di kalangan muda mudi, krisis rumahtangga, perilaku anak-anak yang liar, tidak ada pegangan hidup, tidak menghormati orang tua, lebih suka kepada kebebasan mutlak dan keseronokan serta hanyut dalam arus pengaruh kebudayaan asing yang lebih banyak merosakka

Hukum Mengambil Gaji Tanpa Bekerja

HUKUM MENGAMBIL GAJI TANPA BEKERJA Oleh Syaikh Muhammad bin Shalih Utsaimin Soalan Syaikh Muhammad bin Shalih Utsaimin ditanya: Saya pekerja di suatu instansi pemerintah, kadang-kadang kami dibayar upah lembur dari kantor kami tanpa menugaskan kami dengan pekerjaan di luar jam kerja dan tanpa kehadiran kami di pejabat. Mereka menganggapnya sebagai insentif pekerja di luar jam kerja, padahal pimpinan instansimengetahui dan mengakuinya. Kami mohon penjelasan, semoga Allah memberi anda kebaikan. Adakah boleh mengambil wang tersebut? Jika tidak boleh, apa yang harus saya perbuat dengan wang-wang yang telah saya terima dahulu yang telah saya pergunakan. Smoga Allah membalas anda denan kebaikan. Jawapan Jika kenyataannya seperti yang anda sebutkan, maka itu suatu kemungkaran, tidak boleh dilakukan, bahkan merupakan pengkhianatan. Yang harus dilakukan adalah mengembalikan wang yang telah anda terima dengan cara seperti itu ke bendahara negara. Jika tidak bisa, maka hendaklah anda menye