Langkau ke kandungan utama

Mencari Kerja Dengan Berhemah




MENCARI KERJA DENGAN BERHEMAH


Salah satu yang mendukung terciptanya keluarga yang harmoni dan menjadi tuntutan seorang ketua keluarga adalah tersedianya nafkah bagi keluarganya. Yang ini, tentunya ditempuh dengan cara mencari pendapatan. Baik dengan berusaha secara mandiri, ataupun bekerja pada orang lain, atau di suatu tempat tertentu.

Dikarenakan sesuatu hal, untuk menembusi kawasan pendapatan tersebut, kadang-kadang diperlukan orang ketiga guna memuluskan keinginan mendapatkan peluang kerja. Seorang yang ingin mandiri, juga kadang-kadang memerlukan orang ketiga sebagai penghubung, atau sekadar menguatkannya. Begitu pula untuk bisa berkarya di sebuah instansi, baik swasta atau negeri, kadang-kadang juga memerlukan pihak ketiga, yang paling tidak berfungsi sebagai jaminan kemampuan dan minatnya.

Begitulah dalam hidup bermasyarakat, ada saja orang yang memerlukan bantuan dalam meraih keinginannya. Bantuan tersebut bukan berbentuk material, tetapi yang diperlukan adalah kewujudan diri orang yang diminta tersebut. Misalnya kerana memiliki status sosial, sehingga disegani masyarakat. Sebab menurut yang meminta tadi, kedudukan sosial seseorang yang diminta tersebut, akan berkesan menyelesaikan kepentingan dan urusannya.

Pertolongan semacam ini termasuk dalam makna pemberian syafa'at. Kerana, merujuk makna lughawi, syafaat adalah menjadikan seseorang tidak sendiri lagi, kerana ada yang menemaninya setelah sebelumnya ia dalam keadaan sendiri. Bentuk pertolongan semacam ini boleh dianggap mustahab mahmud (dianjurkan lagi terpuji), namun juga ada yang berkategori muharram madzmum (haram lagi tercela) sebagaimana akan dijelaskan contohnya nanti.

ISLAM MEMOTIVASI SALING MENOLONG ANTAR SESAMA
Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

وتعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الإثم والعدوان 5:2

"Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran". [Al Maidah / 5: 2].

Menurut Ibnul Qayyim, ayat ini merangkumi seluruh kebaikan antar sesama manusia dalam kehidupan di dunia dan akhirat, dan antara mereka dengan Allah. Sesungguhnya setiap manusia tidak bisa lepas dari dua hal dan kewajipan ini, (iaitu) kewajipannya terhadap Allah dan kewajipannya terhadap sesama manusia.

Yang berkaitan dengan sesama manusia, (iaitu) berbentuk pergaulan, saling menolong dan menjalin persahabatan. Kewajibannya (terhadap Allah), (yakni) to interaksinya dengan mereka dalam bentuk saling menolong untuk menggapai redha Allah dan dalam ketaatan kepada-Nya, yang merupakan puncak kebahagiaan seorang hamba dan kejayaan. Tidak ada kebahagiaan baginya selain dengan itu. [1]

BANTUAN SYAFA'AT YANG DIBENARKAN
Di antara dalil dari Sunnah, iaitu daripada yang terdapat dalam Shahihain, dari Abu Musa al Asy'ari Radhiyallahu 'anhu, ia berkata: Jika Rasulullah kedatangan orang yang meminta atau menanggung suatu hajat, (maka) baginda bersabda:

اشفعوا تؤجروا ويقضي الله على لسان نبيه صلى الله عليه وسلم ما شاء

"Berikan syafaat, nescaya kamu mendapat pahala. Allah akan memutuskan melalui lisan Nabi-Nya apa yang dikehendaki". [2]

Isyfa'u adalah, sebuah perintah untuk mengeluarkan syafaat (bantuan). Tu `jaru ertinya, nescaya kamu akan mendapat balasan pahala dari Allah atas bantuan syafa'at yang kamu keluarkan, kendatipun tidak memudahkan urusan. [3]

Dalam hadis di atas, seperti diungkapkan al Qurthubi, memuatkan pelajaran, (iaitu) berupa anjuran untuk melakukan kebaikan secara langsung atau menjadi penyebabnya. Perintah ini bersifat nadb (anjuran, sunnah). Namun terkadang bisa beralih menjadi wajib. [4]

Imam Nawawi menjelaskan: "Dianjurkan memberikan syafaat kepada orang-orang yang mempunyai keperluan-keperluan yang hukumnya mubah, baik permohonan syafaat di hadapan penguasa, gubernur atau orang yang setaraf kedudukannya dengan mereka, atau kepada siapapun dari ahli masyarakat. Baik syafa 'at itu dengan tujuan untuk penguasa menahan diri dari perbuatan zalim, atau mempermudah penyerahan harta buat orang yang memerlukan, dan lain sebagainya ". [5]

Beliau juga berkata: "Ketahuilah, memberikan syafaat (menjadi perantara), dianjurkan di hadapan para penguasa dan orang-orang yang memegang kuasa dan mampu menjalankannya, selama syafaat tersebut tidak bersentuhan dengan aspek hadd (hukuman jenayah) atau memberi syafa ' at pada perkara yang tidak boleh ditinggalkan, seperti syafaat orang yang memelihara anak kecil, orang gila atau pemberi wakaf atau selainnya, untuk menjatuhkan beberapa hak milik orang yang berada di bawah kekuasaannya. Seluruh syafaat ini hukumnya haram, baik untuk pemberi syafa 'at, dan juga atas orang yang mengeluarkan hak syafaat. Dan diharamkan atas selain keduanya untuk mengusahakannya jika mengetahui. " [6]

Pemberian bantuan pengurusan di hadapan orang-orang untuk mempermudah kejayaan hak atau menahan keburukan atau tujuan serupa yang lain, yang berkait dengan keperluan-keperluan manusia yang hukumnya mubah, merupakan usaha yang disenangi dan perbuatan yang baik.

TELADAN DARI GENERASI SALAF
Dalam biografi Imam Muhammad bin Ahmad bin Muhammad bin Qudamah, tertuang bahawa beliau acapkali menulis permohonan syafaat bagi orang yang mendatanginya kepada para pemegang jawatan.

Suatu hari al Mutawalli (seorang penguasa) berkata: "Engkau menulis permohonan syafaat kepada kami bagi orang-orang yang kami tidak mahu menerima syafaat (dari siapapun) untuk mereka, sedangkan kami ingin tidak menolak permintaanmu".

Mendengar ungkapan al Mutawalli ini, maka beliau menjawab: "Tentang diriku, maka aku sudah memenuhi keinginan orang yang mendatangiku. Terserah kamu, mau menerima tulisanku atau tidak, "maka al Mutawalli berkata:" Tidak akan kami tolak selamanya ". [7]

Abu Muzhfir al Khuza'i selalu mengharuskan dirinya untuk membantu menyelesaikan keperluan-keperluan manusia. Ada orang berkomentar: "Wahai Syaikh, kemungkinan saja timbul kegerahan dari dirimu dalam menyelesaikan apa yang engkau lakukan (buat orang lain)," (tetapi) beliau menjawab: "Aku akan selalu menulis. Jika hajat orang yang saya menulis untuknya, itulah tujuanku. Jika tidak terlaksana, saya sudah terbebas dari tuntutan dan sama sekali tidak terpengaruh dengan itu ".

Seorang penyair melantunkan:
Diwajibkan atas diriku zakat apa yang kumiliki
Dan zakat jabatanku adalah untuk membantu dan memberi syafaat

Kalau engkau punya, berbuat baiklah. Jika tidak mampu,
berusahalah dengan sekuat tenaga untuk membantu (orang lain)

BANTUAN YANG DILARANG
Berbeza halnya dengan syafaat, maka yang bertujuan menggugurkan hak-hak orang lain atau menetapkan kebatilan atau memeti-eskan hukuman jenayah, ini merupakan usaha yang tercela dan tertolak.

Nas-nas syariat menunjukkan kepada makna sebagaimana yang telah dikemukakan. Allah Ta'ala berfirman:

من يشفع شفاعة حسنة يكن له نصيب منها ومن يشفع شفاعة سيئة يكن له كفل منها

"Sesiapa yang memberikan syafaat yang baik, nescaya dia akan memperoleh bahagian (pahala) daripadanya. Dan sesiapa yang memberi syafaat yang buruk, nescaya ia akan memikul bahagian (dosa) daripadanya" [an-Nisaa `: 85].

Ibnu Katsir, dalam menafsirkan ayat ini, beliau menjelaskan:

من يشفع شفاعة حسنة يكن له نصيب منها, iaitu, sesiapa yang berusaha dalam sebuah perkara yang boleh mendatangkan kebaikan, maka ia akan mendapatkan bagian darinya.

ومن يشفع شفاعة سيئة يكن له كفل منها, maksudnya, ia akan dibebani dosa dari masalah yang muncul atas usaha dan niatnya.

Mujahid bin Jubair berkata: "Ayat ini turun berkaitan dengan bantuan-bantuan syafaat yang dikeluarkan manusia untuk orang lain". [8] Orang yang memberikan syafaat yang baik, ia akan meraih pahala atasnya, walaupun permohonannya tidak diterima. Ia telah melakukan usaha, yang tidak boleh dilakukan oleh orang lain.

Ibnu Jarir meriwayatkan dari al Hasan al Basri, beliau berkata: "Sesiapa yang memberikan syafaat yang baik, nescaya ia akan mendapat pahalanya, meskipun permintaannya ditolak. Sebab Allah berfiman:

من يشفع شفاعة حسنة يكن له نصيب منها [Dia tidak mengatakan yusyaffa '(harus diterima syafaatnya )]".[ 9]

As Sa'di menjelaskan di dalam tafsirnya, yang dimaksudkan dengan syafaat di sini, iaitu memberikan pertolongan (kepada orang lain) dalam suatu masalah. Siapa saja yang menolongnya dalam perkara-perkara yang baik-termasuk menyokong orang yang teraniaya haknya dengan syafaat di hadapan pihak yang menzalimi-, maka ia akan beroleh bahagian pahala dari usahanya. Begitu pula, orang yang menolong orang lain dalam perkara yang buruk, maka ia ikut menanggung beban sesuai dengan kadar pertolongannya. Dalam ayat ini terdapat anjuran yang nyata, untuk saling membantu dalam kebaikan dan ketakwaan, serta larangan keras dalam hal saling membantu perbuatan dosa dan keburukan. [10]

Juga riwayat lain dalam Shahihain, dari 'Aisyah, bahawa orang-orang Quraisy bingung dengan urusan wanita dari suku Makhzumi yang telah mencuri. Mereka saling bertanya: "Siapa yang akan melobi Rasulullah?" Ternyata tidak ada yang berani untuk melakukannya kecuali Usamah, kekasih Rasulullah. Maka Usamah pun membicarakannya dengan Rasulullah.Maka Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

أتشفع في حد من حدود الله ثم قام فاختطب ثم قال إنما أهلك الذين قبلكم أنهم كانوا إذا سرق فيهم الشريف تركوه وإذا سرق فيهم الضعيف أقاموا عليه الحد وايم الله لو أن فاطمة بنت محمد سرقت لقطعت يدها

"Apakah engkau akan memberikan syafaat pada undang-undang jenayah dari Allah?"Kemudian baginda berdiri sambil bercakap: "Wahai manusia, sesungguhnya bangsa sebelum kamu sesat, (kerana) jika ada orang mulia dari kalangan mereka mencuri, maka dibiarkan. Bila yang mencuri orang yang lemah, nescaya mereka tegakkan hukum atasnya. Demi Allah, jikalau Fatimah binti Muhammad yang mencuri, nescaya aku akan potong tangannya ". [11]

Dalam hadis ini termuat larangan mengajukan permohonan pembatalan hukuman dalam perkara jenayah, jika telah sampai kepada pemerintah. Oleh itu, Bukhari meletakkan hadith ini dalam bab yang berjudul "Bab dibencinya Pemberian Syafa'at Dalam Perkara Undang-undang Jenayah Yang Telah Sampai Kepada Penguasa". [12]

Senada dengan itu, Imam an-Nawawi juga mengatakan, pemberian syafaat dalam masalah (pembatalan) hukuman jenayah, hukumnya haram. Demikian juga pengeluaran hak syafaat untuk menyokong kebatilan atau membatalkan sebuah hak atau yang lainnya, ini hukumnya haram ". [13]

BOLEHKAH MEMBANTU MEMASUKKAN SESEORANG KE SEBUAH INSTANSI?
Secara khusus, Suruhanjaya Fatwa Kerajaan Saudi, al Lajnatid-Da-imati lil-Buhutsil-'Ilmiyyah wal-Ifta ', pernah menjawab soalan yang berbunyi: Bagaimana hukum wasilah (perantara)?Boleh atau haram? Misalnya, saya ingin bekerja atau mendaftar di sebuah sekolah dan lain sebagainya, dengan memanfaatkan bantuan perantara untuk diterima. Bagaimana hukum masalah ini?

Suruhanjaya Fatwa memberikan jawapan:
Pertama. Jika kewujudan perantara yang membantu mendapatkan pekerjaan tersebut menyebabkan tersingkirkannya orang yang lebih utama dan berhak dari dirimu, (baik) dari aspek kapasiti ilmiah yang berkaitan dengan pekerjaan dan kemampuan memikul tugas-tugas serta pelaksanaannya dengan penuh ketelitian di dalamnya, maka bantuan perantara di sini diharamkan . Mengingat:

1. Mengandung tindak kezaliman kepada orang yang lebih memiliki kemampuan.
2. Mengandung kezaliman kepada kerajaan, kerana telah terhalang mencari pegawai yang kecekapan dan ketekunannya dapat membantu mengangkat kemajuan dalam salah satu aspek kehidupan.
3. Merupakan perbuatan aniaya kepada rakyat, kerana menghalang mereka dari sosok-sosok pegawai yang mampu menjalankan perkhidmatan dengan sebaik-baiknya. Selain itu.
4. Memicu timbulnya rasa hasad dan prasangka buruk, serta kerosakan di dalam masyarakat.

(Tetapi), apabila tidak menimbulkan tersingkirnya atau berkurangnya hak orang lain, (maka) hukumnya boleh, bahkan muraghghabun fih (dianjurkan) ditinjau dari kacamata syari'at.Pelakunya mendapatkan pahala, insya Allah. Terdapat rawayat dari Nabi, beliau bersabda:

اشفعوا تؤجروا ويقضي الله على لسان نبيه صلى الله عليه وسلم ما شاء

"Berikan syafaat, nescaya kamu mendapat pahala. Allah akan memutuskan melalui lisan Nabi-Nya, apa yang dikehendaki". [14]

Kedua. Sekolah-sekolah dan universiti (negeri) merupakan kemudahan awam milik semua orang. Di sana, manusia akan mendalami hal-hal yang bermanfaat bagi agama dan dunia mereka. Tidak ada seorang pun yang lebih utama dibandingkan orang lain, kecuali dengan alasan-alasan yang dibenarkan selain syafaat. Kalau pemberi syafaat mengetahui akan menimbulkan tercampaknya seseorang yang lebih berhak masuk-ditinjau dari sisi kapabilitas, usia atau lebih dahulu melayangkan lamaran dan lain sebagainya-, maka bahagian perantara di sini dilarang. [15] Lebih-lebih lagi (jika) dengan mengikutkan kekuatan wang, yang biasa disebut rasuah atau risywah, jelas lebih tidak boleh lagi. Rasuah jelas-jelas diharamkan oleh agama Islam, dan termasuk perbuatan dosa besar.
Wallahul-Muwaffiiq. (Mas)

Maraji `:
- Ar-Risalah at-Tabukiyah, Ibnul Qayyim, Tahqiq Salim bin 'Id al Hilali.
- Fatawa Ulama al Baladil-Haram, Khalid bin 'Abdir-Rahman al Juraisi.
- Asy-Syafa'at, Nashir al Judai '.
- Taisirul-Karimir-Rahman, as Sa'di.

[Disalin dari majalah As-Sunnah Edisi 12/Tahun X/1428H/2007M.]

Footnote
[1]. Ar-Risalah at-Tabukiyah, hlm. 30.
[2]. HR Bukhari (2 / 18), Muslim (4 / 2026).
[3]. Ma'alim fi Thariq Thalabil-'Ilm, hlm. 160.
[4]. Faidhul-Qadir (1 / 525), dikutip dari al Ma'alim, hlm. 161.
[5]. Syarhu an-Nawawi li Shahih Muslim (16/177/178), secara ringkas.
[6]. Al-Adzkar, an-Nawawi, hlm. 507.
[7]. Dza-il Thabaqatil-Hanabilah (2 / 55). Dinukil dari al Ma'alim
[8]. Tafsir Ibnu Katsir (1 / 532).
[9]. Jami'ul-Bayani 'an Ta `wili Ayil-Qur` an (5 / 186).
[10]. Taisirul-Karimir-Rahman, hlm. 190-191 secara ringkas.
[11]. Shahih Bukhari (7 / 16), Shahih Muslim (3 / 1315).
[12]. Fathul-Bari (12/95).
[13]. Syarhu an-Nawawi li Shahih Muslim (16/177/178), secara ringkas.
[14]. HR Bukhari (2 / 18), Muslim (4 / 2026).
[15]. Fatawa Ulama al Baladil-Haram, hlm. 568-569.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Hati-Hati Pengguna Bahan Penambah Perisa Makanan

HATI-HATI PENGGUNA BAHAN PENAMBAH PERISA MAKANAN Allah sudah memberi petunjuk melalui utusanNya, Nabi Muhammad dalam Al Quran, mengenai keperluan pokok manusia berupa makanan. Dia Subhanahu wa Ta'ala telah menentukan kaedah cara hidup sihat dengan memerintahkan agar manusia memilih makanan yang baik dan halal, seperti yang dinyatakan dalam surat Al-Baqarah ayat 168: ياأيها الناس كلوا مما في الأرض حلالا طيبا "Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi" Kita semestinya bersyukur atas panduan ini. Sudah jelas, Allah mengarahkan kepada yang terbaik, tidak akan menjerumuskan umatNya. Manusia itu sendiri yang benar-benar lalai dan mengikuti hawa nafsu. Bergesernya pola hidup manusia yang cenderung konsumtif, ingin serba mudah, lebih segera, yang penting enak dirasa oleh lidah tanpa memikirkan kesan-kesan buruk yang bakal muncul dari kebiasaan yang keliru. Tanpa disedari, makanan yang lazat dinikmati, akhirnya meros

Rumahku Syurgaku

RUMAHKU SYURGAKU Abdullah Fahim et.all PENDAHULUAN Dalam keghairahan negara untuk mencapai matlamat pembangunan bangsa yang maju dan dinamik yang bersendirian kepada pembangunan sains dan teknologi, tidak dapat dinafikan akan berlaku kesan-kesan sampingan atau pengaruh–pengaruh negatif dari budaya asing yang boleh merosakkan anak muda, mengugut kestabilan dan kecemerlangan bangsa. Gejala mungkar yang berlaku dalam masyarakat hari ini terutama di kalangan muda mudi seperti pergaulan bebas, penyalahgunaan dadah, mencuri, malas dan sebagainya adalah di antara bukti yang jelas terhadap perlunya peranan yang mesti dimainkan oleh ibu bapa. Gejala-gejala seperti kerapuhan pegangan agama, kekosongan jiwa, kekurangan daya tenaga dan pemikiran di kalangan muda mudi, krisis rumahtangga, perilaku anak-anak yang liar, tidak ada pegangan hidup, tidak menghormati orang tua, lebih suka kepada kebebasan mutlak dan keseronokan serta hanyut dalam arus pengaruh kebudayaan asing yang lebih banyak merosakka

Hukum Mengambil Gaji Tanpa Bekerja

HUKUM MENGAMBIL GAJI TANPA BEKERJA Oleh Syaikh Muhammad bin Shalih Utsaimin Soalan Syaikh Muhammad bin Shalih Utsaimin ditanya: Saya pekerja di suatu instansi pemerintah, kadang-kadang kami dibayar upah lembur dari kantor kami tanpa menugaskan kami dengan pekerjaan di luar jam kerja dan tanpa kehadiran kami di pejabat. Mereka menganggapnya sebagai insentif pekerja di luar jam kerja, padahal pimpinan instansimengetahui dan mengakuinya. Kami mohon penjelasan, semoga Allah memberi anda kebaikan. Adakah boleh mengambil wang tersebut? Jika tidak boleh, apa yang harus saya perbuat dengan wang-wang yang telah saya terima dahulu yang telah saya pergunakan. Smoga Allah membalas anda denan kebaikan. Jawapan Jika kenyataannya seperti yang anda sebutkan, maka itu suatu kemungkaran, tidak boleh dilakukan, bahkan merupakan pengkhianatan. Yang harus dilakukan adalah mengembalikan wang yang telah anda terima dengan cara seperti itu ke bendahara negara. Jika tidak bisa, maka hendaklah anda menye