Langkau ke kandungan utama

Peringatan Kepada Kaum Gay, Lesbian (Homoseks)




PERINGATAN KEPADA KAUM GAY, LESBIAN, (HOMOSEKSUAL)


Oleh
Syaikh Nabil Muhammad Mahmud


DALIL DARI SUNNAH TENTANG HARAMNYA HOMOSEKSUAL
[A]. Rasullullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda.
"Ertinya: Barangsiapa yang kamu dapati melakukan perbuatan kaum Luth, maka bunuhlah kedua pelakunya" [HR Tirmidzi: 1456, Abu Dawud: 4462, Ibnu Majah: 2561 dan Ahmad: 2727]

[B]. Dari Jabir Radhiyallahu 'anhu, dia berkata bahawa Rasulullah Shallallahu' alaihi wa sallam bersabda.
"Ertinya: Sesungguhnya yang paling aku takuti (menimpa) umatku adalah perbuatan kaum Luth" [HR Ibnu Majah: 2563, 1457. Tirmidzi berkata: Hadis ini hasan Gharib, Hakim berkata, Hadits shahih isnad]

[C]. Dari Ibnu Abbas Radhiyallahu 'anhuma, dia berkata bahawa Rasulullah Shallallahu' alaihi wa sallam bersabda.
"Artinya: Allah melaknat siapa saja yang melakukan perbuatan kaum Luth, (beliau mengulanginya sebanyak tiga kali)" [HR Nasa'i dalam As-Sunan Al-Kubra IV/322 No. 7337]

[D]. Dari Ibnu Abbas Radhiyallahu 'anhuma berkata bahawa Rasulullah Shallallahu' alaihi wa sallam bersabda.
"Ertinya: Allah tidak mahu melihat kepada laki-laki yang menyetubuhi laki-laki atau menyetubuhi wanita pada duburnya" [HR Tirmidzi: 1166, Nasa'i: 1456 dan Ibnu Hibban: 1456 dalam Shahihnya. Keterangan: hadis ini merangkumi pula wanita kepada wanita]

[E]. Dari Abdullah bin Amr bin Al-Ash Radhiyallahu 'anhu bahawa Rasulullah Shallallahu' alaihi wa sallam bersabda.
"Ertinya: Itu adalah liwat kecil, yakni laki-laki yang menggauli isterinya di lubang duburnya" [HR Ahmad: 6667]

HUKUMAN TERHADAP KAUM HOMOSEKS
Dalam masalah ini para ulama berbeza pendapat. Sebahagian mereka mengatakan hukumannya sebagaimana hukuman zina iaitu direjam bagi yang muhshan (sudah pernah berkahwin) dan dicambuk dan diasingkan bagi yang belum berkahwin. Sebahagian yang lain mengatakan, kedua-duanya direjam dalam keadaan apapun, menerapkan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Dawud dan Tirmidzi, "Bunuhlah yang menyetubuhi dan yang disetubuhi"

Ibnu Qayyim rahimahullah berkata, "Para sahabat telah melaksanakan undang-undang bunuh terhadap pelaku homoseks. Mereka hanya berselisih pendapat bagaimana cara membunuhnya "

HUKUMAN TERHADAP PELAKU HOMOSEKS SETELAH musnahnya KAUM LUTH
Para pengikut mazhab Hambali menukil ijma '(kesepakatab) para sahabat yang mengatakan bahawa hukuman homoseks adalah dibunuh. Mereka berdalil dengan hadis: "Sesiapa yang kamu dapatkan melakukan perbuatan kaum Luth, maka bunuhlah yang menyetubuhi dan yang disetubuhi".

Mereka juga berdalil dengan perbuatan Ali Radhiyallahu 'anhu yang merajam orang yang melakukan homoseksual. Syafie berkata: "Dengan ini, kita berpendapat merajam orang yang melakukan perbuatan homoseksual, baik dia seorang muhsan atau bukan".

Dan sebagaimana yang diriwayatkan oleh Khalid bin Walid bahawa ada di pinggiran kota Arab seorang laki-laki yang dinikahi sebagaimana dinikahinya seorang perempuan. Maka dia menulis surat kepada Abu Bakar Shiddik Radhiyallahu 'anhu. Abu Bakar lalu bermusyawarah dengan para sahabatnya. Orang yang paling keras pendapatnya adalah Ali Radhiyallahu 'anhu. Dia berkata, "Tidaklah melakukan perbuatan ini kecuali hanya satu ummat dan kamu telah mengetahui apa yang telah Allah lakukan kepada mereka. Aku berpendapat agar dia dibakar dengan api ". Kemudian Abu Bakar menghantar surat kepada Khalid bin Walid untuk membakarnya.

Abdullah bin Abbas Radhiyallahu 'anhuma berkata, "dipertontonkan dari bangunan yang paling tinggi lalu dilemparkan (ke bawah) diikuti lemparan batu".

Dengan demikian hukuman homoseks adalah bisa dengan dibakar, dirajam dengan batu, dilempar dari bangunan yang paling tinggi yang diikuti lemparan batu, atau dipenggal lehernya. Ada pula yang mengatakan ditimpakan tembok kepadanya.

Imam Syaukani memilih hukuman bunuh dan melemahkan pendapat selain itu. Mereka berpendapat seperti itu menilik firman Allah.

"Ertinya: Maka tatkala datang azab Kami, Kami jadikan negeri kaum Luth itu yang di atas ke bawah (Kami balikkan), dan Kami hujani mereka dengan batu dari tanah yang terbakar dengan bertubi-tubi, yang diberi tanda oleh Tuhanmu, dan siksaan itu tiadalah jauh dari orang-orang yang zalim "[Hud: 82-83]

Dalam pelaksanaan hukuman ini, pelaku homoseks dipersilakan memilih hukuman yang dia kehendaki dari hukuman-hukuman yang ada.

PERINGATAN KEPADA KAUM HOMOSEKS
[A]. Ketahuilah bahawa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam melaknat pelaku homoseks sebanyak tiga kali sedangkan penzina hanya sekali.

[B]. Takutlah engkau terjerumus dalam dosa ini kerana akan merosakan dirimu dan dikhuatiri akan menyeretmu kepada kekafiran seperti yang menimpa saudaramu sebelum kamu sebagaimana yang diberitakan oleh Ibnu Al-Qayyim dalam kitabnya Al-Jawab Al-Kafi halaman 191

Diceritakan ada seorang laki-laki yang jatuh hati kepada seorang pemuda tampan bernama Aslam. Cinta di hatinya begitu mendalam kepada Aslam. Akan tetapi, anak muda tersebut tidak mahu dan menjauh darinya sehingga menyebabkan laki-laki itu terbaring sakit dan tidak dapat bangkit. Orang-orang yang kasihan melihat diri laki-laki itu cuba mendatangkan anak muda itu, dan dibuatlah perjanjian supaya dia menengok laki-laki itu. Mendengar berita itu, laki-laki yang sedang kasmaran tersebut merasa sangat senang dan mendadak hilang kegelisahan dan kesedihannya. Manakala dia dalam kegembiraan menanti anak muda tersebut datanglah orang lain yang mengabarkan bahwa anak muda tadi sebenarnya sudah sampai di tengah jalan tetapi kembali, tidak meneruskan perjalanannya dan tidak mahu memperlihatkan dirinya kepada laki-laki itu. Ketika mendengar berita tersebut, mendadak kambuh sakitnya hingga tampak darinya tanda-tanda sakaratul maut. Kemudan dia bersyair.

Wahai Aslam sang penyejuk hati
Wahai Aslam sang penyembuh sakit
Keredaan lebih aku sukai pada diriku
Daripada rahmat Sang Pencipta
Yang Mahamulia

Dikatakan kepadanya, "Takulah kamu dengan kata-kata itu!" Laki-laki itu menjawab, "Itu kenyataannya". Maka akhirnya matilah dia dalam keadaan kafir kepada Allah.

KEJELEKAN KAUM LUTH DAN PERLAWANAN MEREKA TERHADAP ALLAH
Cermatilah jeleknya kaum Luth dan penentangan mereka terhadap Allah ketika mereka mendatangi Nabi Luth dan tamu-tamunya yang tampan. Ketika melihat mereka datang Nabi luth berkata.

"Ertinya: Hai kamumku, inilah puteri-puteriku. Mereka lebih suci bagimu "[Hud: 78]

Dia merelakan puteri-puterinya untuk mereka peristri sebagai ganti tetamu-tetamunya kerana bimbang dirinya dan tamunya dari aib yang sangat jelek sebagaimana yang dikisahkan dalam surat Hud ayat 78-80.

"Ertinya: Dan datanglah kepadanya kaumnya dengan bergegas-gegas. Sejak dahulu mereka selalu melakukan perbuatan-perbuatan yang keji. Luth berkata, 'Hai kaumku, inilah puteri-puteriku mereka lebih suci bagimu, maka bertakwalah kepada Allah dan janganlah kamu mencemarkan (nama) ku terhadap tamuku ini. Tidak adakah di antaramu seorang yang berakal? ' Mereka menjawab: 'Sesungguhnya kamu telah tahu bahawa kami tidak mempunyai keinginan terhadap puteri-puterimu, dan sesungguhnya kamu tentu mengetahui apa yang sebenarnya kami kehendaki'. Luth berkata, 'Seandainya aku mempunyai kekuatan (untuk menentang) atau kalau aku dapat berlindung kepada keluarga yang kuat (tentu aku lakukan)'

DAMPAK NEGATIF ​​HOMOSEKSUAL DITINJAU DARI SISI KESEHATAN
Islam sangat keras dalam meberikan hukuman atas kejahatan yang satu ini kerana kesannya yang buruk dan kerosakan yang ditimbulkannya kepada peribadi dan masyarakat.

Kesan negatif tersebut di antaranya.

a. Benci terhadap wanita
Kaum Luth berpaling dari wanita dan kadang bisa sampai tidak mampu untuk menggauli mereka. Oleh kerana itu, hilanglah tujuan perkahwinan untuk memperbanyak keturunan.Seandainya pun seorang homo itu boleh berkahwin, maka isterinya akan menjadi korbannya, tidak mendapatkan ketenangan, kasih sayang, dan balas kasih. Hidupnya tersiksa, bersuami tetapi seolah tidak bersuami.

b. Kesan Terhadap Syaraf
Kebiasaan jelek ini mempengaruhi kejiwaan dan memberikan kesan yang sangat kuat pada saraf. Sebagai akibatnya dia merasa seolah dirinya diciptakan bukan sebagai laki-laki, yang pada akhirnya perasaan itu membawanya kepada penyelewengan. Dia merasa cenderung dengan orang yang sejenis dengannya.

c. Kesan terhadap otak

d. Menyebabkan pelakunya menjadi pemurung

e. Seorang homoseks selalu merasa tidak puas hati dengan pelampiasan hawa nafsunya.

f. Hubungan homoseksual dengan kejelekan akhlak
Kita dapatkan mereka jelek perangai dan tabiatnya. Mereka hampir tidak boleh membezakan antara yang baik dan yang buruk, yang mulia dan yang hina.

g. Melemahkan organ tubuh yang kuat dan boleh menghancurkannya. Kerana organ-organ tubuhnya telah rosak, maka didapati mereka sering tidak sedar setelah mengeluarkan air seni dan mengeluarkan kotoran dari duburnya tanpa terasa.

h. Hubungan homoseksual dengan kesihatan awam.
Mereka terancam oleh berbagai macam penyakit. Hal ini disebabkan kerana merasa lemah mental dan depresi.

I. Pengaruh terhadap organ peranakan.
Homoseksual boleh melemahkan sumber-sumber utama pengeluaran mani dan membunuh sperma sehingga akan menyebabkan kemandulan

j. Dapat meyebabkan penyakit thypus dan disentri

k. Spilis, penyakit ini tidak muncul kecuali karena penyimpangan hubungan sek

l. Kencing nanah

m. AIDS, para ahli mengatakan bahawa 95% penghidap penyakit ini adalah kaum homoseks

BISAKAH KAUM HOMOSEKS BERTAUBAT DAN MASUK SURGA?
Ibnul Al-Qayyim berkata: "Jika pelaku homoseks bertaubat dengan sebenar-benarnya (taubat nasuha) dan beramal soleh kemudian menggantikan keburukan-keburukannya dengan kebaikan, membersihkan pelbagai dosanya dengan pelbagai kataatan dan taqarrub kepada Allah, menjaga pandangan dan kemaluannya dari hal-hal yang haram, dan tulus dalam amal ibadahnya, maka dosanya diampuni dan termasuk ahli syurga. Kerana Allah mengampuni semua dosa. Apabila taubat saja bisa menghapus dosa syirik, kufur, membunuh para nabi, sihir, maka taubat pelaku homoseks juga boleh menghapuskan dosa-dosa mereka.

MEMADAM HOMOSEKS DAN PENYEMBUHANNYA
a. Menanamkan akidah shahihah pada semua anggota masyarakat kerana ia merupakan benteng yang selamat dan pelindung dari ketergelinciran dan penyelewengan.

b. Memperbanyak halaqah (majlis pengajian) menghafal Al-Quran terutamanya pada anak-anak dan remaja

c. Memperhatikan pendidikan anak-ank muda dan mengisi waktu kosong mereka dengan hal-hal yang bermanfaat bagi mereka dan tanah air mereka.

d. Menjadikan penjara sebagai madrasah untuk pendidikan, perbaikan banduan, serta meluruskan akhlaq mereka dengan pendidikan Islam yang benar

e. Mengkhususkan khutbah (ceramah) untuk para pemuda yang memberi amaran kepada mereka dari bahaya dan kesan buruk homoseksual

f. Menasihati para pemuda di kompleks-kompleks terdekat dan memberikan buku-buku bacaan Islam yang boleh menguatkan hubungan mereka denan Allah

g. Menghilangkan sarana berkumpulnya para pemuda tempat mereka melakukan kemasiatan

Kita berdoa semoga Allah Subhanahu wa Ta'ala memberikan kekuatan kepada kita dan anak keturunan kita agar tidak terjrumus dalam gelimang dosa yang penuh kekejian ini dan memberikan hidayah kepada mereka yang telah terlanjur untuk kembali kepada keredhaan Allah Subhanahu wa Ta'ala dari Lumpur dosa ini.

Allah Al-Musta'an. Wallahu a'lam

[Disalin dari Majalah Fatawa Vol. 11/Th.1/1424H-2003M]

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Hati-Hati Pengguna Bahan Penambah Perisa Makanan

HATI-HATI PENGGUNA BAHAN PENAMBAH PERISA MAKANAN Allah sudah memberi petunjuk melalui utusanNya, Nabi Muhammad dalam Al Quran, mengenai keperluan pokok manusia berupa makanan. Dia Subhanahu wa Ta'ala telah menentukan kaedah cara hidup sihat dengan memerintahkan agar manusia memilih makanan yang baik dan halal, seperti yang dinyatakan dalam surat Al-Baqarah ayat 168: ياأيها الناس كلوا مما في الأرض حلالا طيبا "Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi" Kita semestinya bersyukur atas panduan ini. Sudah jelas, Allah mengarahkan kepada yang terbaik, tidak akan menjerumuskan umatNya. Manusia itu sendiri yang benar-benar lalai dan mengikuti hawa nafsu. Bergesernya pola hidup manusia yang cenderung konsumtif, ingin serba mudah, lebih segera, yang penting enak dirasa oleh lidah tanpa memikirkan kesan-kesan buruk yang bakal muncul dari kebiasaan yang keliru. Tanpa disedari, makanan yang lazat dinikmati, akhirnya meros

Rumahku Syurgaku

RUMAHKU SYURGAKU Abdullah Fahim et.all PENDAHULUAN Dalam keghairahan negara untuk mencapai matlamat pembangunan bangsa yang maju dan dinamik yang bersendirian kepada pembangunan sains dan teknologi, tidak dapat dinafikan akan berlaku kesan-kesan sampingan atau pengaruh–pengaruh negatif dari budaya asing yang boleh merosakkan anak muda, mengugut kestabilan dan kecemerlangan bangsa. Gejala mungkar yang berlaku dalam masyarakat hari ini terutama di kalangan muda mudi seperti pergaulan bebas, penyalahgunaan dadah, mencuri, malas dan sebagainya adalah di antara bukti yang jelas terhadap perlunya peranan yang mesti dimainkan oleh ibu bapa. Gejala-gejala seperti kerapuhan pegangan agama, kekosongan jiwa, kekurangan daya tenaga dan pemikiran di kalangan muda mudi, krisis rumahtangga, perilaku anak-anak yang liar, tidak ada pegangan hidup, tidak menghormati orang tua, lebih suka kepada kebebasan mutlak dan keseronokan serta hanyut dalam arus pengaruh kebudayaan asing yang lebih banyak merosakka

Hukum Mengambil Gaji Tanpa Bekerja

HUKUM MENGAMBIL GAJI TANPA BEKERJA Oleh Syaikh Muhammad bin Shalih Utsaimin Soalan Syaikh Muhammad bin Shalih Utsaimin ditanya: Saya pekerja di suatu instansi pemerintah, kadang-kadang kami dibayar upah lembur dari kantor kami tanpa menugaskan kami dengan pekerjaan di luar jam kerja dan tanpa kehadiran kami di pejabat. Mereka menganggapnya sebagai insentif pekerja di luar jam kerja, padahal pimpinan instansimengetahui dan mengakuinya. Kami mohon penjelasan, semoga Allah memberi anda kebaikan. Adakah boleh mengambil wang tersebut? Jika tidak boleh, apa yang harus saya perbuat dengan wang-wang yang telah saya terima dahulu yang telah saya pergunakan. Smoga Allah membalas anda denan kebaikan. Jawapan Jika kenyataannya seperti yang anda sebutkan, maka itu suatu kemungkaran, tidak boleh dilakukan, bahkan merupakan pengkhianatan. Yang harus dilakukan adalah mengembalikan wang yang telah anda terima dengan cara seperti itu ke bendahara negara. Jika tidak bisa, maka hendaklah anda menye