Langkau ke kandungan utama

Zina Bermaharajalela





ZINA BERMAHARAJALELA

Oleh
Al-Ustadz Muhammad Arifin Badri


Zina termasuk dalam perbuatan dosa besar. Di antara penyebab seseorang terjerumus ke dalam perbuatan yang nista ini, ialah kerana rendahnya iman dan moral masyarakat, serta saking gampangnya mempertontonkan aurat secara murah dan kesat, terutama yang terjadi di kalangan kaum wanita.

Sebahagian faktor yang menyuburkan perilaku hina ini, ialah merajalelanya pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan. Tanpa takut dengan beban dosa, semua inderanya menerawang menikmati segala sesuatu yang tidak halal baginya. Ini menjadi langkah pertama bagi seseorang terjerumus ke jurang perbuatan zina yang nista. Oleh kerana itu, Allah dan Rasul-Nya Shallallahu 'alaihi wa sallam telah memberi amaran agar manusia tidak terperangkap perzinaan.

Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman, yang ertinya:

"Katakanlah kepada laki-laki yang beriman:" Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat ".

Dan katakan kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami atau ayah, atau ayah suami atau putra-putra mereka atau putra-putra suami mereka atau saudara laki-laki atau anak -putra saudara laki-laki atau putra-putra saudari perempuan mereka, atau wanita-wanita muslimah atau budak-budak yang mereka miliki atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (kepada wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung ". [An-Nûr/24 :30-31]

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam juga bersabda:

كتب على بن آدم نصيبه من الزنا, مدرك ذلك لا محالة, فالعينان زناهما النظر, والأذنان زناهما الاستماع, واللسان زناه الكلام, واليد زناها البطش, والرجل زناها الخطا, والقلب يهوى ويتمنى, ويصدق ذلك الفرج ويكذبه (متفق عليه)

"Telah ditentukan atas setiap anak Adam bahagiannya dari perbuatan zina, ia pasti melakukannya. Zina kedua mata adalah dengan memandang, zina kedua telinga adalah dengan mendengar, zina lisan adalah dengan berbicara, zina kedua-dua tangan adalah dengan menggenggam, dan zina kedua-dua kaki adalah dengan melangkah , sedangkan hati berkeinginan dan berandai-andai, dan kemaluan mempraktikkan keinginan untuk berzina itu atau menolaknya ". [Muttafaqun 'alaih]

Para ulama menyatakan, Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam memulakan dengan menyebut zina mata, kerana zina mata adalah asal usul terjadinya zina tangan, lisan kaki, dan kemaluan [1].Oleh kerana itu, hendaklah kita sentiasa waspada dan berusaha sekuat tenaga untuk menjauhi perangkap-perangkap perzinaan, agar tidak terjerumus ke dalam perbuatan nista ini. Allah Subhanahu wa Ta'ala:

ولا تقربوا الزنى إنه كان فاحشة وساء سبيلا

"Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji, dan suatu jalan yang buruk" [Al-Isrâ `/ 17:32]


Zina itu sendiri merupakan hutang yang pasti harus ditebus, dan tebusannya ada pada keluarga kita. Pepatah menyatakan:

عفوا تعف نساؤكم وأبناؤكم وبروا أباءكم يبركم أبناؤكم

(Jagalah dirimu, nescaya isteri dan anakmu akan menjaga dirinya. Dan berbaktilah kepada orang tuamu, nescaya anakmu akan berbakti kepadamu). [2]

Dalam pepatah Arab yang lain disebutkan:

الزنا دين قضاؤه في أهلك


(Perbuatan zina adalah suatu hutang, dan tebusannya ada pada keluargamu).

Kita seyogyanya bertanya kepada hati nurani masing-masing, relakah bila anak gadis kita, atau saudara wanita, atau ibu kita dizinai oleh orang lain? Bila tidak rela, maka janganlah berzina dengan anak-anak atau saudara wanita atau ibu orang lain! Bila anda telah tega menzinai anak atau saudara wanita atau ibu seseorang, maka semenjak itu, ingatlah selalu, pada suatu saat perbuatan yang serupa akan menimpa anak gadis anda atau saudara wanita anda, atau bahkan ibu anda!

Atas dasar itu, hendaklah kita sentiasa berfikir panjang bila tergoda syaitan untuk melakukan perbuatan zina, baik zina kemaluan, zina pandangan, atau yang lain. Sebagaimana kita sentiasa mengingati pedihnya hukuman Allah di dunia dan akhirat, sehingga kita tidak mudah terjerembab ke dalam lembah kenistaan ​​ini.

HUKUMAN BAGI PEZINA
Salah satu bentuk hukuman yang diberikan Islam bagi penzina, selain disebat ialah diharamkannya berkahwin dengannya hingga kemudian ia bertaubat. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

الخبيثات للخبيثين والخبيثون للخبيثات والطيبات للطيبين والطيبون للطيبات

"Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk wanita-wanita yang baik (pula) ". [An-Nûr/24: 26]

Sebahagian ulama ahli tafsir menyatakan, ayat ini ada kaitannya dengan ayat ke-3 surah an-Nuur, iaitu firman Allah Ta'ala, yang bermaksud: Lelaki yang berzina tidak mengawini melainkan perempuan yang berzina, atau perempuan yang musyrik, dan perempuan yang berzina tidak dikawini melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki yang musyrik, dan yang demikian itu diharamkan atas orang-orang yang beriman.

Sehingga penafsiran ayat ini menunjukkan, laki-laki yang tidak baik, pasangannya adalah wanita yang tidak baik pula. Sebaliknya, wanita yang tidak baik, pasangannya ialah orang yang tidak baik pula. Haram hukumnya bagi laki-laki yang baik atau wanita yang baik menikahi wanita atau lelaki yang tidak baik. [3]

Sebahagian ulama menjabarkan tafsiran ini secara lebih jelas: "Barang siapa yang menikahi wanita penzina yang belum bertaubat, maka ia telah meredhai perbuatan zina. Dan orang yang meredhai perbuatan zina, maka seakan ia telah berzina. Apabila seorang lelaki rela andai isterinya berzina dengan lelaki lain , maka akan lebih ringan baginya untuk berbuat zina. Bila ia tidak cemburu ketika mengetahui isterinya berzina, maka akankah ada rasa sungkan di hatinya untuk berbuat serupa? Dan wanita yang rela bila suaminya adalah penzina yang belum bertaubat, maka bererti ia juga rela dengan perbuatan tersebut . Barang siapa rela dengan perbuatan zina, maka ia seakan-akan telah berzina. Bila seorang wanita rela andai suaminya merasa tidak puas dengan dirinya, maka ini petanda bahawa iapun tidak puas dengan suaminya ".

KEWAJIBAN PELAKU perzinaan
Oleh kerana itu, orang yang terlanjur terjerumus ke dalam perbuatan nista ini, hendaklah segera kembali kepada jalan yang benar. Hendaklah disedari, bahawa perbuatan zina telah meruntuhkan kehormatan dan jati dirinya. Begitu pula hendaklah ia sentiasa waspada dengan balasan Allah Taala yang mungkin akan menimpa keluarganya.

Bila penyesalan telah menyelimuti sanubari, dan tekad tidak mengulangi perbuatan nista ini telah bulat, istighfar kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala sentiasa dipanjatkan; bila jalan-jalan yang akan menjerumuskan kembali ke dalam kenistaan ​​ini telah ditinggalkan, maka semoga pelbagai dosa dan hukuman Allah Subhanahu wa Ta'ala atas perbuatan ini dapat terhapuskan. Lantas, bagaimana halnya dengan hukuman dera atau cambuk yang belum ditegakkan atas penzina tersebut, apakah taubatnya boleh diterima?

Ada satu kisah menarik pada zaman Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam. Adalah Sahabat Ma'iz bin Malik Radhiyallahu 'anhu mengaku kepada Rasulullah Shallallahu' alaihi wa sallam bahawa ia telah berzina. Berdasarkan pengakuan ini, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam memerintahkan agar ia direjam. Tatkala rejam telah bermula, dan Sahabat Maa'iz merasakan pedihnya direjam, ia pun berusaha melarikan diri. Akan tetapi, para sahabat yang merajamnya berusaha untuk mengejarnya dan merajamnya hingga meninggal. Ketika Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam diberitahu bahawa Maa'iz Radhiyallahu' anhu berusaha melarikan diri, beliau Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

(هلا تركتموه لعله أن يتوب فيتوب الله عليه). أخرجه أحمد وأبو داود وابن أ بي شيبة

"Tidahkah kamu tinggalkan dia, mungkin saja ia benar-benar bertaubat, sehingga Allah Subhanahu wa Ta'ala akan mengampuninya?" [HR Ahmad, Abu Daud, dan Ibnu Abi Syaibah]

Berdasarkan hadis ini dan hadis yang lain, para ulama menyatakan bahawa orang yang berzina, taubatnya diterima Allah Subhanahu wa Ta'ala, walaupun tidak ditegakkan undang-undang dera atau rejam baginya. Di antara yang menguatkan pendapat ini ialah firman Allah Subhanahu wa Ta'ala.

"Dan orang-orang yang tidak menyembah sesembahan lain bersama-sama Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) kecuali dengan alasan yang benar, dan tidak berzina; barang siapa yang melakukan demikian itu, nescaya dia mendapat balasan atas dosanya. Yakni akan dilipatgandakan azab untuknya pada hari Kiamat, dan ia akan kekal dalam azab itu dalam keadaan terhina. Kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal soleh, maka kejahatannya diganti Allah dengan kebajikan. Dan adalah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani ". [Al-Furqân/68-70]

Imam Ibnu Katsir rahimahullah berkata: "Kejelekan yang telah lalu melalui taubatnya yang sebenar-benarnya akan berubah menjadi kebaikan. Yang demikian itu, kerana setiap kali pelaku dosa teringat lembaran kelamnya, ia menyesali, hatinya pilu, dan bertaubat (memperbaharui penyesalannya). Dengan penafsiran ini, dosa-dosa itu berubah menjadi ketaatan kelak pada hari Kiamat. Walaupun dosa-dosa itu tetap saja tertulis atasnya. Akan tetapi, semua itu tidak membahayakannya. Bahkan akan berubah menjadi kebaikan pada lembaran catatan amalnya, sebagaimana dinyatakan dalam hadis-hadis sahih, dan keterangan ulama Salaf. " [4]

BOLEHKAH MENIKAH DENGAN PEZINA YANG SUDAH BERTAUBAT?
Menurut pendapat majoriti ulama yang mempunyai kredibiliti keilmuan, mereka membolehkan perkahwinan dengan pelaku perzinaan yang benar-benar telah bertaubat.

Syaikh asy-Syinqithi rahimahullah berkata: "Ketahuilah, menurutku, pendapat ulama yang paling kuat ialah: bila lelaki penzina dan wanita penzina telah berhenti dari perbuatan zina, mereka menyesali perbuatannya dan bertekad tidak mengulanginya, maka perkahwinan mereka sah. Sehingga seorang lelaki dibenarkan untuk menikahi wanita yang pernah ia zinahi setelah keduanya bertaubat. Sebagaimana dibolehkan bagi orang lain untuk menikahinya, tentunya setelah mereka bertaubat. Yang demikian itu, kerana orang yang telah bertaubat dari dosa bagaikan orang yang tidak pernah melakukan dosa ". [5]

Bila penzina itu seorang wanita, dan ia hamil dari hasil perzinaannya, maka untuk dapat menikahinya disyaratkan hal lain, iaitu wanita itu telah melahirkan anak yang ia kandung, sebagaimana ditegaskan pada fatwa Jawatankuasa Tetap Untuk Fatwa Kerajaan Saudi Arabia berikut: "Tidak dibenarkan menikahi wanita penzina dan tidak sah akad nikah dengannya, hingga ia benar-benar telah bertaubat dan telah selesai masa iddahnya ". [6]

APAKAH HARUS MENGAKUI MASA kelamnya KEPADA CALON PASANGAN?
Salah satu wujud dari taubat seseorang dari perbuatan dosa, ialah tidak menceritakan perbuatan dosanya kepada orang lain. Kerana menceritakan lembaran kelam kepada orang lain merupakan petanda lemahnya rasa malu, penyesalan dan lemahnya rasa takut kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala. Bahkan menceritakannya menjadi petanda adanya kebanggaan dengan perbuatannya yang nista itu. Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

كل أمتي معافى إلا المجاهرين وإن من المجاهرة أن يعمل الرجل عملا بالليل ثم يصبح وقد ستره الله.فيقول: يا فلان عملت البارحة كذا وكذا وقد بات يستره ربه ويصبح يكشف ستر الله عنه. (متفق عليه)

"Setiap umatku akan diampuni, kecuali orang-orang yang berterus-terang dalam bermaksiat. Dan di antara perbuatan berterus-terang dalam bermaksiat ialah, bila seseorang melakukan maksiat pada malam hari, lalu Allah telah menutupi perbuatannya, akan tetapi ia malah berkata:" Wahai fulan, sungguh malam tadi aku telah berbuat demikian dan demikian, "padahal Tuhannya telah menutupi perbuatannya, justru ia malah menyingkap tabir Allah dari dirinya". [Muttafaqun 'alaih]

Pada hadis lain, beliau Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

(اجتنبوا هذه القاذورة التي نهى الله عز وجل عنها, فمن ألم فليستتر بستر الله عز وجل, فإنه من يبد لنا صفحته نقم عليه كتاب الله)

"Jauhilah olehmu perbuatan-perbuatan nista yang telah Allah Azza wa Jalla larang, dan barang siapa yang melakukannya, maka hendaknya ia menutupi dirinya dengan tabir Allah Azza wa Jalla, kerana barang siapa yang menampakkan kepada kami jati dirinya, maka kamipun akan menegakkan hukum Allah" [Riwayat al-Baihaqi dan dihasankan oleh Syaikh al-Albani]

Berdasarkan dalil ini dan juga dalil yang lain, para ulama menyatakan, dianjurkan bagi orang yang telah terjerumus dalam perbuatan dosa untuk merahsiakan dosanya itu dan tidak menceritakannya. Oleh kerana itu, tidak sepantasnya seorang wanita yang pernah berbuat zina dan sudah bertaubat menceritakan masa silamnya kepada siapapun, termasuk kepada laki-laki yang melamarnya. Terlebih, bila wanita itu benar-benar telah bertaubat dan menyesali dosanya. Kerana yang wajib untuk diceritakan kepada laki-laki yang melamar adalah cacat atau hal-hal yang akan menghalang atau mengurangkan kesempurnaan hubungan suami isteri [7]. Adapun perbuatan dosa, terlebih yang telah ditinggalkan dan telah disesali, maka tidak boleh diceritakan, kerana siapakah dari kita yang tidak pernah berbuat dosa?

PENUTUP
Pada kesempatan ini, saya merasa perlu untuk mengingatkan saudara-saudaraku, agar sentiasa menjadikan pasangan hidupnya sebagai cermin dari jati dirinya. Bila anda menjadi marah atau benci kerana mengetahui adanya kekurangan pada pasangan anda, maka ketahuilah, anda pun memiliki kekurangan serupa atau yang lain, yang mungkin lebih besar dari kekurangannya.

Bila anda merasa memiliki kelebihan yang tidak dimiliki oleh pasangan anda, maka ketahuilah, ia pun memiliki kelebihan yang tidak ada pada diri anda. Oleh kerana itu, Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam telah berpesan kepada kita dengan sabdanya:

لا يفرك مؤمن مؤمنة إن كره منها خلقا رضي منها آخر

"Janganlah seorang mukmin membenci wanita yang beriman, apabila ia membenci suatu perangai darinya, nescaya ia suka dengan perangai yang lain" [Muslim]

Demikianlah, seyogyanya seorang muslim bersikap dan berfikir, tidak sepantasnya bersifat egois, hanya suka menuntut, akan tetapi tidak menyedari kekurangan yang ada pada dirinya sendiri. Bila kita menuntut agar pada diri calon pasangan kita mempunyai pelbagai kriteria yang sempurna, maka ketahuilah, calon pasangan kita pun mempunyai pelbagai impian tentang pasangan hidup yang ia dambakan. Oleh itu, sebelum kita menuntut, terlebih dahulu wujudkanlah tuntutan kita pada diri kita sendiri. Dengan demikian, kita akan dapat berbuat adil dan tidak semena-mena bersikap dan dalam menentukan kriteria ideal calon pasangan hidup.

Semoga pendedahan singkat ini bermanfaat bagi kita, dan semoga Allah Ta'ala mensucikan jiwa kita dari noda-noda kenistaan. Wallahu Ta'ala A'lam bish-shawab.

[Disalin dari majalah As-Sunnah Edisi 04/Tahun XII/1429H/2008]
_________
Footnotes
[1]. Lihat Fathul-Bari, Ibnu Hajar al-Asqalani (11/504) dan Faidhul-Qadîr, al-Munawi (2 / 247).
[2]. Majmu 'Fatawa, Ibnu Taimiyyah, 15/315-323.
[3]. Lihat Tafsîr ath-Thabari, Ibnu Jarir (18/108), Tafsir Al-Qurthubi (12/211), Majmu 'Fatawa, Ibnu Taimiyyah (15/322), dan Tafsir Ibnu Katsir (3 / 278).
[4]. Tafsir Ibnu Katsir, 3 / 328.
[5]. Adhwâ'ul-Bayân, Muhammad al-Amin Asy-Syinqithi, 5 / 429.
[6]. Majmu 'Fatawa, Lajnah ad-Dâ `imah, 18/383, fatwa nombor 17776.
[7]. Lihat asy-Syarhul-Mumti ', Ibnu' Utsaimin, 12/203.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Hati-Hati Pengguna Bahan Penambah Perisa Makanan

HATI-HATI PENGGUNA BAHAN PENAMBAH PERISA MAKANAN Allah sudah memberi petunjuk melalui utusanNya, Nabi Muhammad dalam Al Quran, mengenai keperluan pokok manusia berupa makanan. Dia Subhanahu wa Ta'ala telah menentukan kaedah cara hidup sihat dengan memerintahkan agar manusia memilih makanan yang baik dan halal, seperti yang dinyatakan dalam surat Al-Baqarah ayat 168: ياأيها الناس كلوا مما في الأرض حلالا طيبا "Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi" Kita semestinya bersyukur atas panduan ini. Sudah jelas, Allah mengarahkan kepada yang terbaik, tidak akan menjerumuskan umatNya. Manusia itu sendiri yang benar-benar lalai dan mengikuti hawa nafsu. Bergesernya pola hidup manusia yang cenderung konsumtif, ingin serba mudah, lebih segera, yang penting enak dirasa oleh lidah tanpa memikirkan kesan-kesan buruk yang bakal muncul dari kebiasaan yang keliru. Tanpa disedari, makanan yang lazat dinikmati, akhirnya meros

Rumahku Syurgaku

RUMAHKU SYURGAKU Abdullah Fahim et.all PENDAHULUAN Dalam keghairahan negara untuk mencapai matlamat pembangunan bangsa yang maju dan dinamik yang bersendirian kepada pembangunan sains dan teknologi, tidak dapat dinafikan akan berlaku kesan-kesan sampingan atau pengaruh–pengaruh negatif dari budaya asing yang boleh merosakkan anak muda, mengugut kestabilan dan kecemerlangan bangsa. Gejala mungkar yang berlaku dalam masyarakat hari ini terutama di kalangan muda mudi seperti pergaulan bebas, penyalahgunaan dadah, mencuri, malas dan sebagainya adalah di antara bukti yang jelas terhadap perlunya peranan yang mesti dimainkan oleh ibu bapa. Gejala-gejala seperti kerapuhan pegangan agama, kekosongan jiwa, kekurangan daya tenaga dan pemikiran di kalangan muda mudi, krisis rumahtangga, perilaku anak-anak yang liar, tidak ada pegangan hidup, tidak menghormati orang tua, lebih suka kepada kebebasan mutlak dan keseronokan serta hanyut dalam arus pengaruh kebudayaan asing yang lebih banyak merosakka

Hukum Mengambil Gaji Tanpa Bekerja

HUKUM MENGAMBIL GAJI TANPA BEKERJA Oleh Syaikh Muhammad bin Shalih Utsaimin Soalan Syaikh Muhammad bin Shalih Utsaimin ditanya: Saya pekerja di suatu instansi pemerintah, kadang-kadang kami dibayar upah lembur dari kantor kami tanpa menugaskan kami dengan pekerjaan di luar jam kerja dan tanpa kehadiran kami di pejabat. Mereka menganggapnya sebagai insentif pekerja di luar jam kerja, padahal pimpinan instansimengetahui dan mengakuinya. Kami mohon penjelasan, semoga Allah memberi anda kebaikan. Adakah boleh mengambil wang tersebut? Jika tidak boleh, apa yang harus saya perbuat dengan wang-wang yang telah saya terima dahulu yang telah saya pergunakan. Smoga Allah membalas anda denan kebaikan. Jawapan Jika kenyataannya seperti yang anda sebutkan, maka itu suatu kemungkaran, tidak boleh dilakukan, bahkan merupakan pengkhianatan. Yang harus dilakukan adalah mengembalikan wang yang telah anda terima dengan cara seperti itu ke bendahara negara. Jika tidak bisa, maka hendaklah anda menye