Langkau ke kandungan utama

Bahaya Mencemuh Agama





BAHAYA MENCEMUH AGAMA

Oleh
Ustadz Abu Ismail Muslim Atsari


Diantara sifat orang beriman adalah mengagungkan Allah dan mengagungkan apa-apa yang diagungkan oleh Allah. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

ومن يعظم شعائر الله فإنها من تقوى القلوب

Demikianlah (perintah Allah). Dan barangsiapa mengagungkan syi'ar-syi'ar Allah, maka sesungguhnya itu timbul dari ketaqwaan hati. [Al-Hajj: 32]

Namun di zaman ini, banyak orang meremehkan, merendahkan, dan memperolok-olok sesuatu yang berkaitan dengan agama. Hal ini merupakan perkara yang sangat berbahaya.Maka sepantasnya seseorang mengetahui bahaya istihza 'terhadap agama.

Istihza ', artinya: mengejek, memperolok-olok, atau mencemuh. Istihza 'terhadap Allah, ayat-ayatNya, RasulNya, agamaNya, dan istihza' kepada orang-orang yang beriman, merupakan perilaku orang kafir, dan termasuk perkara yang menyebabkan murtad jika dilakukan oleh orang Islam.

ISTIZHA 'TERHADAP ALLAH
Allah berfirman.

ولئن سألتهم ليقولن إنما كنا نخوض ونلعب قل أبالله وءاياته ورسوله كنتم تستهزءون

Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentu mereka akan menjawab: "Sesungguhnya kami hanya bersenda gurau dan bermain-main saja". Katakanlah: "Apakah dengan Allah, ayat-ayatNya dan RasulNya kamu selalu berolok-olok? [At-Taubah: 65].

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah menyatakan, bahawa semata-mata istihza 'terhadap Allah merupakan kekafiran, istihza' terhadap Rasul merupakan kekafiran, dan istihza 'terhadap ayat-ayat Allah juga merupakan kekufuran. Istihza 'terhadap perkara-perkara di atas saling berkaitan. [1]

Sebab turunnya ayat ini, Abdullah bin Umar Radhiyallahu 'anhu berkata: Pada suatu hari, di satu majlis dalam perang Tabuk, seorang laki-laki berkata, "Aku tidak pernah melihat seperti para qari' (ahli al-Quran atau ahli agama) kita ini , lebih rakus perutnya, lebih dusta lidahnya, dan lebih penakut di saat pertempuran ". Lalu seorang laki-laki di majlis itu berkata: "Engkau dusta, tetapi engkau seorang munafik. Aku benar-benar akan memberitahu kepada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam. "Dan Al-Quran turun.

Abdullah bin Umar berkata: "Maka aku melihat laki-laki itu bergantung pada kawalan unta Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam, batu-batu melukai kakinya, dan dia berkata:" Wahai, Rasulullah. Sesungguhnya kami hanya bersenda gurau dan bermain-main saja ". Rasulullah, berkata: "Katakanlah: Apakah dengan Allah, ayat-ayatNya dan RasulNya kamu selalu berolok-olok?" [At-Taubah: 65] [2]

Istihza 'yang mereka lakukan di atas menyebabkan kemurtadan mereka, sebagaimana pada ayat berikutnya:

لا تعتذروا قد كفرتم بعد إيمانكم

Tidak usah kamu minta maaf, kerana kamu telah kafir sesudah keimanan kamu. [At-Taubah: 66].

Sebahagian orang berpendapat, mereka itu semenjak awalnya adalah orang-orang munafik.Namun pendapat ini tidak kuat.

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah berkata: "Pendapat orang yang mengatakan tentang seperti ayat-ayat ini bahawa mereka telah kafir sesudah keimanan mereka dengan lidah mereka, sedangkan hati mereka kafir semenjak awal; pendapat ini tidak benar. Kerana iman dengan lidah bersamaan dengan kekafiran hati, bererti kekafiran selalu menyertainya, sehingga tidak dikatakan: "kamu telah kafir sesudah keimanan kamu", kerana hakikatnya mereka terus sebagai orang kafir. Dan jika dimaksudkan "bahawa kamu menampakkan kekafiran setelah kamu menampakkan keimanan", maka mereka itu tidaklah menampakkan kekufuran kepada semua manusia, kecuali kepada orang-orang dekat mereka. Mereka bersama-sama orang-orang dekat mereka selalu begitu. Bahkan (yang benar), ketika mereka berbuat nifak dan takut akan diturunkan terhadap mereka surat yang menerangkan kemunafikan yang tersembunyi di dalam hati mereka, mereka (pun) berbicara dengan istihza '. Mereka menjadi orang-orang kafir setelah keimanan mereka. Lafaz itu tidak menunjukkan bahawa mereka munafik semenjak dahulu ". [3]

ISTIZHA 'TERHADAP AYAT
Ini merupakan perbuatan orang kafir yang akan mendapatkan siksa yang pedih! Allah berfirman:

ويل لكل أفاك أثيم يسمع ءايات الله تتلى عليه ثم يصر مستكبرا كأن لم يسمعها فبشره بعذاب أليم وإذا علم من ءاياتنا شيئا اتخذها هزوا أولئك لهم عذاب مهين

Kecelakaan yang besarlah bagi tiap-tiap orang yang banyak berdusta lagi banyak berdosa, dia mendengar ayat-ayat Allah yang dibacakan kepadanya, kemudian dia tetap menyombongkan diri seakan-akan dia tidak mendengarnya. Maka beri khabar gembiralah dia dengan azab yang pedih. Dan apabila dia mengetahui barang sedikit tentang ayat-ayat Kami, maka ayat-ayat itu dijadikan olok-olok. Merekalah yang memperoleh azab yang menghina. [Al-Jatsiyah :7-9]
.
Allah k telah melarang umat Islam duduk bersama-sama orang-orang kafir yang sedang memperolok-olok ayat-ayatNya. Allah berfirman.

وقد نزل عليكم في الكتاب أن إذا سمعتم ءايات الله يكفر بها ويستهزأ بها فلا تقعدوا معهم حتى يخوضوا في حديث غيره إنكم إذا مثلهم إن الله جامع المنافقين والكافرين في جهنم جميعا

Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al Quran bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diejek-ejek (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain.Kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam jahannam. [An-Nisa ': 140]

Oleh kerana itu, barangsiapa mendengar orang-orang yang memperolok-olok ayat-ayat Allah, sedangkan dia duduk bersama mereka dengan redha, maka dia seperti mereka di dalam dosa, kekafiran, dan keluar dari Islam.

Imam Asy-Syafi'i rahimahullah ditanya tentang orang yang bersendau-gurau dengan sesuatu dari ayat-ayat Allah, beliau berkata: "Dia kafir". Beliau berdalil dengan ayat 65 surat At-Taubah yang telah kami sebutkan di atas. [4]

ISTIZHA 'TERHADAP RASUL
Demikian juga istihza 'terhadap Rasul, merupakan kebiasaan orang-orang yang kafir semenjak dahulu. Allah berfirman.

ولقد استهزئ برسل من قبلك فحاق بالذين سخروا منهم ما كانوا به يستهزءون

Dan sungguh telah diperolok-olok beberapa Rasul sebelum kamu, maka turunlah kepada orang-orang yang mengejek di antara mereka balasan (azab) olok-olokkan mereka. [Al-An'am: 10].

Adapun orang yang hatinya terdapat keimanan, tidak mungkin mencela dan memperolok-olok manusia pilihan Allah; manusia yang wajib dicintai, dihormati, dan diagungkan sesuai dengan kedudukannya yang agung di sisi Allah.

ISTIZHA 'AGAMA

وإذا ناديتم إلى الصلاة اتخذوها هزوا ولعبا ذلك بأنهم قوم لا يعقلون

Dan apabila kamu menyeru (mereka) untuk (mengerjakan) solat, mereka menjadikan buah ejekan dan permainan. Yang demikian itu adalah kerana mereka benar-benar kaum yang tidak mahu menggunakan akal. [Al-Maidah: 58].

Istihza 'terhadap agama juga merupakan kekufuran. Seperti istihza 'terhadap pahala dan siksa Allah, istihza' terhadap solat, istihza 'terhadap syari'at memelihara lihyah (janggut dan jambang) bagi laki-laki, istihza' terhadap larangan isbal (pakaian laki-laki menutupi mata kaki), dan lain-lain.

ISTIZHA 'ORANG BERIMAN
Hai ini juga merupakan kebiasaan orang-orang yang kafir. Mereka akan mengetahui balasannya di hari kiamat kelak. Mereka biasa pula tertawakan orang-orang yang beriman di dunia, kerana keimanan mereka, maka orang-orang yang beriman akan membalas tertawakan mereka. Allah berfirman.

إن الذين أجرموا كانوا من الذين ءامنوا يضحكون {29} وإذا مروا بهم يتغامزون

Sesungguhnya orang-orang yang berdosa adalah mereka yang dahulunya (di dunia) menertawakan orang-orang yang beriman. Apabila orang-orang yang beriman berlalu di hadapan mereka, mereka saling mengedip-ngedipkan matanya. [Al-Muthaffifin :29-30]

BENTUK ISTIHZA '
Dilihat dari bentuknya, sebahagian ulama membahagikan istihza 'terhadap agama menjadi dua bahagian.

Pertama. Istihza 'Sharih (nyata, terang-terangan). Contohnya:
• Perkataan orang yang menjadi sebab turunnya ayat 65 surat At-Taubah, yang mengatakan tentang Nabi dan para sahabat dengan perkataan: "Aku tidak pernah melihat seperti para qari '(ahli al-Quran atau ahli agama) kita ini, lebih rakus perutnya, lebih dusta lidahnya, dan lebih penakut di saat pertempuran ".
• Mengejek agama dengan perkataan "agama kamu ini agama ke lima".
• Mengejek agama dengan perkataan "agama kamu ini sudah usang (kuno)".
• Apabila melihat orang beramar ma'ruf nahi mungkar, mengatakan "datang ahli agama", "datang orang 'alim", yang maksudnya untuk merendahkan dan menertawakan. Dan lain-lain lagi.

Kedua. Istihza 'Ghairush Sharih (tidak nyata, tidak terang-terangan). Contohnya:
• Mengedipkan mata, menjulurkan lidah, mencibirkan bibir, mencubit dengan tangan, saat dibacakan Al-Quran atau hadis Nabi atau ketika seseorang melakukan amar ma'ruf dan nahi mungkar.
• Mengatakan "agama Islam tidak pantas pada abad ini, hanya pantas untuk abad pertengahan, abad unta".
• Mengatakan "agama Islam agama kemunduran, mundur".
• Mengatakan "hukuman dalam agama Islam kejam, biadab, buas, dan lain-lain".
• Mengatakan "agama Islam menzalimi wanita, kerana membenarkan poligami".
• Perkataan "undang-undang buatan manusia lebih baik dari pada undang-undang Islam".
• Terhadap orang yang mendakwahkan tauhid dan melarang syirik mengatakan "orang ini ekstrimis, fundamentalis", atau "orang ini ingin memecah-belah umat Islam", atau "orang ini Wahhabi", dan lain-lain.
• Terhadap orang yang menyeru Sunnah Nabi mengatakan "agama bukan pada rambut", atau "agama bukan pada pakaian", atau lain-lain lagi. [5]

Sebagai penutup tulisan ini, kami sampaikan firman Allah yang memberitakan tentang balasan pedih terhadap orang-orang yang menjadikan ayat-ayat Allah sebagai ejekan. Allah berfirman.

وقيل اليوم ننساكم كما نسيتم لقآء يومكم هذا ومأواكم النار ومالكم من ناصرين, ذلكم بأنكم اتخذتم ءايات الله هزوا وغرتكم الحياة الدنيا فاليوم لايخرجون منها ولاهم يستعتبون,

Dan dikatakan (kepada mereka): "Pada hari ini Kami melupakan kamu sebagaimana kamu telah melupakan pertemuan (dengan) harimu ini dan tempat kembalinya ialah Neraka dan kamu tidak sekali-kali tidak memperoleh penolong. Yang demikian itu, kerana sesungguhnya kamu menjadikan ayat-ayat Allah sebagai olok-olokan dan kamu telah ditipu oleh kehidupan dunia, maka pada hari ini mereka tidak dikeluarkan dari neraka dan tidak pula mereka diberi kesempatan untuk bertaubat. [Al-Jatsiyah :34-35].

Semoga Allah selalu membimbing kita di atas kebenaran.
BAHAYA mencemuh AGAMA

Oleh
Ustadz Abu Ismail Muslim Atsari


Diantara sifat orang beriman adalah mengagungkan Allah dan mengagungkan apa-apa yang diagungkan oleh Allah. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

ومن يعظم شعائر الله فإنها من تقوى القلوب

Demikianlah (perintah Allah). Dan barangsiapa mengagungkan syi'ar-syi'ar Allah, maka sesungguhnya itu timbul dari ketaqwaan hati. [Al-Hajj: 32]

Namun di zaman ini, banyak orang meremehkan, merendahkan, dan memperolok-olok sesuatu yang berkaitan dengan agama. Hal ini merupakan perkara yang sangat berbahaya.Maka sepantasnya seseorang mengetahui bahaya istihza 'terhadap agama.

Istihza ', artinya: mengejek, memperolok-olok, atau mencemuh. Istihza 'terhadap Allah, ayat-ayatNya, RasulNya, agamaNya, dan istihza' kepada orang-orang yang beriman, merupakan perilaku orang kafir, dan termasuk perkara yang menyebabkan murtad jika dilakukan oleh orang Islam.

ISTIZHA 'TERHADAP ALLAH
Allah berfirman.

ولئن سألتهم ليقولن إنما كنا نخوض ونلعب قل أبالله وءاياته ورسوله كنتم تستهزءون

Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentu mereka akan menjawab: "Sesungguhnya kami hanya bersenda gurau dan bermain-main saja". Katakanlah: "Apakah dengan Allah, ayat-ayatNya dan RasulNya kamu selalu berolok-olok? [At-Taubah: 65].

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah menyatakan, bahawa semata-mata istihza 'terhadap Allah merupakan kekafiran, istihza' terhadap Rasul merupakan kekafiran, dan istihza 'terhadap ayat-ayat Allah juga merupakan kekufuran. Istihza 'terhadap perkara-perkara di atas saling berkaitan. [1]

Sebab turunnya ayat ini, Abdullah bin Umar Radhiyallahu 'anhu berkata: Pada suatu hari, di satu majlis dalam perang Tabuk, seorang laki-laki berkata, "Aku tidak pernah melihat seperti para qari' (ahli al-Quran atau ahli agama) kita ini , lebih rakus perutnya, lebih dusta lidahnya, dan lebih penakut di saat pertempuran ". Lalu seorang laki-laki di majlis itu berkata: "Engkau dusta, tetapi engkau seorang munafik. Aku benar-benar akan memberitahu kepada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam. "Dan Al-Quran turun.

Abdullah bin Umar berkata: "Maka aku melihat laki-laki itu bergantung pada kawalan unta Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam, batu-batu melukai kakinya, dan dia berkata:" Wahai, Rasulullah. Sesungguhnya kami hanya bersenda gurau dan bermain-main saja ". Rasulullah, berkata: "Katakanlah: Apakah dengan Allah, ayat-ayatNya dan RasulNya kamu selalu berolok-olok?" [At-Taubah: 65] [2]

Istihza 'yang mereka lakukan di atas menyebabkan kemurtadan mereka, sebagaimana pada ayat berikutnya:

لا تعتذروا قد كفرتم بعد إيمانكم

Tidak usah kamu minta maaf, kerana kamu telah kafir sesudah keimanan kamu. [At-Taubah: 66].

Sebahagian orang berpendapat, mereka itu semenjak awalnya adalah orang-orang munafik.Namun pendapat ini tidak kuat.

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah berkata: "Pendapat orang yang mengatakan tentang seperti ayat-ayat ini bahawa mereka telah kafir sesudah keimanan mereka dengan lidah mereka, sedangkan hati mereka kafir semenjak awal; pendapat ini tidak benar. Kerana iman dengan lidah bersamaan dengan kekafiran hati, bererti kekafiran selalu menyertainya, sehingga tidak dikatakan: "kamu telah kafir sesudah keimanan kamu", kerana hakikatnya mereka terus sebagai orang kafir. Dan jika dimaksudkan "bahawa kamu menampakkan kekafiran setelah kamu menampakkan keimanan", maka mereka itu tidaklah menampakkan kekufuran kepada semua manusia, kecuali kepada orang-orang dekat mereka. Mereka bersama-sama orang-orang dekat mereka selalu begitu. Bahkan (yang benar), ketika mereka berbuat nifak dan takut akan diturunkan terhadap mereka surat yang menerangkan kemunafikan yang tersembunyi di dalam hati mereka, mereka (pun) berbicara dengan istihza '. Mereka menjadi orang-orang kafir setelah keimanan mereka. Lafaz itu tidak menunjukkan bahawa mereka munafik semenjak dahulu ". [3]

ISTIZHA 'TERHADAP AYAT
Ini merupakan perbuatan orang kafir yang akan mendapatkan siksa yang pedih! Allah berfirman:

ويل لكل أفاك أثيم يسمع ءايات الله تتلى عليه ثم يصر مستكبرا كأن لم يسمعها فبشره بعذاب أليم وإذا علم من ءاياتنا شيئا اتخذها هزوا أولئك لهم عذاب مهين

Kecelakaan yang besarlah bagi tiap-tiap orang yang banyak berdusta lagi banyak berdosa, dia mendengar ayat-ayat Allah yang dibacakan kepadanya, kemudian dia tetap menyombongkan diri seakan-akan dia tidak mendengarnya. Maka beri khabar gembiralah dia dengan azab yang pedih. Dan apabila dia mengetahui barang sedikit tentang ayat-ayat Kami, maka ayat-ayat itu dijadikan olok-olok. Merekalah yang memperoleh azab yang menghina. [Al-Jatsiyah :7-9]
.
Allah k telah melarang umat Islam duduk bersama-sama orang-orang kafir yang sedang memperolok-olok ayat-ayatNya. Allah berfirman.

وقد نزل عليكم في الكتاب أن إذا سمعتم ءايات الله يكفر بها ويستهزأ بها فلا تقعدوا معهم حتى يخوضوا في حديث غيره إنكم إذا مثلهم إن الله جامع المنافقين والكافرين في جهنم جميعا

Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al Quran bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diejek-ejek (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain.Kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam jahannam. [An-Nisa ': 140]

Oleh kerana itu, barangsiapa mendengar orang-orang yang memperolok-olok ayat-ayat Allah, sedangkan dia duduk bersama mereka dengan redha, maka dia seperti mereka di dalam dosa, kekafiran, dan keluar dari Islam.

Imam Asy-Syafi'i rahimahullah ditanya tentang orang yang bersendau-gurau dengan sesuatu dari ayat-ayat Allah, beliau berkata: "Dia kafir". Beliau berdalil dengan ayat 65 surat At-Taubah yang telah kami sebutkan di atas. [4]

ISTIZHA 'TERHADAP RASUL
Demikian juga istihza 'terhadap Rasul, merupakan kebiasaan orang-orang yang kafir semenjak dahulu. Allah berfirman.

ولقد استهزئ برسل من قبلك فحاق بالذين سخروا منهم ما كانوا به يستهزءون

Dan sungguh telah diperolok-olok beberapa Rasul sebelum kamu, maka turunlah kepada orang-orang yang mengejek di antara mereka balasan (azab) olok-olokkan mereka. [Al-An'am: 10].

Adapun orang yang hatinya terdapat keimanan, tidak mungkin mencela dan memperolok-olok manusia pilihan Allah; manusia yang wajib dicintai, dihormati, dan diagungkan sesuai dengan kedudukannya yang agung di sisi Allah.

ISTIZHA 'AGAMA

وإذا ناديتم إلى الصلاة اتخذوها هزوا ولعبا ذلك بأنهم قوم لا يعقلون

Dan apabila kamu menyeru (mereka) untuk (mengerjakan) solat, mereka menjadikan buah ejekan dan permainan. Yang demikian itu adalah kerana mereka benar-benar kaum yang tidak mahu menggunakan akal. [Al-Maidah: 58].

Istihza 'terhadap agama juga merupakan kekufuran. Seperti istihza 'terhadap pahala dan siksa Allah, istihza' terhadap solat, istihza 'terhadap syari'at memelihara lihyah (janggut dan jambang) bagi laki-laki, istihza' terhadap larangan isbal (pakaian laki-laki menutupi mata kaki), dan lain-lain.

ISTIZHA 'ORANG BERIMAN
Hai ini juga merupakan kebiasaan orang-orang yang kafir. Mereka akan mengetahui balasannya di hari kiamat kelak. Mereka biasa pula tertawakan orang-orang yang beriman di dunia, kerana keimanan mereka, maka orang-orang yang beriman akan membalas tertawakan mereka. Allah berfirman.

إن الذين أجرموا كانوا من الذين ءامنوا يضحكون {29} وإذا مروا بهم يتغامزون

Sesungguhnya orang-orang yang berdosa adalah mereka yang dahulunya (di dunia) menertawakan orang-orang yang beriman. Apabila orang-orang yang beriman berlalu di hadapan mereka, mereka saling mengedip-ngedipkan matanya. [Al-Muthaffifin :29-30]

BENTUK ISTIHZA '
Dilihat dari bentuknya, sebahagian ulama membahagikan istihza 'terhadap agama menjadi dua bahagian.

Pertama. Istihza 'Sharih (nyata, terang-terangan). Contohnya:
• Perkataan orang yang menjadi sebab turunnya ayat 65 surat At-Taubah, yang mengatakan tentang Nabi dan para sahabat dengan perkataan: "Aku tidak pernah melihat seperti para qari '(ahli al-Quran atau ahli agama) kita ini, lebih rakus perutnya, lebih dusta lidahnya, dan lebih penakut di saat pertempuran ".
• Mengejek agama dengan perkataan "agama kamu ini agama ke lima".
• Mengejek agama dengan perkataan "agama kamu ini sudah usang (kuno)".
• Apabila melihat orang beramar ma'ruf nahi mungkar, mengatakan "datang ahli agama", "datang orang 'alim", yang maksudnya untuk merendahkan dan menertawakan. Dan lain-lain lagi.

Kedua. Istihza 'Ghairush Sharih (tidak nyata, tidak terang-terangan). Contohnya:
• Mengedipkan mata, menjulurkan lidah, mencibirkan bibir, mencubit dengan tangan, saat dibacakan Al-Quran atau hadis Nabi atau ketika seseorang melakukan amar ma'ruf dan nahi mungkar.
• Mengatakan "agama Islam tidak pantas pada abad ini, hanya pantas untuk abad pertengahan, abad unta".
• Mengatakan "agama Islam agama kemunduran, mundur".
• Mengatakan "hukuman dalam agama Islam kejam, biadab, buas, dan lain-lain".
• Mengatakan "agama Islam menzalimi wanita, kerana membenarkan poligami".
• Perkataan "undang-undang buatan manusia lebih baik dari pada undang-undang Islam".
• Terhadap orang yang mendakwahkan tauhid dan melarang syirik mengatakan "orang ini ekstrimis, fundamentalis", atau "orang ini ingin memecah-belah umat Islam", atau "orang ini Wahhabi", dan lain-lain.
• Terhadap orang yang menyeru Sunnah Nabi mengatakan "agama bukan pada rambut", atau "agama bukan pada pakaian", atau lain-lain lagi. [5]

Sebagai penutup tulisan ini, kami sampaikan firman Allah yang memberitakan tentang balasan pedih terhadap orang-orang yang menjadikan ayat-ayat Allah sebagai ejekan. Allah berfirman.

وقيل اليوم ننساكم كما نسيتم لقآء يومكم هذا ومأواكم النار ومالكم من ناصرين, ذلكم بأنكم اتخذتم ءايات الله هزوا وغرتكم الحياة الدنيا فاليوم لايخرجون منها ولاهم يستعتبون,

Dan dikatakan (kepada mereka): "Pada hari ini Kami melupakan kamu sebagaimana kamu telah melupakan pertemuan (dengan) harimu ini dan tempat kembalinya ialah Neraka dan kamu tidak sekali-kali tidak memperoleh penolong. Yang demikian itu, kerana sesungguhnya kamu menjadikan ayat-ayat Allah sebagai olok-olokan dan kamu telah ditipu oleh kehidupan dunia, maka pada hari ini mereka tidak dikeluarkan dari neraka dan tidak pula mereka diberi kesempatan untuk bertaubat. [Al-Jatsiyah :34-35].

Semoga Allah selalu membimbing kita di atas kebenaran.

[Disalin dari majalah As-Sunnah Edisi 05/Tahun VIII/1425H/2004M
_______
Footnote
[1]. Lihat Majmu 'Fatawa (15/48)
[2]. HR Ibnu Abi Hatim dan Ibnu Jarir At-Thabari, dinukil dari As-Shahihul Musnad Min Asbabiln Nuzul, hlm. 122-123, karya Syaikh Muqbil bin Hadi Al Wadi'i
[3]. Al Iman, hlm. 259, karya Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah, takhrij Al Albani
[4]. As Sharimul Maslul, hlm. 513, dinukil dari Syarh Nawaqidhul Islam, hlm. 74, karya Syaikh Abu Usamah bin Ali Al 'Awaji.
[5]. Lihat Majmu'atut Tauhid An Najdiyah, hlm. 409; Kitab At Tauhid, hlm. 43-44, karya Syaikh Shalih bin Fauzan Al-Fauzan, Penerbit Darul Qasim, Cet. 2, Th. 1421 H / 2000 M; At Tibyan Syarh Nawaqidhul Islam, hlm. 47, karya Syaikh Sulaiman bin Nashir bin Abdullah Al 'Ulwan, Penerbit Darul Muslim, Cet. 6, Th: 1417 H / 1996 M.
_______
Footnote
[1]. Lihat Majmu 'Fatawa (15/48)
[2]. HR Ibnu Abi Hatim dan Ibnu Jarir At-Thabari, dinukil dari As-Shahihul Musnad Min Asbabiln Nuzul, hlm. 122-123, karya Syaikh Muqbil bin Hadi Al Wadi'i
[3]. Al Iman, hlm. 259, karya Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah, takhrij Al Albani
[4]. As Sharimul Maslul, hlm. 513, dinukil dari Syarh Nawaqidhul Islam, hlm. 74, karya Syaikh Abu Usamah bin Ali Al 'Awaji.
[5]. Lihat Majmu'atut Tauhid An Najdiyah, hlm. 409; Kitab At Tauhid, hlm. 43-44, karya Syaikh Shalih bin Fauzan Al-Fauzan, Penerbit Darul Qasim, Cet. 2, Th. 1421 H / 2000 M; At Tibyan Syarh Nawaqidhul Islam, hlm. 47, karya Syaikh Sulaiman bin Nashir bin Abdullah Al 'Ulwan, Penerbit Darul Muslim, Cet. 6, Th: 1417 H / 1996 M.

Ulasan

  1. Top Casino in New York State - MapYRO
    Compare reviews and find the best 통영 출장안마 Casino in New York 군포 출장안마 State. New York has a number of 파주 출장샵 different types 김천 출장안마 of slot machines and there's plenty of 영천 출장마사지

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Hati-Hati Pengguna Bahan Penambah Perisa Makanan

HATI-HATI PENGGUNA BAHAN PENAMBAH PERISA MAKANAN Allah sudah memberi petunjuk melalui utusanNya, Nabi Muhammad dalam Al Quran, mengenai keperluan pokok manusia berupa makanan. Dia Subhanahu wa Ta'ala telah menentukan kaedah cara hidup sihat dengan memerintahkan agar manusia memilih makanan yang baik dan halal, seperti yang dinyatakan dalam surat Al-Baqarah ayat 168: ياأيها الناس كلوا مما في الأرض حلالا طيبا "Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi" Kita semestinya bersyukur atas panduan ini. Sudah jelas, Allah mengarahkan kepada yang terbaik, tidak akan menjerumuskan umatNya. Manusia itu sendiri yang benar-benar lalai dan mengikuti hawa nafsu. Bergesernya pola hidup manusia yang cenderung konsumtif, ingin serba mudah, lebih segera, yang penting enak dirasa oleh lidah tanpa memikirkan kesan-kesan buruk yang bakal muncul dari kebiasaan yang keliru. Tanpa disedari, makanan yang lazat dinikmati, akhirnya meros

Rumahku Syurgaku

RUMAHKU SYURGAKU Abdullah Fahim et.all PENDAHULUAN Dalam keghairahan negara untuk mencapai matlamat pembangunan bangsa yang maju dan dinamik yang bersendirian kepada pembangunan sains dan teknologi, tidak dapat dinafikan akan berlaku kesan-kesan sampingan atau pengaruh–pengaruh negatif dari budaya asing yang boleh merosakkan anak muda, mengugut kestabilan dan kecemerlangan bangsa. Gejala mungkar yang berlaku dalam masyarakat hari ini terutama di kalangan muda mudi seperti pergaulan bebas, penyalahgunaan dadah, mencuri, malas dan sebagainya adalah di antara bukti yang jelas terhadap perlunya peranan yang mesti dimainkan oleh ibu bapa. Gejala-gejala seperti kerapuhan pegangan agama, kekosongan jiwa, kekurangan daya tenaga dan pemikiran di kalangan muda mudi, krisis rumahtangga, perilaku anak-anak yang liar, tidak ada pegangan hidup, tidak menghormati orang tua, lebih suka kepada kebebasan mutlak dan keseronokan serta hanyut dalam arus pengaruh kebudayaan asing yang lebih banyak merosakka

Hukum Mengambil Gaji Tanpa Bekerja

HUKUM MENGAMBIL GAJI TANPA BEKERJA Oleh Syaikh Muhammad bin Shalih Utsaimin Soalan Syaikh Muhammad bin Shalih Utsaimin ditanya: Saya pekerja di suatu instansi pemerintah, kadang-kadang kami dibayar upah lembur dari kantor kami tanpa menugaskan kami dengan pekerjaan di luar jam kerja dan tanpa kehadiran kami di pejabat. Mereka menganggapnya sebagai insentif pekerja di luar jam kerja, padahal pimpinan instansimengetahui dan mengakuinya. Kami mohon penjelasan, semoga Allah memberi anda kebaikan. Adakah boleh mengambil wang tersebut? Jika tidak boleh, apa yang harus saya perbuat dengan wang-wang yang telah saya terima dahulu yang telah saya pergunakan. Smoga Allah membalas anda denan kebaikan. Jawapan Jika kenyataannya seperti yang anda sebutkan, maka itu suatu kemungkaran, tidak boleh dilakukan, bahkan merupakan pengkhianatan. Yang harus dilakukan adalah mengembalikan wang yang telah anda terima dengan cara seperti itu ke bendahara negara. Jika tidak bisa, maka hendaklah anda menye