Langkau ke kandungan utama

Hukum Istihza (Memperolok Agama)




HUKUM ISTIHZA 'BID DIN (MEMPEROLOK AGAMA)

Oleh
Ustadz Abu Ihsan Al-Atsary


Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman dalam kitabNya:

يحذر المنافقون أن تنزل عليهم سورة تنبئهم بما في قلوبهم قل استهزءوا إن الله مخرج ماتحذرون

Orang-orang munafik itu takut akan diturunkan terhadap mereka sesuatu surat yang menerangkan apa yang tersembunyi di dalam hati mereka. Katakanlah kepada mereka: "Teruskanlah ejekan-ejekanmu (terhadap Allah dan RasulNya)". Sesungguhnya Allah akan menyatakan apa yang kamu takuti. [At-Taubah: 64].

ولئن سألتهم ليقولن إنما كنا نخوض ونلعب قل أبالله وءاياته ورسوله كنتم تستهزءون

Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentu mereka akan menjawab: "Sesungguhnya kami hanya bersenda-gurau dan bermain-main saja". Katakanlah: "Apakah dengan Allah, ayat-ayatNya dan RasulNya, kamu selalu berolok-olok?". [At-Taubah: 65].

لاتعتذروا قد كفرتم بعد إيمانكم إن نعف عن طائفة منكم نعذب طائفة بأنهم كانوا مجرمين

Tidak usah kamu minta maaf, kerana kamu kafir sesudah beriman. Jika Kami memaafkan segolongan daripada kamu (lantaran mereka taubat), nescaya Kami akan mengazab golongan (yang lain) disebabkan mereka adalah orang-orang yang selalu berbuat dosa. [At-Taubah: 66].

Ayat ini menjelaskan sikap orang-orang munafik terhadap Allah, RasulNya dan kaum mukminin. Kebencian yang selama ini mereka pendam, terlahir dalam bentuk ejekan dan olok-olokan terhadap Allah dan RasulNya. Berkaitan dengan ayat ini, Ibnu Katsir menyenaraikan sebuah riwayat dari Muhammad bin Ka'ab Al Qurazhi dan lain-lain yang menjelaskan kepada kita bentuk gangguan dan olok mereka terhadap Allah, RasulNya dan ayat-ayatNya.

Ia berkata: Seorang lelaki munafik berkata: "Menurutku, para qari (pembaca) kita ini hanyalah orang-orang yang paling rakus makannya, yang paling dusta perkataannya dan paling penakut di medan perang."

Sampailah berita tersebut kepada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam, lalu orang munafik itu menemui Baginda, sedangkan Beliau sudah berada di atas untanya bersiap-siap hendak berangkat. Ia berkata: "Wahai, Rasulullah. Sesungguhnya kami hanyalah bersenda gurau dan bermain-main saja." Maka turunlah firman Allah.

أبالله وءاياته ورسوله كنتم تستهزءون

"Apakah dengan Allah, ayat-ayatNya dan RasulNya kamu selalu berolok-olok?"sesungguhnya kedua kakinya tersandung-sandung batu, sedangkan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam tidak menoleh kepadanya, dan ia bergantung di tali pelana Rasulullah Shallallahu' alaihi wa sallam. [1]

Ayat ini menjelaskan undang-undang memperolok-olok Allah, RasulNya, ayat-ayatNya, agamaNya dan syiar-syiar agama, iaitu hukumnya kafir. Sesiapa memperolok-olok RasulNya, bererti ia telah memperolok-olok Allah. Sesiapa memperolok-olok ayat-ayatNya, bererti ia telah memperolok-olok RasulNya. Sesiapa memperolok-olok salah satu daripadanya, bererti ia memperolok-olok seluruhnya. Perbuatan yang dilakukan oleh kaum munafikin itu adalah memperolok-olok Rasul dan sahabat Baginda, lalu turunlah ayat ini sebagai jawapannya.

Sikap memperolok-olok syiar agama bertentangan dengan keimanan. Dua sikap ini, dalam diri seseorang, tidak akan dapat bertemu. Oleh kerana itu, Allah menyebutkan bahawa pengagungan terhadap syiar-syiar agama berasal dari ketaqwaan hati. Allah berfirman.

ذلك ومن يعظم شعائر الله فإنها من تقوى القلوب

Dan barangsiapa mengagungkan syi'ar-syi'ar Allah, maka sesungguhnya itu timbul dari ketaqwaan hati. [Al-Hajj: 32].

MAKNA ISTIHZA '
Istihza ', secara bahasa ertinya sukhriyah, iaitu melecehkan [2]. Ar-Raghib Al Ashfahani berkata, "Al-huzu ', adalah senda-gurau tersembunyi. Kadang-kala disebut juga senda-gurau atau kelakar. "[3]

Al-Baidhawi berkata, "Al-Istihza ', artinya adalah gangguan dan penghinaan. Dapat dikatakan haza'tu atau istahza'tu. Kedua-dua kata itu sama ertinya. Seperti kata ajabtu dan istajabtu. "[4]

Dari penjelasan di atas, dapat kita ketahui makna Istihzaa '. Iaitu gangguan dan penghinaan dalam bentuk olok-olok dan kelakar.

ISTIHZA ', DAHULU DAN SEKARANG
Perbuatan mengolok-olok agama dan syiar-syiar agama ini, bukan hanya muncul pada masa sekarang; namun akarnya sudah ada sejak dahulu. Banyak sekali bentuk-bentuk Istihzaa 'yang dilakukan oleh orang-orang dahulu mahupun sekarang. Diantaranya:

- Dalam bentuk pelesetan-pelesetan yang menghina agama.
Boleh dikatakan, Yahudilah yang menjadi pelopor dalam membuat pelesetan-pelesetan yang isinya menghina Allah, RasulNya dan Islam. Sikap mereka ini telah disebutkan oleh Allah dalam firmanNya.

ياأيها الذين ءامنوا لا تقولوا راعنا وقولوا انظرنا واسمعوا وللكافرين عذاب أليم

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu katakan (wahai Muhammad): "Raa'ina", tetapi katakanlah: "Unzhurna", dan "dengarlah". Dan bagi orang-orang yang kafir siksaan yang pedih. [Al-Baqarah: 104].

Raa'ina, artinya sudilah kiranya kamu memperhatikan kami. Dikala para sahabat menggunakan kata-kata ini kepada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam, orang-orang Yahudipun memakainya pula, akan tetapi mereka pelesetkan. Mereka katakan ru'unah, artinya ketololan yang amat sangat. Ini sebagai ejekan terhadap Rasulullah. Oleh kerana itulah, Allah menyuruh para sahabat agar menukar perkataan Raa'ina dengan Unzhurna, yang juga sama ertinya dengan Raa'ina.

Yahudi juga memelesetkan ucapan salam menjadi as saamu 'alaikum, yang bermaksud (semoga kematianlah atas kamu). Mereka tujukan ucapan itu kepada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam.

Sebelumnya, hal sama sebenarnya telah mereka lakukan terhadap Nabi Musa Alaihissallam.Allah menceritakannya dalam KitabNya.

وإذ قلنا ادخلوا هذه القرية فكلوامنها حيث شئتم رغدا وادخلوا الباب سجدا وقولوا حطة نغفر لكم خطاياكم وسنزيد المحسنين. فبدل الذين ظلموا قولا غير الذي قيل لهم فأنزلنا على الذين ظلموا رجزا من السمآء بما كانوا يفسقون

Dan (ingatlah), ketika Kami berfirman: "Masuklah kamu ke negeri ini (Baitul Maqdis), dan makanlah dari hasil buminya, yang banyak lagi enak dimana yang kamu sukai, dan masuklah pintu gerbangnya dengan bersujud, dan katakanlah:" Bebaskanlah kami dari dosa ", nescaya Kami ampuni kesalahan-kesalahanmu. Dan kelak Kami akan menambah (pemberian Kami) kepada orang-orang yang berbuat baik. Lalu orang-orang yang mengganti perintah dengan (mengerjakan) yang tidak diperintahkan kepada mereka. Sebab itu Kami timpakan atas orang- orang yang zalim itu siksaan dari langit, kerana mereka berbuat fasik. [Al-Baqarah: 58, 59].

Mereka disuruh mengucapkan hiththah, yang bermaksud bebaskanlah kami dari dosa.Namun mereka pelesetkan menjadi Hinthah, yang bermaksud beri kami gandum.

Memang, urusan peleset-memelesetan ini orang Yahudi merupakan biangnya. Celakanya, sikap seperti inilah yang ditiru oleh sebahagian orang jahil. Mereka menjadikan agama sebagai bahan pelesetan. Seperti yang dilakukan oleh para pelawak yang memelesetkan ayat-ayat keterangan Allah dan syiar-syiar agama.

Sebagai contoh, memelesetkan firman Allah yang berbunyi "laa taqrabuu zina" kemudian diartikan "jangan berzina hari Rabu!" Bahkan sebahagian oknum itu, ada yang berani memelesetkan erti firman Allah: Inna lillahi wa inna ilahi raji'un, dengan arti "yang tidak berkepentingan dilarang masuk! "dalam bentuk guyonan dan lawakan. Kepada orang seperti ini, kita ucapakan inna lillahi wa inna ilaihi raji'un.

Demikian pula, kita sering mendengar daripada sebahagian orang yang memelesetkan lafaz azan. Sebagai contoh ucapan "hayya 'alal falaah", mereka pelesetkan menjadi "hayalan saja". Dan masih banyak lagi bentuk-bentuk pelesetan, yang hakikatnya adalah gangguan dan Istihzaa 'terhadap syiar-syiar agama. Hendaklah orang-orang yang melakukannya akan bertaubat dengan taubatan nasuha. Dan bagi para orang tua, hendaklah mencegah dan melarang anak-anaknya, apabila mendengar anak-anak mereka melatahi pelesetan-pelesetan bernada gangguan tersebut. Hendaklah mereka ketahui, bahawa perbuatan seperti itu merupakan perbuatan Yahudi.

- Dalam bentuk ejekan dan sindiran terhadap syiar-syiar agama dan orang-orang yang mengamalkannya.
Seringkali kita mendengar sebahagian orang tak bermoral mengejek wanita-wanita Muslimah yang mengenakan busana Islami dengan bercadar dan warna hitam-hitam dengan ejekan "ninja! ninja! Atau seorang Muslim yang taat memelihara janggutnya dengan ejekan "kambing!" Atau seorang Muslim yang berpakaian mengikut Sunnah tanpa isbal (tanpa menjulurkannya melebihi mata kaki) dengan ejekan: "pakaian kebanjiran". Sering kita dapati di pejabat-pejabat, para pegawai yang taat menjalankan syiar agama ini diejek oleh rakan kerjanya yang jahil alias tolol. Sekarang ini kaum muslimin yang taat menjaga identiti keislamannya, seringkali dicap dan diejek dengan sebutan pengganas dan lain sebagainya.Yang sangat memprihatinkan adalah para pelaku gangguan dan pengejekan itu adalah dari kalangan kaum muslimin sendiri.

- Dalam bentuk sindiran terhadap Islam dan hukum-hukumnya.
Seperti orang yang mengejek hukum hudud dalam Islam, semisal potong tangan dan rejam dengan sebutan undang-undang barbar. Menyebut Islam sebagai agama kolot dan terkebelakang. Menyebut syariat thalak dan ta'addud zaujaat (poligami) sebagai kezaliman terhadap kaum wanita. Atau ucapan bahawa Islam tidak sesuai dilaksanakan pada zaman moden. Dan ucapan-ucapan sejenisnya.

- Dalam bentuk perbuatan dan bahasa tubuh atau gambar.
Seperti isyarat, Istihzaa 'dalam bentuk karikatur dan sejenisnya.

JENIS-JENIS ISTIHZA '
Istihza 'ada dua jenis. Pertama. Istihzaa 'sorih. Seperti yang disebutkan dalam ayat di atas.Iaitu perkataan orang-orang munafik terhadap sahabat-sahabat Nabi. Kedua. Istihza 'ghairu sharih. Jenis ini sangat luas dan banyak sekali cabangnya. Diantaranya adalah ejekan dan sindiran dalam bentuk isyarat tubuh. Contohnya, seperti menjulurkan lidah, mencibirkan bibir, menggerakkan tangan atau anggota tubuh yang lain.

HUKUM ISTIHZA '
Istihzaa 'termasuk salah satu dari pembatal-pembatal keislaman. Dalam ta'liq (syarah) terhadap kitab Aqidah At-Thahawiyah, Syaikh Shalih Al-Fauzan berkata: "Pembatal-pembatal keislaman sangat banyak. Diantaranya adalah juhud (pengingkaran), syirik dan memperolok-olok agama atau sebahagian dari syiar agama-meskpin ia tidak mengingkarinya-. Pembatal-pembatal keislaman sangat banyak. Para ulama dan ahli fiqh telah menyebutkannya dalam bab-bab riddah (kemurtadan). Diantaranya juga adalah menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal. "

Ketika mengomentari surat At-Taubah ayat 64-66 di atas, Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah berkata: "Ayat ini merupakan nas bahawa memperolok-olok Allah, ayat-ayatNya dan RasulNya hukumnya kafir." [5]

Al-Fakhrur Razi dalam tafsirnya mengatakan: "Sesungguhnya, memperolok-olok agama, bagaimanapun bentuknya, hukumnya kafir. Kerana olok-olok itu menunjukkan penghinaan, sementara keimanan dibina atas asas pengagungan terhadap Allah dengan sebenar-benar pengagungan. Dan mustahil keduanya boleh berkumpul." [6]

Ibnul Arabi menjelaskan ayat tersebut sebagai berikut: "Apa yang dikatakan oleh orang-orang munafik tersebut tidak terlepas daripada dua kemungkinan, sungguh-sungguh atau cuma berjenaka saja. Dan apapun kemungkinannya, konsekuensi hukumnya hanya satu, iaitu kufur. Kerana berkelakar dengan kata-kata kufur adalah kekufuran. Tidak ada perselisihan diantara umat dalam masalah ini. Kerana kesungguhan itu identik dengan ilmu dan kebenaran. Sedangkan senda gurau itu identik dengan kejahilan dan kebatilan. " [7]

Ibnul Jauzi berkata: "Ini menunjukkan bahawa sungguh-sungguh atau bermain-main dalam mengungkapkan kalimat kekufuran hukumnya adalah sama." [8]

Al-Alusi menambah perkataan Ibnul Jauzi di atas sebagai berikut: "Tidak ada perselisihan diantara para ulama dalam masalah ini."

Syaikh Abdurrahman As Sa'di menjelaskan dalam tafsirnya: "Sesungguhnya, memperolok-olok Allah dan RasulNya hukumnya kafir, dan boleh mengeluarkan pelakunya dari agama. Kerana asas agama ini dibina di atas sikap ta'zhim (pengagungan) terhadap Allah dan pengagungan terhadap agama dan Rasul-rasulNya. Dan memperolok-olok sesuatu daripadanya, (bererti) menafikan dasar tersebut dan sangat bertentangan dengannya. "[10]

Ditambah lagi, istihza 'pada hakikatnya bertentangan dengan keimanan. Kerana hakikat keimanan adalah pembenaran terhadap Allah k dan tunduk serta patuh kepadaNya. Orang yang memperolok-olok Allah, sesungguhnya dia menolak tunduk kepadaNya, kerana ketundukan itu merupakan komposisi dari pengangungan dan memuliakan. Sementara itu olok-olokan adalah penghinaan dan gangguan. Kedua-dua perkara tersebut sangat bertentangan dan saling bertolak belakang. Apabila salah satu ada dalam hati seseorang, maka yang lain akan hilang. Dapatlah diketahui, bahawa istihza ', penghinaan dan pelecehan terhadap Allah, RasulNya dan ayat-ayatNya menafikan keimanan.

Ibnu Hazm berkata: "Nash yang sahih telah menyatakan, bahawa siapa sahaja yang memperolok-olok Allah setelah sampai kepadanya hujjah, maka ia telah kafir." [11]

Al-Qadhi Iyadh berkata: "Barangsiapa mengucapkan perkataan keji dan kata-kata yang mengandungi penghinaan terhadap keagungan Allah dan kemuliaanNya, atau melecehkan sebahagian dari perkara-perkara yang diagungkan oleh Allah, atau memelesetkan kata-kata untuk makhluk yang sebenarnya hanya layak ditujukan untuk Allah tanpa bermaksud kufur dan melecehkan, atau tanpa sengaja melakukan ilhad (penyimpangan); jika hal itu berulang kali dilakukannya, lantas ia dikenali dengan perbuatan itu sehingga menunjukkan sikapnya yang mempermainkan agama, pelecehannya terhadap kehormatan Allah dan kejahilannya terhadap keagungan dan kebesaranNya, maka tanpa ada keraguan lagi , hukumnya adalah kafir. "[12]

An Nawawi menyebutkan dalam kitab Raudhatuth Talibin: "Seandainya ia mengatakan-dalam keadaan ia minum arak atau melakukan zina-dengan menyebut nama Allah! Maksudnya adalah melecehkan nama Allah, maka hukumnya kafir." [13]

Ibnu Qudamah berkata: "Sesiapa yang mencaci Allah, maka hukumnya kafir, sama halnya ia bercanda atau sungguh-sungguh. Demikian pula, siapa saja yang memperolok-olok Allah atau ayat-ayatNya atau rasul-rasulNya atau kitabNya. Allah berfirman:

ولئن سألتهم ليقولن إنما كنا نخوض ونلعب قل أبالله وءاياته ورسوله كنتم تستهزءون. لاتعتذروا قد كفرتم بعد إيمانكم إن نعف عن طائفة منكم نعذب طائفة بأنهم كانوا مجرمين

Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentu mereka akan menjawab: "Sesungguhnya kami hanya bersenda gurau dan bermain-main saja". Katakanlah: "Apakah dengan Allah, ayat-ayatNya dan RasulNya kamu selalu berolok-olok?". Tidak usah kamu minta maaf, kerana kamu kafir sesudah beriman. Jika Kami memaafkan segolongan daripada kamu (lantaran mereka taubat), nescaya Kami akan mengazab golongan (yang lain) di sebabkan mereka adalah orang-orang yang selalu berbuat dosa. [At-Taubah :65-66]. "

Ibnu Nujaim berkata: "Hukumnya kafir, apabila ia mensifatkan Allah dengan sifat-sifat yang tidak layak bagiNya atau memperolok-olok salah satu dari asma Allah Subhanahu wa Ta'ala."[15]

Dari penjelasan para ulama di atas dapat disimpulkan, bahawa Istihzaa 'bid din termasuk dosa besar yang boleh mengeluarkan pelakunya dari agama. Oleh kerana itu, Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab memasukkan perkara ini sebagai salah satu pembatal keislaman.

SIKAP ISLAM TERHADAP PELAKU ISTIHZA '
Allah berfirman dalam kitab-Nya:

وقد نزل عليكم في الكتاب أن إذا سمعتم ءايات الله يكفر بها ويستهزأ بها فلا تقعدوا معهم حتى يخوضوا في حديث غيره إنكم إذا مثلهم إن الله جامع المنافقين والكافرين في جهنم جميعا

Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al-Quran bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diejek-ejek (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain.Kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam jahannam. [An-Nisa ': 140].

Berkaitan dengan ayat ini, Syaikh Abdurrahman As Sa'di berkata dalam tafsirnya [16]: "Yakni Allah telah menjelaskan kepada kamu-dari apa yang telah Allah turunkan kepadamu-hukum syarak berkaitan dengan menghadiri majlis-majlis kufur dan maksiat. Allah mengatakan "bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diejek-ejek" iaitu dilecehkan, maka sesungguhnya kewajipan atas setiap mukallaf (orang yang sudah baligh dan berakal sihat) apabila mendengar ayat-ayat Allah adalah mengimaninya, mengagungkan dan memuliakannya. Itulah maksud diturunkannya ayat -ayat Allah. Dialah Allah yang kerananya telah menciptakan makhluk. Lawan dari iman adalah mengkufurinya, dan lawan dari pengagungan adalah melecehkan dan merendahkannya. Termasuk di dalamnya adalah perdebatan orang-orang kafir dan munafik untuk membatalkan ayat-ayat keterangan Allah dan menyokong kekafiran mereka.

Demikian pula ahli bid'ah dengan berbagai jenisnya. Argumentasi mereka untuk menyokong kebatilan mereka, termasuk dalam bentuk penghinaan terhadap ayat-ayat Allah; kerana ayat-ayat tersebut tidak menunjukkan kecuali hak, dan tidak mempunyai kesan lain selain kebenaran. Dan juga termasuk di dalamnya, (iaitu) larangan menghadiri majlis-majlis maksiat dan kefasikan, (kerana) dalam majlis tersebut perintah dan larangan Allah dilecehkan, hukum-hukumNya dilanggar. Dan batasan larangan ini adalah "sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain", iaitu mereka tidak lagi mengingkari ayat-ayat Allah dan tidak melecehkannya.

Firman Allah "Kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka". Yakni jika kamu duduk bersama mereka dalam keadaan seperti itu, maka kamu serupa dengan mereka, kerana kamu redha dengan kekufuran dan gangguan mereka. Orang yang redha dengan perbuatan maksiat, sama seperti orang yang melakukan maksiat itu sendiri. Walhasil, sesiapa menghadiri majlis maksiat, yang disitu Allah didurhakai dalam majlis tersebut, maka wajib atas setiap orang yang tahu untuk mengingkarinya apabila ia mampu, atau ia meninggalkan majlis itu bila ia tidak mampu. "

Anehnya sebagian orang justru tertawa terbahak-bahak di depan televisyen mendengar celotehan dan guyonan para pelawak yang mempermainkan simbol-simbol agama dan syiar-syi'arnya, wal iyadzu billah!

PENUTUP
Tulisan ini merupakan peringatan dan nasihat kepada segenap kaum muslimin dari perbuatan dosa besar yang boleh mengeluarkan pelakunya dari Islam. Berapa banyak kita dapati bentuk-bentuk penghinaan terhadap syiar-syiar agama, pelesetan-pelesetan yang mengandungi sindiran terhadap agama, karikatur-karikatur lelucon yang mengandungi ejekan dan lain sebagainya. Khususnya banyak kita dapati anak-anak kaum muslimin melatahi bentuk-bentuk istihza 'ini. Anehnya, para orang tua diam saja melihatnya tanpa amaran atau memberi hukuman terhadap anak-anak mereka. Sehingga Istihzaa 'ini menjadi hal yang biasa di kalangan kaum muslimin, padahal termasuk dosa besar. Na'udzubillah min dzalika.

Bagi siapa saja yang diserahkan menguruskan urusan kaum muslimin, hendaklah cepat tanggap mengambil tindakan terhadap setiap bentuk penghinaan terhadap agama, apapun bentuknya. Karena hal itu termasuk kejahatan yang harus dibasmi, dan pelakunya berhak dihukum dengan hukuman yang berat.

[Disalin dari majalah As-Sunnah Edisi 05/Tahun VIII/1425H/2004M]

Footnote
[1]. Sila lihat Tafsir Ibnu Katsir, juz II, hlm. 454, Cet Darul Alam Al Kutub Riyadh, cetakan kedua, tahun 1997-1418 H.
[2]. Sila lihat Lisanul Arab (I/183) dan Al Mishbaahul Munir, hlm. 787.
[3]. Sila lihat kitab Al-Mufradaat, hlm. 790.
[4]. Sila lihat Tafsir Al-Baidhaawi (I/26).
[5]. Sila lihat As-Sharimul Maslul, hlm. 31 dan juga Majmu 'Fatawa (XV/48).
[6]. At Tafsir Al Kabir (XVI/124).
[7]. Ahkamul Qur'an (II/964), dan lihat juga Tafsir Al-Qurthubi (VIII/197).
[8]. Zaadul Masiir (III/465).
[9]. Ruuhul Ma'aani (X/131).
[10]. Tafsir As Sa'di (III/259).
[11]. Al Fishal (III/299).
[12]. Asy-Syifaa (II/1092).
[13]. Raudhatuth Talibin (X/67) dan Mughnil Muhtaaj, karangan Asy-Syarbini (IV/135).
[14]. Al-Mughni (X/113), dan silakan lihat juga Kasyful Qanaa '(VI/168) dan Al Inshaf (X/326).
[15]. Al Bahrur Raaiq (V/129), dan lihat juga Syarah Fiqh Al Akbar, tulisan mulaa Ali Al Qaari, hlm. 227.
[16]. Taisir Karimir Rahman, hlm. 228

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Hati-Hati Pengguna Bahan Penambah Perisa Makanan

HATI-HATI PENGGUNA BAHAN PENAMBAH PERISA MAKANAN Allah sudah memberi petunjuk melalui utusanNya, Nabi Muhammad dalam Al Quran, mengenai keperluan pokok manusia berupa makanan. Dia Subhanahu wa Ta'ala telah menentukan kaedah cara hidup sihat dengan memerintahkan agar manusia memilih makanan yang baik dan halal, seperti yang dinyatakan dalam surat Al-Baqarah ayat 168: ياأيها الناس كلوا مما في الأرض حلالا طيبا "Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi" Kita semestinya bersyukur atas panduan ini. Sudah jelas, Allah mengarahkan kepada yang terbaik, tidak akan menjerumuskan umatNya. Manusia itu sendiri yang benar-benar lalai dan mengikuti hawa nafsu. Bergesernya pola hidup manusia yang cenderung konsumtif, ingin serba mudah, lebih segera, yang penting enak dirasa oleh lidah tanpa memikirkan kesan-kesan buruk yang bakal muncul dari kebiasaan yang keliru. Tanpa disedari, makanan yang lazat dinikmati, akhirnya meros

Rumahku Syurgaku

RUMAHKU SYURGAKU Abdullah Fahim et.all PENDAHULUAN Dalam keghairahan negara untuk mencapai matlamat pembangunan bangsa yang maju dan dinamik yang bersendirian kepada pembangunan sains dan teknologi, tidak dapat dinafikan akan berlaku kesan-kesan sampingan atau pengaruh–pengaruh negatif dari budaya asing yang boleh merosakkan anak muda, mengugut kestabilan dan kecemerlangan bangsa. Gejala mungkar yang berlaku dalam masyarakat hari ini terutama di kalangan muda mudi seperti pergaulan bebas, penyalahgunaan dadah, mencuri, malas dan sebagainya adalah di antara bukti yang jelas terhadap perlunya peranan yang mesti dimainkan oleh ibu bapa. Gejala-gejala seperti kerapuhan pegangan agama, kekosongan jiwa, kekurangan daya tenaga dan pemikiran di kalangan muda mudi, krisis rumahtangga, perilaku anak-anak yang liar, tidak ada pegangan hidup, tidak menghormati orang tua, lebih suka kepada kebebasan mutlak dan keseronokan serta hanyut dalam arus pengaruh kebudayaan asing yang lebih banyak merosakka

Hukum Mengambil Gaji Tanpa Bekerja

HUKUM MENGAMBIL GAJI TANPA BEKERJA Oleh Syaikh Muhammad bin Shalih Utsaimin Soalan Syaikh Muhammad bin Shalih Utsaimin ditanya: Saya pekerja di suatu instansi pemerintah, kadang-kadang kami dibayar upah lembur dari kantor kami tanpa menugaskan kami dengan pekerjaan di luar jam kerja dan tanpa kehadiran kami di pejabat. Mereka menganggapnya sebagai insentif pekerja di luar jam kerja, padahal pimpinan instansimengetahui dan mengakuinya. Kami mohon penjelasan, semoga Allah memberi anda kebaikan. Adakah boleh mengambil wang tersebut? Jika tidak boleh, apa yang harus saya perbuat dengan wang-wang yang telah saya terima dahulu yang telah saya pergunakan. Smoga Allah membalas anda denan kebaikan. Jawapan Jika kenyataannya seperti yang anda sebutkan, maka itu suatu kemungkaran, tidak boleh dilakukan, bahkan merupakan pengkhianatan. Yang harus dilakukan adalah mengembalikan wang yang telah anda terima dengan cara seperti itu ke bendahara negara. Jika tidak bisa, maka hendaklah anda menye