Langkau ke kandungan utama

Melecehkan Agama Sebab Dan Penyelesaian




MELECEHKAN AGAMA SEBAB DAN PENYELESAIAN

Oleh
Ustadz Armen Halim Naro

Para ulama telah sepakat bahawa penghinaan terhadap agama merupakan perbuatan kufur, baik dengan perkataan maupun perbuatan. Dan penghinaan terhadap agama termasuk dalam "Nawaqidhul Islam" (pembatal keislaman) iaitu hal-hal yang dapat membatalkan keislaman seseorang.

Dari Ibnu Umar bahawa seseorang berkata dalam peperangan Tabuk; "Kita tidak melihat seperti qari kita (iaitu Nabi dan para sahabat beliau), kecuali yang paling banyak makannya, acap kali berdusta serta paling penakut ketika berperang". Berkata Auf bin Malik: "Engkau telah berdusta, akan tetapi engkau munafik! Akan aku khabarkan hal ini kepada Rasulullah ".Kemudian Aufpun mengabarkannya kepada Rasulullah, kiranya Al-Quran telah mendahuluinya.

Kemudian datanglah laki-laki tersebut menemui Rasulullah langsung berangkat menunggang untanya sambil berkata: "Ya Rasulullah, kami hanya bermain dan bergurau dan bercengkrama seperti musafir menuntaskan perjalanan dengan bercengkrama dengan sahabatnya?!".

Ibnu Umar berkata: "Seakan-akan masih terlihat olehku dia berpegangan pada tali unta Rasulullah sedangkan kerikil-kerikil tajam menusuk kakinya, sambil berkata:" Sesungguhnya kami bermain dan bergurau ", sedangkan Rasulullah menjawab:" Apakah dengan Allah, ayat dan RasulNya, kamu mengolok-olok?! ", Dengan tidak menoleh kepadanya dan tidak menambah ucapan Beliau. [1]

Kemudian keluarlah vonis dari langit ketujuh bagaikan ketukan palu hakim terhadap pesakit dari ulah dia sendiri.

لا تعتذروا قد كفرتم بعد إيمانكم

Tidak perlu kamu mengajukan uzur, kamu telah kufur selepas kamu beriman. [At-Taubah: 65].

Tidak hanya yang berucap memperolehnya akan tetapi juga termasuk orang-orang yang ikut serta bersenda gurau dengannya menuai getahnya;

ولقد قالوا كلمة الكفر وكفروا بعد إسلامهم

Sungguh mereka telah berucap kata-kata kufur, dan telah kufur selepas islam mereka. [At-Taubah: 66]

SUNNAH ORANG-ORANG TERDAHULU
Sebenarnya istihza `(gangguan) terhadap agama bukan hal yang baru, akan tetapi perbuatan kufur yang sudah berkarat diwariskan generasi ke generasi oleh umat terdahulu yang melayan para Rasul dan para pengikut mereka;

ولقد أرسلنا من قبلك في شيع الأولين (10) وما يأتيهم من رسول إلا كانوا به يستهزئون

Dan sesungguhnya Kami telah mengutus (beberapa rasul) sebelum kamu kepada umat-umat yang terdahulu. Dan tidak datang seorang rasulpun kepada mereka, melainkan mereka selalu memperolok-ejek. [Al-Hijir :10-11]

Akan tetapi olok-olok dari kaum hanya bersifat sementara, kemudian ditimpakan terhadap mereka bala dari perlakuan mereka tersebut;

ولقد استهزئ برسل من قبلك فحاق بالذين سخروا منهم ما كانوا به يستهزئون

Dan sungguh telah diperolok-olok beberapa Rasul sebelum kamu, maka turunlah kepada orang-orang yang mengejek di antara mereka balasan (azab) olok-olokan mereka. [Al-An `am: 10 dan Al-Anbiya: 41]

Gangguan atau olok-olok tersebut diterangkan oleh Allah dalam berbagai bentuk;

• Kadang-kadang dengan melecehkan ayat-ayat Allah;

واتخذوا ءاياتي وما أنذروا هزوا

Dan mereka menganggap ayat-ayat Kami dan peringatan-peringatan terhadap mereka sebagai olok-olokkan ". [Al-Kahfi: 56]

• Kadang-kadang melecehkan agama dan hukumnya;

ياأيها الذين ءامنوا لا تتخذوا الذين اتخذوا دينكم هزوا ولعبا من الذين أوتوا الكتاب من قبلكم والكفار أولياء واتقوا الله إن كنتم مؤمنين (57) وإذا ناديتم إلى الصلاة اتخذوها هزوا ولعبا ذلك بأنهم قوم لا يعقلون

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil jadi pemimpinmu, orang-orang yang membuat agamamu jadi buah ejekan dan permainan, (iaitu) di antara orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelummu, dan orang-orang yang kafir (orang-orang musyrik ). Dan bertakwalah kepada Allah jika kamu betul-betul orang-orang yang beriman.Dan apabila kamu menyeru (mereka) untuk (mengerjakan) sembahyang, mereka menjadikannya buah ejekan dan permainan. Yang demikian itu adalah kerana mereka benar-benar kaum yang tidak mahu menggunakan akal ". [Al-Maidah :57-58]

• Dan tidak jarang melecehkan penganut agama yang baik dan pembawa kebenaran;

وإذا رآك الذين كفروا إن يتخذونك إلا هزوا أهذا الذي يذكر ءالهتكم وهم بذكر الرحمن هم كافرون

Dan apabila orang-orang kafir itu melihat kamu, mereka hanya membuat kamu menjadi olok-olok. (Mereka mengatakan): "Apakah ini orang yang mencela tuhan-tuhanmu?", Padahal mereka adalah orang-orang yang inkar mengingati Allah, Yang Maha Pemurah ". [Al-Anbiya: 36]

Sedangkan tuduhan yang diucapkan kepada para Rasul dengan tuduhan gila, ini kaum Nabi Nuh telah menuduhnya dengan tuduhan tersebut, sebagaimana yang diceritakan Allah dalam KitabNya;

إن هو إلا رجل به جنة فتربصوا به حتى حين

Dia tidak lain hanyalah seorang laki-laki yang berpenyakit gila, maka tunggulah (sabarlah) terhadapnya sampai suatu waktu ". [Al-Mukminun: 25]

Sedangkan perlakuan Firaun terhada Nabi Musa tidak jauh berbeza;

قال إن رسولكم الذي أرسل إليكم لمجنون

Fir `aun berkata:" Sesungguhnya Rasulmu yang diutus kepada kamu sekalian benar-benar orang gila ". [As-Syu `ara`: 27].

Begitu juga yang dilakukan oleh Kafir Quraisy terhadap Nabi kita yang mulia;

وقالوا ياأيها الذي نزل عليه الذكر إنك لمجنون

Mereka berkata: "Wahai orang yang kepadanya diturunkan Al-Quran, sesungguhnya kamu benar-benar orang yang gila". [Al-Hijir: 6]

ويقولون أئنا لتاركوا ءالهتنا لشاعر مجنون

Dan mereka berkata: "Apakah sesungguhnya kami harus meninggalkan sembahan-sembahan kami kerana seorang penyair gila?". [As-Shaffat: 36]

ثم تولوا عنه وقالوا معلم مجنون

Kemudian mereka berpaling daripadanya dan berkata: "Dia adalah seorang yang menerima ajaran (dari orang lain) lagi pula seorang yang gila. [Ad-Dukhan: 14]

Dengan mengamati yang terjadi kenyataan hari ini, bahawa sebab-sebab terjadinya gangguan agama termasuk permasalahan yang pelik, benangnya telah kusut yang sulit direntangkan, tidak boleh hanya bertukar menjadi dengan satu sebab atau dua.Permasalahan yang saling berkaitan satu sama lain begitu juga pengaruhnya yang berbeza -beza pada sebuah tempat dengan tempat lain. Akan tetapi dapat kita ringkas dengan sebab-sebab berikut ini;

1. memperturutkan Hawa Nafsu
Seringkali kita dapatkan orang yang melecehkan agama kerana menurut hawa nafsu semata-mata, baik hal itu kerana merasa senang dan ada perasaan puas hati dengan mengolok-olok agama beserta pemeluknya, bentuk ini dapat dikatagorikan dalam syahwat, ada juga kerana kesalahan dalam memahami agama yang benar atau kesalahan persepsi sehingga terjadi tindak gangguan, dan bentuk ini masuk dalam kategori syubhat.

Akan tetapi "memperturutkan hawa nafsu dalam perkara keagamaan lebih besar (dosanya) daripada orang yang memperturutkan hawa nafsunya dalam syahwat, keadaan orang pertama sama dengan hal orang-orang kafir dari ahli kitab ... Oleh itu semua orang yang keluar dari garis Kitab dan Sunnah dari kalangan ulama dan ahli ibadah dimasukkan ke dalam kategori Ahli Ahwa (Pengikut Hawa Nafsu) ". [2]

Allah telah menerangkan bahawa asal tersesatnya orang yang sesat kerana mengikuti hawa dan prasangka serta berpaling dari wahyu dan ilmu;

إن هي إلا أسماء سميتموها أنتم وءاباؤكم ما أنزل الله بها من سلطان إن يتبعون إلا الظن وما تهوى الأنفس

Itu tidak lain hanyalah nama-nama yang kamu dan bapak-bapak kamu mengada-adakannya; Allah tidak menurunkan suatu keterangan yang jelas nyata (untuk mengibadati) Nya.Mereka tidak lain hanyalah mengikuti sangkaan-sangkaan, dan apa yang diingini oleh hawa nafsu mereka " . [An-Najm; 23]

فإن لم يستجيبوا لك فاعلم أنما يتبعون أهواءهم ومن أضل ممن اتبع هواه بغير هدى من الله إن الله لا يهدي القوم الظالمين

Maka jika mereka tidak menjawab (wahai Muhammad), maka ketahuilah bahawa sesungguhnya mereka hanyalah menurut hawa nafsu mereka (belaka). Dan siapakah yang lebih sesat daripada orang yang menurut hawa nafsunya dengan tidak mendapat petunjuk dari Allah sedikitpun. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang -orang yang zalim. [-Qasas: 50]

بل اتبع الذين ظلموا أهواءهم بغير علم فمن يهدي من أضل الله وما لهم من ناصرين

Tetapi orang-orang yang zalim, mengikuti hawa nafsunya tanpa ilmu pengetahuan; maka siapakah yang akan menunjuki orang yang telah disesatkan oleh Allah? Dan tiadalah bagi mereka seorang penolongpun. [Rum: 29]

Ketika bahaya memperturutkan hawa nafsu sedemikian rupa, bahawa dia adalah kunci kerosakan dan kejahatan serta kesesatan, Allah memerintahkan kita untuk mawas diri agar tidak meniti jalan orang-orang yang mengikuti hawa nafsu dan Dia menerangkan bahawa orang yang memperturutkan hawa nafsunya Allah akan cabut baginya pertolongan dan bantuanNya dan dia menjadi orang yang zalim.

ولئن اتبعت أهواءهم من بعد ما جاءك من العلم إنك إذا لمن الظالمين

Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti keinginan mereka setelah datang ilmu kepadamu, sesungguhnya kamu kalau begitu termasuk golongan orang-orang yang zalim. [Al-Baqarah: 145]

ولئن اتبعت أهواءهم بعدما جاءك من العلم ما لك من الله من ولي ولا واق

Dan seandainya kamu mengikuti hawa nafsu mereka setelah datang pengetahuan kepadamu, maka sekali-kali tidak ada pelindung dan pemelihara bagimu terhadap (siksa) Allah. [Ar-Ra `ad: 37]

Oleh itu pelaku gangguan agama kebanyakan dari orang-orang yang mengikuti hawa nafsu, kalau tidak kita katakan semuanya, berkata Imam Syathibi: Para pengikut hawa nafsu, jika hawa nafsu mereka telah mencengkam mereka, mereka tidak peduli dengan apapun dan tidak pernah mempertimbangkan sesuatu yang menyelisihi pendapat mereka, tidak pula cuba berfikir semula seperti orang-orang yang menyalahkan pendapatnya sendiri (sebelum menyalahkan pendapat orang lain-pen) dan orang yang berhenti pada permasalahan yang pelik. Sedangkan sebahagian yang memperturutkan hawa nafsu tidak pernah mengambil pusing terhadap celaan orang yang mencelanya, dan ada sekolompok lagi bergabung bersama mereka yang telah meresap hawa nafsu di hati mereka sehingga dia tidak peduli dengan selain yang dia fikirkan. [3]

2.Kosongnya Hati Dari Kecintaan Terhadap Allah
Allah ciptakan hati tidak dapat memuatkan dua sifat yang bertentangan dalam satu masa.Iman dengan maksiat, cinta dengan kebencian serta begitu seterusnya, Allah berfirman.

ما جعل الله لرجل من قلبين في جوفه

Allah tidak sekali-kali tidak menjadikan bagi seseorang dua buah hati dalam rongganya. [Al-Ahzab: 4].

Oleh itu Allah menafikan keimanan tatkala seseorang melakukan zina, pencurian dan menenggak minuman keras.

Begitu juga terhadap orang yang melecehkan agama, ketika tidak ada perasaan cinta terhadap Allah, maka diisilah oleh kebencian terhadap agamaNya sehingga melahirkan tindakan-tindakan yang bertentangan dengan penyerahan diri kepadaNya, antaranya; melecehkan dan mengolok-olok agama.

Syaikhul Islam Ibnu Taymiah berkata: Orang-orang yang sesat melecehkan permasalahan tauhid kepada Allah dan mengagungkan orang yang meminta kepada orang yang telah mati, jika diperintahkan untuk bertauhid dan dilarang untuk berbuat syirik mereka melecehkannya, sebagaimana yang disebut Allah.

وإذا رأوك إن يتخذونك إلا هزوا

Dan apabila mereka melihat kamu (Muhammad), mereka hanyalah menjadikan kamu sebagai ejekan. [Al-Furqan: 41].

Mereka melecehkan Rasul tatkala baginda melarang mereka dari syirik, begitulah kaum musyrikin mencela para Nabi dan mensifati mereka dengan kebodohan, sesat dan gila setiap kali mereka mengajak kepada tauhid, kerana pada diri mereka adanya syirik yang besar ".[4]

3. Teman Yang Fasiq
Pengaruh rakan tidak dapat diragukan lagi dapat mempengaruhi seseorang dalam bersikap, ketika seseorang berteman dengan orang-orang yang tidak mengenal agama, mereka akan mengolok-olok orang yang berpegang teguh dalam mempertahankan prinsip agamanya, terutama ketika mereka bersama-sama.

Begitulah yang terjadi pada orang-orang munafik pada zaman Rasulullah "mereka jika telah bersama-sama dengan syaitan-syaitan mereka mulailah mereka memperolok-olok Allah, ayat dan rasulNya serta kaum mukminin". [5]

وإذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا وإذا خلوا إلى شياطينهم قالوا إنا معكم إنما نحن مستهزئون

Dan bila mereka berjumpa dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata: "Kami telah beriman." Dan bila mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata: "Sesungguhnya kami tetap bersama kamu, kami hanyalah berolok-olok. [Al-Baqarah : 14]

4. Tidak Memahami Bahaya Lisan
Pepatah kita mengatakan "Lidahmu HARIMAUMU", yang lebih baik dari pepatah itu sabda Rasulullah kepada Mu `az.

ثكلتك أمك, و هل يكب الناس في النار على وجوههم أو على مناخرهم إلا حصائد ألسنتهم

Celaka engkau, apakah manusia terjerembab muka mereka atau hidung mereka ke dalam neraka, kecuali kerana apa yang dituai oleh lidah mereka ?!!".[ 6]

"Zahir hadith Mu` az menunjukkan bahawa kebanyakan manusia masuk neraka adalah kerana berbicara dengan lidah mereka, kerana maksiat perbualan masuk di dalamnya syirik dan dia adalah dosa terbesar di sisi Allah, begitu juga termasuk berkata atas nama Allah tanpa ilmu, dan dia adalah teman syirik serta masuk juga persaksian palsu yang menyamai dengan syirik kepada Allah, dan masuk ke dalamnya sihir, qazaf (menuduh seseorang berzina-pen) dan yang lain dari dosa-besar maupun dosa kecil, seperti; dusta, namimah dan semua maksiat perbuatan tidak lepas dari ucapan yang menemaninya ". [7]

Saya berkata; "Dan diantara dosa yang banya dituai oleh lisan pada zaman sekarang adalah melecehkan agama, sunnah Rasulullah dan pemeluknya".

5. Kebodohan Terhadap Agama Allah
Kebodohan serta jauh dari pengajaran Islam mempunyai peranan penting dalam meluasnya penghinaan terhadap agama sendiri. Seseorang mengatakan.

من جهل شيئا عاداه

Barang siapa yang tiak mengenal tentang sesuatu, dia akan memusuhinya.

Jika seandainya pelaku gangguan mengetahui kepada siapa sebenarnya dia telah berbuat kesalahan, nescaya dia akan berhenti, jika mengetahui besarnya dosa orang yang melecehkan agamanya, nescaya dia akan berfikir panjang untuk mengucapkannya.

6. Lemahnya Ahli Iman Dalam Amar Makruf Dan Nahi Munkar
Inilah akibatnya jika seorang Muslim mengidap penyakit 'Inhizamiah' iaitu minder dengan aqidah yang meresap ke dalam hatinya, pengagungan terhadap Allah yang memenuhi dirinya.

Jika setiap muslim mempunyai mental 'tempe' dan mempunyai sifat'kerupuk ', belum apa-apa sudah penyek, atau baru sedikit sahaja disentuh sudah rapuh, maka akan leluasa pelaku kebejatan melakukan apa yang dikehendaki oleh hawanya, dan akan terjadi kerosakan yang besar.
Allah berfirman.

والذين كفروا بعضهم أولياء بعض إلا تفعلوه تكن فتنة في الأرض وفساد كبير

Adapun orang-orang yang kafir, sebagian mereka menjadi pelindung bagi sebahagian yang lain. Jika kamu (hai para muslimin) tidak melaksanakan apa yang telah diperintahkan Allah itu, nescaya akan terjadi kekacauan di muka bumi dan kerosakan yang besar ". [Al-Anfal: 73]

7. Pengaruh Media Massa
Tidak ada seorangpun meragukan pengaruh media massa dalam merosakkan citra Islam dan pemeluknya, bahkan media massa menjadi ujung tombak musuh-musuh Islam dalam merosakkan umat Islam terutama generasi mudanya yang dikenali dalam dunia Islam dengan "Ghazwul Fikri" iaitu perang urat saraf. Sangat disayangkan sebahagian kaum muslimin tidak mempunyai penapis yang baik dalam menapis berita, sehingga terbetuntuklah opini tentang dunia Islam sesuai dengan apa yang dikehendaki oleh musuh-musuh Islam.

Contoh dalam hal ini sangatlah banyak, baik dalam bentuk karikatur, sampul film, sinetron, pelekat dan lain-lain lagi.

8. Usaha Orang Kuffar Merosakkan Citra Islam.
Sunnatullah telah berlaku terhadap hambanya dengan memberi cubaan tehadap Rasul, para juru dakwah. Menguji mereka untuk melihat siapa yang dapat memenuhi panggilan dan siapa yang berpaling, dan menguji mereka siapa yang bersabar dari yang tidak sabar.

Ketika kita bentangkan dakwah para Rasul, kita dapati bahawa mereka mendapatkan berbagai macam bentuk cubaan, dakwah mereka dihadang oleh berbagai macam persekongkolan dari orang-orang yang kafir kepada Allah dan rasulNya yang merasa takut kehilangan kemashlahatan, Allah berfirman;

يريدون أن يطفئوا نور الله بأفواههم ويأبى الله إلا أن يتم نوره ولو كره الكافرون

Mereka berkehendak memadamkan cahaya (agama) Allah dengan mulut (ucapan-ucapan) mereka, dan Allah tidak menghendaki selain menyempurnakan cahaya-Nya, walaupun orang-orang yang kafir tidak menyukai ". [At-Taubah: 32]

Islam telah menyaksikan sendiri sejarahnya, bagaimana persekongkolan orang kafir terhadap Islam semenjak hari-hari pertama diutusnya Rasul, mereka berjanji dan berbaiah, dan apa yang terjadi dalam peperangan Ahzab (sekutu) kecuali merupakan satu bentuk dari beberapa bentuk persekongkolan tersebut.

Bukanlah permasalahan sebatas penginjilan yang menginginkan kaum muslimin mendapat petunjuk masuk ke dalam agama Nasrani atau rasa cemas mereka nantinya kaum muslimin tidak mendapatkan kenikmatan akhirat-sebagaimana yang digambarkan oleh mereka-, akan tetapi tujuan mereka adalah menghalang risalah Allah sampai kepada manusia,

إن الذين كفروا ينفقون أموالهم ليصدوا عن سبيل الله فسينفقونها ثم تكون عليهم حسرة ثم يغلبون والذين كفروا إلى جهنم يحشرون

Sesungguhnya orang-orang yang kafir itu, menafkahkan harta mereka untuk menghalangi (orang) dari jalan Allah. Mereka akan menafkahkan harta itu, kemudian menjadi sesalan bagi mereka, dan mereka akan dikalahkan. Dan ke dalam neraka Jahannam orang-orang yang kafir itu dikumpulkan " . [Al-Anfal: 32].

Dalam menyebutkan sasaran-sasaran yang dituju oleh kaum missionoris, penjajah Salib dan orentalis dalam memerangi orang-orang muslim, Al-Ustadz Abdurrahman Al Maidani berkata :"... Sasaran Ketiga: Mereka merosakkan Islam dengan menggambarkan Islam sebagai agama yang menyeramkan. Lingkup sasarannya adalah undang-undang, rukun dan syariat Islam dengan mengolok-olok dan gangguan. Juga menggambarkan dan menjuluki orang yang berpegang teguh dengan Islam dengan sebutan kuno, fundamentalis, fanatik, jumud serta ucapan-ucapan sejenis. tujuannnya untuk melemahkan semangat orang Islam dalam berpegang teguh terhaap Islam. kemudian, mereka diharapkan membelot dari Islam untuk sesuatu kepentingan, terkini mereka merendahkan dan mencela ulama yang berpegang teguh dengan Al-Quran, mendorong dan menyusahkan mereka dalam mata pencarian untuk orang-orang lari dari ajaran Islam. Lalu, menjadikan orang-orang yang bodoh dan sesat sebagai fokus berita. Objektifnya adalah untuk memberikan atau menghasilkan gambaran yang jelek terhadap amalan ajaran Islam, juga untuk mengaburkan Islam itu sendiri ". [8]

Dan persekongkolan ini kelihatan jelas dalam dua bentuk: Al-Ghazwul Fikri (perang urat saraf), Peperangan dengan senjata. [9]

Dewasa ini-sebagai contoh-bagaimana Barat berjaya menanamkan ke dalam pemikiran kaum muslimin, bahawa sosok orang yang multazim (berpegang teguh dengan agamanya) dengan janggut dan pakaian sebatas mata kaki sebagai momok yang sangat menakutkan bagi kaum muslimin sendiri, dia tidak lagi bebas bergerak, terasing dalam keramaian umatnya, sebab semua mata memandangnya dengan pandangan penuh kecurigaan, kerana menurut mereka itulah gambaran sosok pengganas yang beringas, tidak mempunyai rasa kasih terhadap sesama.

SOLUSI DAN ALTERNATIF
Mengamati nas-nas syariat melalui pemahaman ulama yang telah mengupas tuntas tentang hakikat gangguan agama, berdasarkan kajian terhadap kenyataan keadaan Salaf rahimahullah dalam menangani dan mencari jalan keluar dari masalah ini, dapat kita ringkas melalui dua jalan.

• Merubah sikap dan mental pelaku gangguan itu sendiri.
• Mengukuhkan kembali pencegahan dari hal-hal yang punya hubungan dengan pelaku dari masyarakat, persekitaran, para juru dakwah dan orang yang merasa dirinya terpanggil untuk menjaga agamanya agar tidak dilecehkan.

Pertama: Penyelesaian Internal Pelaku Gangguan Agama
Maksudnya hendaknya pelaku gangguan merasakan bahaya perbuatannya yang boleh merugikan dunia dan akhiratnya dengan siraman rohani sehingga kesedaran itu datang dengan sendirinya, ini dikenali dalam istilah syariat dengan "Wazi` Diniy ".

Pengaruh sarana pendidikan yang Islami serta media massa Islam mempunyai peranan penting, sehingga mereka boleh meletakkan kedudukan Allah sesuai dengan keagunganNya begitu juga mengenal kehormatan agama yang hanif ini.

Ini seruan terhadap orang yang jatuh ke dalam jeratan syaitan sehingga dia jatuh ke dalam gangguan terhadap agamanya sendiri;

Sudah waktunya anda belajar dan bersimpuh mengkaji Kitabullah dan Sunnah Rasulullah, jika anda berpaling ingkar, maka kehidupan sempit akan menimpa anda di dunia sebelum akhirat, syaithanpun menjadi penunjuk jalan anda menuju neraka.

ومن أعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا ونحشره يوم القيامة أعمى

Dan barangsiapa berpaling dari peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta ". [Thaha: 124]

ومن يعش عن ذكر الرحمن نقيض له شيطانا فهو له قرين

Sesiapa yang berpaling dari pengajaran Yang Maha Pemurah (Al-Quran), Kami akan adakan baginya syaitan (yang menyesatkan) maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya ". [Az-Zukhruf: 36]

Sudah saatnya anda memenuhi hati anda dengan kecintaan kepada Allah dan Rasulnya, sehingga tidak ada yang anda cinta melainkan Dia dan mencintai sesuatu yang dapat mendekatkan kepadanya, sebaliknya membenci semua yang dibenci olehNya.

Adalah Abu Bakar pernah berkata dengan suara lantang keluar dari kalbu yang dipenuhi kecintaan kepada Allah dan RasulNya ketika mendengar agamanya dilecehkan.

أينقص الدين و أنا حي?!

Adakah agama akan berkurang, sedangkan aku masih hidup?!

Hendaknya mereka menjaga lidah mereka, kerana berapa banyak orang jatuh ke dalam neraka selama 70 musim kerana sepotong kalimat yang dia ucapkan! Abdullah bin Mas'ud bersumpah dengan nama Allah; "Tidak ada di atas permukaan bumi ini yang harus lama dipenjara kecuali lisan". [10]

Kedua: Penyelesaian Ektsternal
Apa yang dimaksudkan dengan hal ini adalah komponen penting dari kalangan mushlihin (yang menghendaki pembaikan) dalam masyarakat, dan mereka terbahagi kepada tiga kumpulan.

• Penguasa; Nabi mengatakan: "Bahawa Allah menangkal (kejahatan) dengan sultan (kekuasaan) yang tidak dapat ditangkal oleh Al-Quran". Dengan menggunakan kuasa yang telah diamanahkan Allah kepadanya untuk memberi hukuman yang setimpal bagi pelaku gangguan, mencekal dan membredel buku atau makalah yang melecehkan Islam dan sebagainya.
• Juru Dakwah dan kalangan intelektual; Dengan menanamkan rasa hormat kepada agama dan pemeluknya, membantah tulisan atau ceramah yang boleh merosakkan imej Islam serta mentahzir orang-orang yang telah melecehkan agama.
• Masyarakat Muslim; Dengan mengambil tangan pelaku dan menasihatinya atau mengadu kepada yang berkuasa.

Dan ini kelihatan jelas pada masa Rasulullah, apa yang dilakukan oleh Auf bin Malik Radhiyallahu 'anhu, ketika dia berbalik membalas dengan kata yang cukup pedas sambil mengadukan langsung kepada Rasulullah Shallallahu' alaihi wa sallam.

Maka sudah saatnya para muslihin mengangkat kepala mereka, dan tidak membiarkan keindahan Islam dikotori oleh tangan-tangan yang tidak bertanggung jawab. Wallahu a `lam.

[Disalin dari majalah As-Sunnah Edisi 05/Tahun VIII/1425H/2004M Diterbitkan Yayasan Lajnah Istiqomah
_______
Footnote
[1]. HR Ibnu Jarir (10/119) dengan sanad hasan.
[2]. Al-Istiqamah, Ibnu Taimiyah, 2/223-225.
[3]. Al-I'tisham, Sathibi (2 / 781).
[4]. Majmu 'Fatawa (15/48)
[5]. Taisirul 'Azizil Hamid, Sulaiman bin Abdul Wahab, hlm. 468
[6]. HR Ahmad (5 / 230, 236), Tirmidzi (2616) dan yang lain dengan sanad sahih.
[7]. Jami 'Ulum Wal Hikam, Ibnu Rajab (2 / 147).
[8]. Ajnibatul Makris Tsalats, hlm.191-192.
[9]. Musykilatul Ghuluw Fiddin, Dr. Abdurrahman Al Luwaihiq, (2/642-652).
10) Hilyatul Auliya ', Abu Nu'aim (1 / 134).

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Hati-Hati Pengguna Bahan Penambah Perisa Makanan

HATI-HATI PENGGUNA BAHAN PENAMBAH PERISA MAKANAN Allah sudah memberi petunjuk melalui utusanNya, Nabi Muhammad dalam Al Quran, mengenai keperluan pokok manusia berupa makanan. Dia Subhanahu wa Ta'ala telah menentukan kaedah cara hidup sihat dengan memerintahkan agar manusia memilih makanan yang baik dan halal, seperti yang dinyatakan dalam surat Al-Baqarah ayat 168: ياأيها الناس كلوا مما في الأرض حلالا طيبا "Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi" Kita semestinya bersyukur atas panduan ini. Sudah jelas, Allah mengarahkan kepada yang terbaik, tidak akan menjerumuskan umatNya. Manusia itu sendiri yang benar-benar lalai dan mengikuti hawa nafsu. Bergesernya pola hidup manusia yang cenderung konsumtif, ingin serba mudah, lebih segera, yang penting enak dirasa oleh lidah tanpa memikirkan kesan-kesan buruk yang bakal muncul dari kebiasaan yang keliru. Tanpa disedari, makanan yang lazat dinikmati, akhirnya meros

Rumahku Syurgaku

RUMAHKU SYURGAKU Abdullah Fahim et.all PENDAHULUAN Dalam keghairahan negara untuk mencapai matlamat pembangunan bangsa yang maju dan dinamik yang bersendirian kepada pembangunan sains dan teknologi, tidak dapat dinafikan akan berlaku kesan-kesan sampingan atau pengaruh–pengaruh negatif dari budaya asing yang boleh merosakkan anak muda, mengugut kestabilan dan kecemerlangan bangsa. Gejala mungkar yang berlaku dalam masyarakat hari ini terutama di kalangan muda mudi seperti pergaulan bebas, penyalahgunaan dadah, mencuri, malas dan sebagainya adalah di antara bukti yang jelas terhadap perlunya peranan yang mesti dimainkan oleh ibu bapa. Gejala-gejala seperti kerapuhan pegangan agama, kekosongan jiwa, kekurangan daya tenaga dan pemikiran di kalangan muda mudi, krisis rumahtangga, perilaku anak-anak yang liar, tidak ada pegangan hidup, tidak menghormati orang tua, lebih suka kepada kebebasan mutlak dan keseronokan serta hanyut dalam arus pengaruh kebudayaan asing yang lebih banyak merosakka

Hukum Mengambil Gaji Tanpa Bekerja

HUKUM MENGAMBIL GAJI TANPA BEKERJA Oleh Syaikh Muhammad bin Shalih Utsaimin Soalan Syaikh Muhammad bin Shalih Utsaimin ditanya: Saya pekerja di suatu instansi pemerintah, kadang-kadang kami dibayar upah lembur dari kantor kami tanpa menugaskan kami dengan pekerjaan di luar jam kerja dan tanpa kehadiran kami di pejabat. Mereka menganggapnya sebagai insentif pekerja di luar jam kerja, padahal pimpinan instansimengetahui dan mengakuinya. Kami mohon penjelasan, semoga Allah memberi anda kebaikan. Adakah boleh mengambil wang tersebut? Jika tidak boleh, apa yang harus saya perbuat dengan wang-wang yang telah saya terima dahulu yang telah saya pergunakan. Smoga Allah membalas anda denan kebaikan. Jawapan Jika kenyataannya seperti yang anda sebutkan, maka itu suatu kemungkaran, tidak boleh dilakukan, bahkan merupakan pengkhianatan. Yang harus dilakukan adalah mengembalikan wang yang telah anda terima dengan cara seperti itu ke bendahara negara. Jika tidak bisa, maka hendaklah anda menye