HAL-HAL YANG MENAKUTKAN DI ALAM KUBUR
Oleh
Ustaz Dr Ali Musri Semjam Putra, MA
Apabila kita melihat nas-nas yang shahîh dari al-Qur'ân dan Sunnah serta disokong oleh pemahaman dan pandangan para Ulama dalam memahami nas-nas tersebut, maka diketahui bahawa manusia akan melalui empat alam kehidupan, iaitu: alam rahim, alam dunia, alam barzakh (kubur), alam akhirat. Semua proses kehidupan setiap alam tersebut mempunyai kekhususan masing-masing, tidak boleh disamakan antara satu dengan yang lain. Misalnya alam rahim, mungkin saja boleh diketahui sebahagian proses kehidupan di sana melalui peralatan perubatan yang canggih, tapi di balik itu semua, masih banyak keajaiban yang tidak terungkap dengan jalan bagaimana pun. Semua itu merupakan rahsia yang sengaja Allah Azza wa Jalla tutup dari ilmu dan pandangan umat manusia. Allah Azza wa Jalla telah menerangkan dalam firman-Nya yang berbunyi:
وما أوتيتم من العلم إلا قليلا
Tidaklah kalian diberi ilmu kecuali sedikit sahaja. [Al-Isrâ '/ 17:85]
Apalagi bila kita hendak berbicara tentang kehidupan alam kubur dan alam akhirat, tiada pintu yang boleh kita buka kecuali pintu keimanan terhadap yang ghaib, melalui teropong nas-nas al-Qur'ân dan Sunnah. Beriman dengan perkara yang ghaib adalah barometer pembeza antara seorang Mukmin dengan seorang kafir, sebagaimana termaktub dalam firman Allah Azza wa Jalla:
ذلك الكتاب لا ريب فيه هدى للمتقين الذين يؤمنون بالغيب
Kitab (al-Qur'ân) ini tidak ada keraguan padanya petunjuk bagi mereka yang bertakwa (iaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib ". [Al-Baqarah / 2:2-3]
Banyak nas dari al-Qur'ân dan Sunnah yang mengukuhkan persoalan ini, yang tidak mungkin dihuraikan dalam tulisan yang singkat ini.
KEADAAN MANUSIA DI ALAM KUBUR
Setiap manusia yang hidup di dunia ini pasti akan melewati alam kubur. Alam ini disebut pula alam barzakh yang bermaksud perantara antara alam dunia dengan alam akhirat, sebagaimana firman Allah k yang bermaksud, "Apabila kematian datang kepada seseorang dari mereka, ia berkata," Ya Tuhanku kembalikanlah aku (ke dunia) agar aku berbuat amal yang soleh terhadap yang telah aku tinggalkan. Sekalikali tidak. Sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkannya sahaja. Dan di hadapan mereka ada Barzakh (sekatan) hingga hari mereka dibangkitkan. [Al-Mukminûn/23: 100]
Para ahli tafsir dari Ulama Salaf sepakat mengatakan, "Barzakh adalah perantara antara dunia dan akhirat, atau perantara antara masa selepas mati dan hari kebangkitan. [1].
Alam Barzakh dinamakan dengan alam kubur adalah kerana keadaan yang umum terjadi. Kerana pada umumnya jika manusia meninggal dunia, dia dikubur dalam tanah. Namun, bukan bererti orang yang tidak dikuburkan terlepas dari peristiwa-peristiwa alam barzakh. Seperti orang yang dimakan binatang buas, tenggelam di lautan, dibakar ataupun terbakar. Sebab Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. Seperti yang diceritakan Rasulullâh Shallallahu 'alaihi wa sallam dalam sabdanya:
عن أبي هر يرة أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال قال رجل لم يعمل خيراقط فإذا مات فحرقوه واذروانصفه في البر ونصفه في البحر فو الله لئن قدر الله عليه ليعذ بنه عذابا لا يعذبه أحدا من العالمين فأمر الله البحر فجمع مافيه وأمر البر فجمع ما فيه ثم قال لم فعلت قال من خشيتك وأنت أعلم فغفرله
Dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu bahawa Rasulullah Shallallahu' alaihi wa sallam bersabda, "Seorang yang tidak pernah beramal baik sedikit pun berkata kepada keluarganya: apabila ia meninggal maka bakarlah dia, lalu tumbuk tulangnya sehalus-halusnya. Kemudian sebarkan saat angin kencang bertiup, sebahagian di daratan dan sebahagian lagi di lautan. Lalu ia berkata, 'Demi Allah, jika Allah mampu untuk menghidupkannya, tentu Allah akan mengazabnya dengan azab yang tidak diazab dengannya seorang pun dari penduduk alam. Maka Allah memerintahkan lautan dan daratan untuk mengumpulkan abunya yang terdapat di dalamnya. Maka tiba-tiba ia berdiri tegak. Lalu Allah bertanya kepadanya, "Apa yang mendorongnya untuk melakukan hal tersebut? Ia menjawab, "kerana takut kepada-Mu dan Engkau lebih mengetahui (isi hatiku)". Kemudian Allah mengampuninya. [2]
Dari kisah di atas dapat kita lihat bagaimana seseorang tersebut berusaha untuk lari dari azab Allah Azza wa Jalla dengan cara yang mengikut akal fikirannya dapat membuatnya lolos dan lepas dari azab Allah Azza wa Jalla. Tetapi hal tersebut tidak akan dapat melemahkan kekuasaan Allah Azza wa Jalla. Bila seandainya ada seseorang mahu melakukan penipuan terhadap Allah Azza wa Jalla agar ia terlepas dari azab kubur, sesungguhnya kekuasaan Allah Azza wa Jalla jauh lebih kuat daripada tipuannya. Pada hakikatnya yang ditipu adalah dirinya sendiri.
Di alam kubur manusia akan mengalami kehidupan barzakh sampai terompet sangkakala ditiup oleh malaikat Israfil. Di sana, ada yang bersukacita dan ada pula yang berdukacita, ada yang bahagia dan ada pula yang menderita. Sebagaimana yang diriwayatkan oleh Bara 'bin' Azib Radhiyallahu 'anhu, bahawa Rasulullah Shallallahu' alaihi wa sallam bersabda: "Sesungguhnya seorang hamba apabila akan menjumpai kehidupan akhirat dan berpisah dengan kehidupan dunia, para malaikat turun mendatanginya, wajah mereka bagaikan matahari. Mereka membawa kain kafan dan minyak harum dari syurga. Para malaikat itu duduk dengan jarak sejauh mata memandang. Kemudian malaikat maut mendatanginya dan duduk dekat kepalanya seraya berkata, "Wahai jiwa yang baik keluarlah menuju keampunan dan keredhaan Allah." Maka keluarlah ruh itu bagaikan air yang mengalir dari mulut bekas air minum. Maka malaikat maut mengambil ruhnya. Bila ruh itu telah diambil, para malaikat (yang membawa kafan dan minyak harum) tidak membiarkan berada di tangannya walaupun sekejap mata hingga mengambilnya. Lalu mereka bungkus ruh itu dengan kafan dan minyak harum tersebut. Maka keluarlah darinya aroma, bagaikan aroma minyak kasturi yang paling harum di muka bumi. Mereka membawa ruh itu naik menuju (ke langit). Mereka melewati para malaikat yang bertanya, "Siapa bau harum yang wangi ini?" Maka mereka menyebutnya dengan panggilan yang paling baik di dunia. Sampai naik ke langit, lalu mereka meminta dibukakan pintu langit, maka lalu dibuka untuknya. Malaikat penghuni setiap langit mengiringinya sampai pada langit berikutnya. Dan mereka berakhir pada langit ketujuh. Allah berkata, 'Tulislah kitab hamba-Ku pada' Illiyyin (tempat yang tinggi) dan kembalikan ia ke bumi, sesungguhnya Aku menciptakan mereka dari bumi, kemudian di sanalah mereka akan dikembalikan dan akan dibangkitkan kelak. Selanjutnya, ruhnya dikembalikan ke jasadnya. Lalu datanglah kepadanya dua malaikat, kedua-duanya menyuruhnya untuk duduk. Kedua-dua malaikat itu bertanya kepadanya, 'Siapa Tuhanmu?' Ia menjawab, "Tuhanku adalah Allah". 'Apa agamamu?' Ia menjawab, agamaku Islam '. 'Siapa orang yang diutuskan kepada ini?' Ia menjawab, 'Ia adalah Rasulullâh. 'Apa ilmumu?' Ia menjawab, 'Aku membaca kitab Allah dan beriman dengannya'. Lalu diserukan dari langit, 'Sungguh benar hamba-Ku'. Maka bentangkanlah untuknya tikar dari syurga-Ku. Dan bukakan baginya pintu syurga. Maka datanglah kepadanya wangi syurga dan dilapangkan kuburnya sejauh mata memandang. Selanjutnya, datang kepadanya orang yang berwajah tampan, berpakaian bagus dan harum mewangi. Ia (orang berwajah tampan) berkata, "Bergembiralah dengan semua yang menyenangkanmu. Inilah hari yang dijanjikan untukmu. "Maka ia (mayat) pun bertanya," Siapa anda, wajahmu yang membawa kebaikan? "Maka ia menjawab," Aku adalah amalmu yang soleh ". Dia bertanya lagi, "Ya Allah, segerakanlah Kiamat agar aku bisa kembali kepada keluarga dan hartaku."
Dan bila seorang kafir, ia berpindah dari dunia dan menuju ke alam akhirat. Dan para malaikat turun dari langit menuju kepadanya dengan wajah yang hitam. Mereka membawa kain rami yang kasar, mereka duduk dengan jarak dari mayat sejauh mata memandang. Kemudian datanglah malaikat maut duduk di dekat kepalanya. Ia berkata, "Wahai jiwa yang kotor, keluarlah menuju kemurkaan Allah." Selanjutnya, ruhnya pun merebak ke seluruh tubuhnya dan malaikat maut mencabut ruhnya dengan kuat seperti mencaput sikat besi dari ijuk yang basah. Bila ruh itu telah diambil, para malaikat itu tidak membiarkannya sekelip mata di tangan malaikat maut, sampai para malaikat meletakkannya pada kain rami yang kasar tersebut. Kemudian ia mengeluarkan bau yang paling busuk di muka bumi. Selanjutnya para malaikat membawa naik roh tersebut. Tiada malaikat yang mereka lewati kecuali mereka mengatakan, 'Bau apa yang sangat keji ini?' Ia dipanggil dengan namanya yang paling jelek waktu di dunia. ketika arwahnya sampai pada langit dunia dan malaikat meminta pintunya dibuka, akan tetapi tidak dibenarkan. Kemudian Rasulullâh Shallallahu 'alaihi wa sallam membaca firman Allah:
لا تفتح لهم أبواب السماء ولا يدخلون الجنة حتى يلج الجمل في سم الخياط
Tidak dibukakan untuk mereka pintu langit, dan mereka tidak akan masuk syurga hingga unta masuk ke dalam lubang jarum ". [Al-A'raf / 7:40]
Setelah itu, Allah Azza wa Jalla berkata, "Tulislah catatan amalnya di sijjin pada lapisan bumi yang paling bawah". Dan ruhnya dilemparkan jauh-jauh. Kemudian Rasulullâh Shallallahu 'alaihi wa sallam membaca ayat:
ومن يشرك بالله فكأنما خر من السماء فتخطفه الطير أو تهوي به الريح في مكان سحيق
Barangsiapa yang berbuat syirik kepada Allah, maka seolah-olah ia telah terjatuh dari langit, lalu disambar oleh burung, atau diterbangkan oleh angin ke tempat yang jauh [al-Hajj/22: 31]
Setelah itu rohnya dikembalikan ke jasadnya, dan datang kepadanya dua orang malaikat yang menyuruhnya duduk. Kedua-dua malaikat itu bertanya, 'Siapa Tuhanmu? ia menjawab, 'Ha ha, aku tidak tahu'. Mereka bertanya lagi, "Siapakah orang yang diutuskan kepada ini?" Ia menjawab, "Ha ha, aku tidak tahu." Maka seseorang menyeru dari langit, "Sungguh ia telah berdusta." Bentangkan tikar untuknya dari api neraka dan bukakan salah satu pinti neraka untuknya. Maka datanglah kepadanya angin panas neraka. Lalu kuburnya disempitkan sehingga tulang-tulang rusuknya saling berdempet. Kemudian datang kepadanya seorang yang berwajah jelek, berpakaian buruk dan berbau busuk. Orang itu berkata, "Berbahagialah dengan apa yang menyakitimu, inilah hari yang dijanjikan padamu." Lalu ia (mayat) bertanya, "Siapa engkau yang berwajah jelek?" Ia menjawab, "Aku adalah amalanmu yang keji." Lalu mayat itu mengatakan, " Rabb ku janganlah engkau datangkan Kiamat. "[3]
Jika seorang Muslim mahu merenung sejenak bagaimana keadaan dan keadaan kehidupannya nanti di alam kubur, nescaya ia akan menjauhi perbuatan maksiat dan dosa. Bayangkan, bagaimana keadaan kita ketika berada dalam sebuah lubang yang sempit lagi gelap, serta tidak ada cahaya sedikit pun. Betapa mencekam suasana gelap itu dan menimbulkan rasa takut yang dalam, nafas terasa sesak, semakin lama semakin sukar untuk bernafas, rasa haus, lapar, panas, mau berteriak tidak seorang pun yang mendengar.
Akan tetapi alam kubur jauh berbeza dari semua itu. Tidak hanya sebatas apa yang tergambar ketika kita berada dalam sebuah lubang sempit dan gelap. Suasana di sana akan ditentukan oleh amalan kita sewaktu di dunia. Orang yang beramal soleh waktu di dunia, ia akan lulus dalam menjawab soalan malaikat. Tidur di atas hamparan tikar dari syurga, ditemani oleh orang berbau wangi dan berwajah tampan. Kemudian sentiasa mencium bau harum hembusan angin syurga.
Adapun orang yang ketika hidup di dunia bergelumang dosa dan maksiat, apalagi melakukan perbuatan syirik. Ia tidak akan boleh menjawab soalan malaikat. Tidur di atas hamparan tikar dari api neraka, di temani oleh orang berbau busuk dan berwajah buruk. Kemudian ia sentiasa mencium bau busuk hembusan panas api neraka. Bahkan setiap manusia akan diperlihatkan tempat tinggalnya saat di alam kubur pada waktu pagi dan petang. Hal ini sebagaimana disebutkan oleh Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam dalam sabdanya:
إن أحدكم إذا مات عرض عليه مقعده بالغداة والعشى إن كان من أهل الجنة فمن أهل الجنة وإن كان من أهل النار فمن أهل النار يقال هذا مقعدك حتى يبعشك الله إليه يوم القيامة
Apabila seseorang telah mati, akan diperlihatkan kepadanya tempat tinggalnya pada pagi dan petang. Jika ia termasuk penghuni syurga, maka diperlihatkan tempatnya di syurga. Dan jika ia dari ahli neraka maka diperlihatkan tempatnya di neraka. Kemudian dikatakan kepadanya, "Inilah tempatmu yang akan engkau tempati pada hari Kiamat". [HR Muslim no. 5110, Ahmad no. 5656, Mâlik no. 502]
Di antara hikmah diperlihatkannya tempat seseorang di akhirat kelak ketika berada di alam kubur adalah agar semakin menimbulkan rasa syukur dalam diri orang yang beramal soleh. Ini adalah salah satu bentuk nikmat yang dirasakannya dalam alam kubur. Adapun bagi orang berbuat dosa, maka itu akan semakin menambah rasa kekecewaan dan penyesalan dalam dirinya. Ini adalah salah satu bentuk azab yang dialaminya dalam alam kubur. Hal ini sebagaimana disebutkan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam dalam sabdanya:
لا يد خل أحد الجنة إلا أري مقعده من النار لو أساء ليز داد شكررا ولا يد خل النار أحد إلا أري مقعده من الجنة لو أحسن ليكون عليه حسرة
Tidak seorang pun masuk ke dalam syurga kecuali diperlihatkan kepadanya tempatnya di neraka, seandainya ia berbuat buruk, agar bertambah rasa syukurnya. Dan tidaklah seorang pun masuk ke dalam neraka kecuali diperlihatkan kepadanya tempatnya di syurga, seandainya ia berbuat baik, agar semakin bertambah atasnya rasa penyesalannya ". [HR al-Bukhari no. 6084 dan Ahmad]
Dalam riwayat lain disebutkan: "Apabila seorang hamba diletakkan di kuburnya, dan para pelayatnya pergi meninggalkannya, sesungguhnya ia mendengar derap terompah mereka. Kemudian datanglah kepadanya dua orang malaikat dan menyuruhnya duduk. Mereka bertanya kepadanya, 'Apa perkataanmu tentang orang ini?' Adapun orang Mukmin, maka ia akan menjawab, Aku bersaksi bahawa ia adalah hamba Allah dan utusan-Nya. Lalu dikatakan kepadanya, 'Lihatlah tempatmu di neraka. Sungguh, Allah telah menukarnya dengan syurga, maka ia melihat kedua-duanya. Berkata Qatadah, 'Disebutkan kepada kami bahawa kuburnya di luaskan tujuh puluh hasta, yang dipenuhi oleh tumbuhan hijau sampai hari mereka dibangkitkan. "[HR al-Bukhari no. 1285, Muslim no. 5115, Ahmad no. 11823]
KESIMPULAN:
1. Azab kubur bersifat umum bagi seluruh manusia, tidak khusus bagi umat nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa sallam.
2. Di antara azab atau nikmat kubur ada yang berkaitan dengan roh dan jasad secara bersamaan dan ada pula yang khusus berkaitan dengan roh saja.
3. Semua ruh orang yang telah meninggal dunia berada di alam Barzakh, sekalipun ia dimakan binatang buas ataupun dibakar.
4. Seseorang tidak akan masuk syurga atau neraka kecuali setelah terjadinya hari Kiamat dan dibangkitnya seluruh manusia dari kuburnya.
PELAJARAN DI BALIK KEIMANAN KEPADA AZAB KUBUR
1. Menanamkan dalam diri seseorang sikap mawas diri dalam meninggalkan perintah-perintah agama.
2. Mempunyai kemahuan yang tinggi dalam melakukan amal soleh, agar mendapat keberuntungan di alam kubur.
3. Menimbulkan rasa takut dalam diri seseorang untuk melakukan maksiat, agar terhindar dari azab kubur.
Wallahu a'lam.
Ulasan
Catat Ulasan