TAUHID DAN BAKTI KEPADA KEDUA ORANG TUA, DUA SAYAP YANG HARUS SALING BERPADU
Hak kedua orang tua atas anak-anak mereka sangat agung. Kerana itu, Allah menyandingkan perintah untuk beribadah kepadaNya dengan kemestian berbakti kepada mereka berdua. Allah berfirman:
وقضى ربك ألا تعبدوا إلآ إياه وبالوالدين إحسانا
Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu. [Al Isra `: 23].
Lantaran begitu tingginya hak mereka, Allah memerintahkan kita untuk selalu mengetengahkan kebaikan kepada mereka dan berinteraksi dengan mereka dengan sikap yang ma'ruf (pantas). Walaupun mereka dalam kongkongan kekafiran. Sekalipun mereka memaksamu, wahai sang anak, untuk menyekutukan Allah dengan objek yang tidak jelas kedudukannya. Allah berfirman:
وإن جاهداك على أن تشرك بي ماليس لك به علم فلا تطعهما وصاحبهما في الدنيا معروفا
Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentangnya, maka janganlah kamu mengikuti kedua-duanya dan Pergauilah kedunya dengan baik ". [Luqman: 15].
Sangat besarnya martabat mereka dipandang dari kacamata syari'at, Nabi mengutamakan bakti kepada mereka atas jihad fi sabilillah. Ibnu Mas'ud berkata:
سألت النبي صلى الله عليه وسلم أي العمل أحب إلى الله قال الصلاة على وقتها قال ثم أي قال بر الوالدين قال ثم أي قال الجهاد في سبيل الله
Aku pernah bertanya kepada Rasulullah, "Amalan apakah yang paling dicintai Allah?" Beliau menjawab, "Mendirikan solat pada waktunya." Aku bertanya kembali, "Kemudian apa?" Jawab Baginda, "Berbakti kepada ke orang tua," lanjut Baginda. Aku bertanya lagi, "Kemudian?" Beliau menjawab, "Jihad di jalan Allah." [HR Bukhari no. 5.970].
Perlu difahami, perintah berbakti kepada Allah merupakan titah ilahi yang sudah berlaku pada umat sebelumnya. Allah berfirman:
وإذ أخذنا ميثاق بنى إسراءيل لا تعبدون إلا الله وبالوالدين إحسانا وذي القربى واليتامى والمساكين
Dan (ingatlah) ketika Kami mengambil janji dari Bani Israil (yaitu): "Janganlah kamu menyembah selain Allah, dan berbuat baiklah kepada ibu bapak, kaum kerabat, anak-anak yatim dan orang miskin ... [Al-Baqarah: 83].
Demikian juga Allah menyanjung para nabi kerana telah berbuat baik dengan baktinya kepada orang tua. Secara khusus, Allah menyebut nama Nabi Yahya atas baktinya kepada kedua orang tuanya yang telah tua renta. Dan bakti akan bernilai lebih tinggi, apabila dilaksanakan dalam masa yang diperlukan. Masa tua dengan segala masalahnya adalah masa yang sangat memerlukan perhatian tambahan, terutama dari orang terdekat, anak-anaknya. Allah berfirman:
وبرا بوالديه ولم يكن جبارا عصيا
Dan banyak berbakti kepada kedua orang tuanya dan bukanlah ia orang yang sombong lagi durhaka. [Maryam: 14].
Begitu pula Allah memuji Nabi Isa, lantaran beliau telah melayani sang ibu dengan sepenuh hati, dan bahkan merasa mendapat kehormatan dengan sikapnya itu. Allah berfirman:
وبرا بوالدتي ولم يجعلني جبارا شقيا
Dan berbakti kepada ibuku dan Dia (Allah) tidak menjadikan aku seorang yang sombong lagi celaka. [Maryam: 32].
NILAI POSITIF BAKTI KEPADA ORANG TUA
Berbakti kepada orang tua, akan melahirkan banyak kebaikan; terangkatnya musibah, lenyapnya masalah dan kesedihan. Sebagai bukti konkretnya, iaitu kisah tiga orang yang terperangkap di sebuah goa sempit kerana sebongkah batu besar menutup mulut gua. Mereka berdoa dan bertawasul dengan amal shalih yang pernah mereka lakukan. Salah seorang di antara tiga orang itu, bertawassul dengan baktinya kepada kedua orang tua. Dia memanjatkan do'a kepada Allah, dengan lantaran baktinya tersebut, hingga akhirnya menjadi sebab sirnanya kesengsaraan yang menghimpit. Dalam kisah nyata ini, seorang mukmin meyakini bahawa bakti kepada orang tua, menjadi salah satu faktor hilangnya musibah.
Berbakti kepada orang tua juga akan menggoreskan kenangan kebaikan di benak anak-anaknya. Sehingga anak-anak juga akan menjadi insan-insan yang berbakti kepadanya, sebagai balasan baik dari budinya kepada ayah bundanya dahulu. Sebab, al jaza `min Jinsil 'amal, balasan yang diterima oleh seseorang sejenis dengan apa yang dahulu pernah ia lakukan.
Sedangkan balasan akhiratnya, ialah syurga, yang luasnya seluas langit dan bumi. Dikisahkan dari Muawiyah bin Jahimah, ia bercerita: Aku bersama Nabi untuk meminta pertimbangan dalam berjihad. Maka Beliau bertanya, "Apakah kedua orang tuamu masih hidup?" Aku jawab, "Ya (masih hidup)!" Beliau berkata, "Temanilah mereka berdua. Sesungguhnya syurga terletak di bawah tapak kaki kedua-duanya." [Shahih At Targhib Wat Tarhib].
KEHARUSAN BERBAKTI KEPADA ORANG TUA SEPANJANG MASA
Bagaimana saya harus berbakti kepada orang tua? Mungkin soalan ini pernah mengganggu dan mengelirukan kita. Dalam masalah ini, sebenarnya Al Quran telah memaparkannya secara jelas melalui ayat (ertinya): "Dan berbuat baiklah kepada kedua orang tua". [Al Isra `: 23].
Saat menafsirkan ayat di atas, Syaikh As Sa'di menyatakan: "Berbuat baiklah kepada mereka berdua dengan semua jenis kebaikan, baik dengan ucapan maupun tindakan". Pasalnya, perintah dalam ayat itu dengan kalimah yang menunjukkan keumuman, sehingga merangkumi seluruh jenis kebaikan, disenangi anak ataupun tidak, tanpa perdebatan, membantah atau berat hati. Perkara ini harus benar-benar diperhatikan. Sebab, sebahagian orang melalaikannya. Mereka mengira, berbakti kepada orang tua hanya terbatas dengan melakukan apa yang disenangi anak saja. Padahal, hakikat berbakti tidak sekadar seperti itu. Bakti yang sejati tercermin dengan ketaatan anak kepada perintah orang tua walaupun tidak selari dengan keinginan sang anak.
Ada beberapa syarat yang menjadikan perbuatan baik seorang anak terhitung sebagai bakti kepada kedua orang tuanya. Pertama, mengutamakan redha kedua orang tua di atas kepentingan peribadi, redha isteri, anak dan orang lain. Kedua, mentaati kedua orang tua dalam masalah perintah dan larangan mereka, baik sesuai dengan keinginan anak ataupun berlawanan dengan keinginannya, selama tidak ada aturan syar'i yang dilanggar. Ketiga, dengan perasaan senang sepenuh hati mempunyai inisiatif untuk memberi kepada kedua-dua orang tua, sesuatu yang sekiranya mereka inginkan, meskipun tidak diminta. Juga, tetap mempunyai anggapan bahawa apa yang diberikannya kepada orang tua, masih tidak ada ertinya dibadingkan dengan jasa besar mereka.
Termasuk amalan yang baik buat orang tua, iaitu mendakwahi mereka agar masuk Islam atau mendakwahi mereka kepada ketaatan dan meninggalkan maksiat. Inilah kebaikan yang tertinggi nilainya. Sebab, ajakan ini akan menyelamatkan mereka dari siksa Allah. Meski demikian, semestinya perlu dengan cara lembut dan santun, sebagaimana diceritakan Allah tentang Nabi Ibrahim ketika mendakwahi ayahnya.
Bakti Nabi Ibrahim kepada ayahnya telah sampai titik klimaks. Ayahnya diseru menuju syurga, namun sang ayah justeru menyeru ke neraka. Nabi Ibrahim mendakwahi ayahnya agar beribadah kepada Allah semata, justeru ia mendakwah supaya Nabi Ibrahim menyembah berhala-berhala. Sang bapa marah dan mengancam seperti dikisahkan Allah Ta'ala, (ertinya): Adakah engkau benci kepada tuhan-tuhanku, hai Ibrahim. Jika kamu tidak berhenti, nescaya kamu akan kurajam. Dan tinggalkanlah aku buat waktu yang lama. (Maryam: 46). Nabi Ibrahim meresponnya secara lemah-lembut dengan berkata sebagaimana dalam ayat, (ertinya): Ibrahim berkata: "Semoga keselamatan bersamamu. Aku akan memohonkan ampun kepada Rabb-ku untukmu". [Maryam: 47].
Allah membalas sikap luhurnya kepada ayah dengan kurniaan anak, Ismail yang sangat taat kepada orang tuanya, meskipun harus mempertaruhkan nyawanya dalam kisah penyembelihan yang sudah kita ketahui bersama.
Berbakti kepada orang tua tidak berhenti, walaupun kematian telah menjemput mereka. Masih ada sekian banyak cara yang harus ditempuh untuk meneruskan bakti kepada orang tua yang sudah tiada. Dasarnya, iaitu hadis Anas bin Malik As Sa'idi, ia berkata:
بينما أنا جالس عند رسول الله صلى الله عليه وسلم إذ جاءه رجل من الأنصار فقال يا رسول الله هل بقي علي من بر أبوي شيء أبرهما به بعد موتهما قال نعم الصلاة عليهما والاستغفار لهما وإنفاذ عهدهما من بعدهما وإكرام صديقهما وصلة الرحم التي لا صلة لك إلا من قبلهما فهو الذي بقي عليك من برهما بعد موتهما
Saat aku duduk bersama Rasulullah, tiba-tiba ada seorang lelaki dari kaum Ansar yang datang dan bertanya: "Wahai, Rasulullah! Apakah masih ada (perkara) yang tersisa yang menjadi tanggung jawabku berkaitan dengan bakti kepada orang tuaku setelah mereka berdua meninggal yang masih boleh aku lakukan? "Nabi menjawab:" Betul. (Iaitu) ada empat perkara: engkau do'akan dan mintakan ampunan bagi mereka, melaksanakan janji mereka, serta memuliakan sahabat-sahabat mereka, juga menyambung tali silaturahim dengan orang yang ada hubungannya dengan ayah ibu. Inilah (kewajipan) yang masih tersisa dalam berbakti kepada orang tuamu setelah mereka meninggal ". [HR Abu Daud dan Ahmad].
Kerana itu, Allah meninggikan kedudukan orang tua lantaran istighfar anak buat mereka. Terlah diriwayatkan dari Abu Hurairah, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
إن الرجل لترفع درجته في الجنة فيقول أنى لي هذا فيقال باستغفار ولدك لك
Ada seorang lelaki yang kedudukannya terangkat di syurga kelak. "Ia pun bertanya," Bagaimana ini? "Maka dijawab:" Lantaran istighfar anakmu.
IBUMU, BERILAH PERHATIAN LEBIH!
Seorang ibu menduduki kedudukan yang tinggi dalam Islam, bahkan berbanding tiga dari kedudukan sang ayah. Dalam suatu riwayat disebutkan ada sahabat yang bertanya kepada Nabi:
يا رسول الله من أحق الناس بحسن صحابتي قال أمك قال ثم من قال ثم أمك قال ثم من قال ثم أمك قال ثم من قال ثم أبوك
Wahai Rasulullah, Siapa orang yang harus aku berbakti kepadanya? "Beliau menjawab," Ibumu. "Aku bertanya lagi," Kemudian siapa? "Beliau menjawab," Ibumu. "Aku bertanya," Kemudian siapa? "Beliau menjawab," Ibumu. " aku bertanya, "Kemudian siapa?" Beliau menjawab, "Ayahmu." [HR Bukhari no. 5.971].
'Atha bin Yasar meriwayatkan dari Ibnu' Abbas, bahawa ada lelaki yang mengadukan: "Aku meminang wanita, tetapi ia menolakku. Dan ada lelaki lain meminangnya, dan wanita itu menginginkannya. Aku pun cemburu, dan aku bunuh dia. Apakah aku masih punya kesempatan bertaubat? " Ibnu 'Abbas bertanya: "Apakah ibumu masih hidup?" Jawabnya, "Tidak." (Ibnu Abbas pun berkata): "Kalau begitu, bertaubatlah kepada Allah dan berbuat baiklah sebisamu." Aku bertanya kepada 'Ibnu' Abbas: "Mengapa engkau bertanya tentang ibunya?" Ia menjawab, "Aku tidak mengetahui ada amalan yang lebih mendekatkan diri kepada Allah melebihi bakti kepada ibu." [Shahihah, 2.799].
Seorang wanita atau ibu, lantaran beratnya kehidupan yang ia jalani bersama anaknya, sejak berada di rahimnya sehingga sang anak tumbuh menjadi manusia remaja. Ditambah lagi, wanita mempunyai perasaan yang sangat sensitif berbanding sang ayah, maka keadaan ini menuntut komunikasi dengan tutur kata yang baik demi terjaganya perasaan sang ibu. Oleh kerana itu, perhatian secara khusus sudah sepatutnya diberikan kepada seorang sang ibu.
ANCAMAN DURHAKA KEPADA ORANG TUA
Wahai saudaraku, Rasulullah menyambung derhaka kepada kedua orang tua dengan berbuat syirik kepada Allah. Dalam hadis Abi Bakrah, Beliau bersabda:
ألا أنبئكم بأكبر الكبائر ثلاثا قالوا بلى يا رسول الله قال الإشراك بالله وعقوق الوالدين
Mahukah kalian aku beritahu dosa yang paling besar? "Para sahabat menjawab," Tentu. "Nabi bersabda," (Iaitu) berbuat syirik, derhaka kepada orang tua. "[HR Bukhari no. 5.975].
Dalam sebuah hadis, Rasulullah memberikan amaran: "Setiap dosa, Allah akan menunda (hukumannya) sesuai dengan kehendak pada hari Kiamat, kecuali derhaka kepada orang tua. Sesungguhnya orangnya akan dipercepat (hukumannya sebelum hari Kiamat)." [HR Bukhari]
Membuat menangis orang tua juga terhitung sebagai perbuatan derhaka. Tangisan mereka bererti terkoyaknya hati, oleh polah sang anak.
Ibnu 'Umar pernah menegaskan: "Tangisan kedua orang tua termasuk derhaka dan dosa besar". [HR Bukhari, Adabul Mufrad hlm. 31. Lihat Ash Shahihah, 2.898].
Bagaimana tidak disebut sebagai derhaka? Bukankah ucapan "uh" atau "ah" dilarang dilontarkan kepada mereka berdua? Allah berfirman, (maksudnya): Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ahh" dan janganlah kamu membentak mereka, dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. (Al Isra ': 23). Maksudnya, seperti dipaparkan Ibnu Katsir, jika mereka telah memasuki usia saat kekuatan lemah dan memerlukan perlakuan yang baik, maka janganlah kamu mengatakan kepada mereka "ah". Ini adalah sikap menyakitkan yang paling ringan, sebagai petunjuk atas sikap menyakiti lain yang lebih besar. Maknanya, janganlah kamu menyakiti mereka dengan sesuatu apapun, walaupun kecil.
Dalam hadis lain, Nabi bersabda: Kalau Allah mengetahui sikap menyakitkan orang tua yang lebih rendah dari kata "ah", nescaya akan melarangnya. Orang yang derhaka hendaklah berbuat apa saja, namun ia tidak akan masuk syurga. Dan anak yang berbakti hendaknya berbuat apa saja, tidak akan masuk neraka ".
Menurut Syaikh As Sa'di kedurhakaan terbahagi dua. Pertama, sengaja bersikap buruk kepada orang tua, dan ini dosanya lebih besar. Kedua, sikap tidak mahu berbuat baik kepada keduanya tanpa ada unsur menyakiti. Ini tetap haram, tetapi tidak seperti yang pertama.
SURAT DARI IBU YANG TERKOYAK HATINYA
Anakku, ini surat dari ibu yang tersayat hatinya. Linangan air mata bertetesan deras menyertai tersusunnya tulisan ini. Aku lihat engkau lelaki yang gagah lagi matang. Bacalah surat ini. Dan kau boleh merobek-robeknya selepas itu, seperti ketika engkau meremukkan kalbuku sebelumnya.
Sejak doktor memberitahu tentang kehamilan, aku berbahagia. Ibu-ibu sangat memahami makna ini dengan baik. Awal kegembiraan dan sekaligus perubahan psikologi dan fizikal.
Sembilan bulan aku mengandungmu. Seluruh aktiviti aku jalani dengan susah payah kerana kandunganku. Meski begitu, tidak mengurangkan kebahagianku. Kesengsaraan yang tiada henti, bahkan kematian kulihat di depan mataku saat aku melahirkanmu. Jeritan tangismu menitiskan air mata kegembiraan kami.
Kemudian, aku layaknya pelayan yang tidak pernah rehat. Kepenatanku demi kesehatanmu. Kegelisahanku demi kebaikanmu. Harapanku hanya ingin melihat senyum sehatmu dan permintaanmu kepada ibu untuk membuatkan sesuatu.
Masa remaja pun engkau masuki. Kejantananmu semakin kelihatan. Aku pun berikhtiar untuk mencarikan gadis yang ingin mendampingi hidupmu. Kemudian tibalah saat engkau berkahwin. Hatiku sedih atas kepergianmu, namun aku tetap bahagia lantaran engkau menempuh hidup baru.
Seiring perjalanan waktu, aku merasa engkau bukan anakku yang dulu. Hakku telah dilupakan. Sudah sekian lama aku tidak bersua, meski melalui telefon. Ibu tidak menuntut macam-macam. Sebulan sekali, jadikanlah ibumu ini sebagai persinggahan, meski hanya beberapa minit saja untuk melihat anakku.
Ibu sekarang sudah sangat lemah. Punggung sudah bongkok, gementar sering melecut tubuh dan pelbagai penyakit tak bosan-bosan singgah kepadaku. Ibu semakin susah melakukan gerakan.
Anakku, seandainya ada yang berbuat baik kepadamu, nescaya ibu akan berterima kasih kepadanya. Sementara ibu telah sekian lama berbuat baik kepada dirimu. Manakah balasan dan terima kasihmu pada ibu? Apakah engkau sudah kehabisan rasa kasihmu pada ibu?
Ibu bertanya-tanya, dosa apa yang menyebabkan dirimu enggan melihat dan mengunjungi ibu? Baiklah, anggap ibu sebagai pembantu, mana upah ibu selama ini? Anakku, ibu hanya ingin melihat awak saja. Lain tidak. Bila hatimu memelas dan luluh untuk wanita tua yang sudah lemah ini dan dirundung kerinduan, sekaligus duka dan kesedihan? Ibu tidak tega untuk mengadukan keadaan ini kepada Dzat yang di atas sana. Ibu juga tidak akan menularkan kepedihan ini kepada orang lain. Sebab, ini akan menyeretmu kepada kedurhakaan. Musibah dan hukuman pun akan menimpamu di dunia ini sebelum di akhirat. Ibu tidak akan sampai hati melakukannya. Anakku, bagaimanapun engkau masih buah hatiku, bunga kehidupan dan cahaya duniaku.
Anakku, perjalanan tahun akan menumbuhkan uban di kepalamu. Dan balasan berasal dari jenis amalan yang dikerjakan. Nantinya, engkau akan menulis surat kepada keturunanmu dengan linangan air mata seperti yang ibu alami. Di sisi Allah, kelak akan berhimpun sekian banyak orang-orang yang menggugat. Anakku, takutlah kepada Allah kerana kedurhakaanmu kepada ibu. Sekalah airmataku, ringankanlah beban kesedihanku. Terserahlah kepadamu jika engkau ingin merobek-robek surat ini. Ketahuilah, barangsiapa beramal soleh, maka itu buat dirinya sendiri. Dan orang yang berbuat buruk, maka itu (juga) menjadi tanggungannya sendiri.
Anakku, ingatlah saat engkau berada di perut ibu. Ingat pula saat persalinan yang sangat menegangkan. Ibu merasa dalam keadaan hidup atau mati. Darah persalinan, itulah nyawa ibu. Ingatlah saat engkau menyusui. Ingatlah belaian sayang dan keletihan ibu ketika engkau sakit. Ingatlah ... ingatlah .... Kerana itu, Allah menegaskan dengan wasiat: "Wahai, Rabb-ku, sayangilah mereka berdua seperti mereka menyayangiku waktu aku kecil".
Anakku, Allah berfirman (ertinya): Dan dalam kisah-kisah mereka terdapat pelajaran bagi orang-orang berakal. (Yusuf: 111). Pandanglah masa teladan dalam Islam, masa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam masih hidup, supaya engkau memperoleh potret bakti anak kepada orang tua.
Sahabat Abu Hurairah sempat gelisah karena ibunya masih dalam jeratan kekufuran. Dalam Shahih Muslim disebutkan, dari Abu Hurairah, ia bercerita:
كنت أدعو أمي إلى الإسلام وهي مشركة فدعوتها يوما فأسمعتني في رسول الله صلى الله عليه وسلم ما أكره فأتيت رسول الله صلى الله عليه وسلم وأنا أبكي قلت يا رسول الله إني كنت أدعو أمي إلى الإسلام فتأبى علي فدعوتها اليوم فأسمعتني فيك ما أكره فادع الله أن يهدي أم أبي هريرة فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم اللهم اهد أم أبي هريرة فخرجت مستبشرا بدعوة نبي الله صلى الله عليه وسلم فلما جئت فصرت إلى الباب فإذا هو مجاف فسمعت أمي خشف قدمي فقالت مكانك يا أبا هريرة وسمعت خضخضة الماء قال فاغتسلت ولبست درعها وعجلت عن خمارها ففتحت الباب ثم قالت يا أبا هريرة أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا عبده ورسوله قال فرجعت إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فأتيته وأنا أبكي من الفرح قال قلت يا رسول الله أبشر قد استجاب الله دعوتك وهدى أم أبي هريرة فحمد الله وأثنى عليه وقال خيرا
Aku mendakwahi ibuku agar masuk Islam. Suatu hari aku mengajaknya untuk masuk Islam, tetapi dia malah mengeluarkan kenyataan tentang Nabi yang aku benci. Aku (pun) menemui Rasulullah dalam keadaan menangis. Aku mengadu: "Wahai Rasulullah, aku telah memujuk ibuku untuk masuk Islam, tetapi dia menolakku. Hari ini, dia mengulas tentang dirimu yang aku benci. Mohonlah kepada Allah supaya memberi hidayah ibu Abu Hurairah." Rasulullah bersabda: "Ya, Allah. Tunjukilah ibu Abu Hurairah." Aku keluar dengan hati riang kerana do'a Nabi. Ketika aku pulang dan mendekati pintu, maka ternyata pintu terbuka. Ibuku mendengar kakiku dan berkata: "Tetap di situ Abu Hurairah." Aku mendengar pancut air. Ibu ku sedang mandi dan kemudian mengenakan pakaiannya serta menutup wajahnya, dan kemudian membuka pintu. Dan ia berkata: "Wahai, Abu Hurairah! Asyhadu an Laa ilaaha Illa Allah wa asyhadu anna Muhammadan 'abduhu warasuluhu." Aku kembali ke tempat Rasulullah dengan menangis gembira. Aku berkata, "Wahai, Rasulullah. Bergembiralah. Allah telah mengabulkan do'amu dan menunjuki ibuku." Maka Beliau memuji Allah dan menyanjungNya serta berkomentar baik. [HR Muslim].
Ibnu 'Umar pernah melihat lelaki menggendong ibunya dalam tawaf. Ia bertanya: "Apakah ini sudah menjelaskan jasanya (padaku), wahai Ibnu 'Umar?" Beliau menjawab: "Tidak, meski hanya satu jeritan kesakitannya (ketika bersalin)."
Zainal 'Abidin, adalah seseorang yang terkenal baktinya kepada ibu. Orang-orang kehairanan kepada, (dan berkata): "Engkau adalah orang yang paling berbakti kepada ibu. Mengapa kami tidak pernah melihatmu makan berdua dengannya dalam satu talam?" Ia menjawab, "Aku khuatir, tanganku mengambil sesuatu yang dilirik matanya, sehingga aku derhaka kepadanya."
Sebelumnya, kisah yang lebih mengharukan terjadi pada diri Uwais Al Qarni, orang yang sudah beriman pada masa Nabi, sudah berangan-angan untuk berhijrah ke Madinah untuk bertemu dengan Nabi. Namun perhatiannya kepada ibunya telah menunda tekadnya berhijrah. Ia ingin dapat meraih syurga dan berteman dengan Nabi dengan baktinya kepada ibu, walaupun harus kehilangan kemuliaan menjadi sahabat Baginda di dunia.
Dalam Shahih Muslim, dari Usair bin Jabir, ia berkata: Apabila rombongan dari Yaman datang, Umar bin Khattab bertanya kepada mereka: "Apakah Uwais bin 'Amir bersama kamu?" Sampai akhirnya menemui Uwais. Umar bertanya, "Engkau Uwais bin 'Amir?" Ia menjawab, "Benar." 'Umar bertanya, "Engkau dari Murad kemudian beralih ke Qarn?" Ia menjawab, "Benar". Umar bertanya, "Apakah engkau dulu pernah sakit lepra dan sembuh, kecuali kulit yang sebesar wang dirham?" Ia menjawab, "Benar." 'Umar bertanya, "Engkau punya ibu?" Ia menjawab, "Benar." Umar (pun) mula bercerita, "Aku mendengar Rasulullah bersabda, 'Akan datang pada kalian Uwais bin' Amir bersama rombongan penduduk Yaman yang berasal dari Murad dan kemudian dari Qarn. Ia pernah tertimpa lepra dan sembuh total, kecuali kulit yang sebesar logam dirham. ia mempunyai ibu yang sangat dihormatinya. Seandainya ia bersumpah atas nama Allah, nescaya aku hormati sumpahnya. Mintalah ia beristighfar untukmu jika bertemu '. " (Umar berkata), "Tolong mintakan ampun (kepada Allah) untukku," maka ia memohonkan ampunan untukku. Umar bertanya, "Kemana engkau akan pergi?" Ia menjawab, "Kufah." Umar berkata, "Mahukah engkau jika aku menulis (cadangan) kamu kepada gabenornya (Kufah)?" Ia menjawab, "Aku lebih suka bersama orang yang tidak dikenali."
Kisah lain tentang bakti kepada ibu, iaitu Abdullah bin 'Aun pernah memanggil ibunya dengan suara keras, maka ia memerdekakan dua budak sebagai tanda penyesalannya.
KISAH KEDURHAKAAN KEPADA ORANG TUA
Diceritakan ada lelaki yang sangat derhaka kepada sang ayah sampai sanggup mengheret ayahnya ke pintu depan untuk mengusirnya dari rumah. Sang ayah ini dikurnia anak yang lebih durhaka darinya. Anak itu mengheret bapanya hingga ke jalanan untuk mengusirnya dari rumahnya. Maka sang bapa berkata: "Cukup. Dulu aku hanya menyeret ayahku sampai pintu depan." Sang anak menimpali: "Itulah balasan. Adapun tambahan ini sebagai sedekah dariku!"
Kisah perih lain, seorang ibu yang mengisahkan kepedihannya: "Suatu hari isteri anakku meminta suaminya (anakku) agar menempatkan di bilik yang berasingan, berada di luar rumah. Tanpa ragu-ragu, anakku menyetujuinya. Saat musim sejuk yang sangat menusuk, aku berusaha masuk ke dalam rumah, tapi pintu-pintu dikunci rapat. Rasa sejuk pun menusuk tubuhku. kondisiku semakin buruk. Anakku ingin membawa saya ke suatu tempat. Perkiraanku ke rumah sakit, tetapi ternyata ia mencampakkanku ke rumah orang tua. Dan selepas itu tidak pernah lagi berjumpa aku. "
Sebagai penutup, kita harus memahami bahawa bakti kepada orang tua merupakan jalan lempang dan mulia yang mengantarkan seorang anak menuju syurga Allah. Sebaliknya, derhaka kepada mereka, boleh mengheret sang anak ke lembah kehinaan, neraka.
Hati-hatilah, durhaka kepada orang tua, dosanya besar dan balasannya menyakitkan. Nabi n bersabda, "Akan terhina, akan terhina dan akan terhina!" Para sahabat bertanya, "Wahai, Rasulullah. Siapakah gerangan?" Beliau bersabda, "Orang yang mendapati orang tuanya, atau salah satunya pada hari tuanya, namun ia (tetap) masuk neraka." [R Muslim].
(Diadaptasi dari 'Idatush Shabirin karya Abdullah bin Ibrahim Al Qar'awi, Cetakan III, Penerbit Dar Tharafain, Tahun 1421H dan Ilzam Rijlaha Fatsamma Al Jannah, karya Shalih bin Rasyid Al Huwaimil, Penerbit Dar Ibnu Atsir, Cetakan I, Tahun 1422H)
Ulasan
Catat Ulasan